انتخابات

طی دهه‌های گذشته طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام در سطح کشور به‌اندازه‌ای فرسایشی شده که هنوز به اتمام نرسیده دچار مشکل می‌شدند و به‌ گفته معاون اجرایی رئیس‌جمهور با توجه به میزان بودجه به‌ اندازه ۳۰ سال پروژه نیمه‌تمام در کشور وجود دارد.

هزار و ۶۵ طرح نیمه‌تمام ایلام منتظر اعتبار
بر این اساس دولت سیزدهم عزم خود را بر اتمام طرح‌های نیمه‌تمام در استان‌های کشور از جمله ایلام به عنوان یکی از محروم‌ترین مناطق کشور که صدها پروژه نیمه‌تمام در بخش‌های مختلف به خصوص حوزه زیرساختی، کشاورزی و اقتصادی دارد، قرار داد و در سفر مهر ماه ۱۴۰۰به این استان توجه ویژه‌ای به پروژه‌های نیمه‌تمام این استان داشته و بر تکمیل و تحقق آن‌ها از جمله سامانه گرمسیری، تونل کبیرکوه، آب‌رسانی و شبکه فاضلاب مرز مهران، تکمیل فاز اول ان‌جی‌ال دهلران، توسعه میدان‌های نفتی و گازی آذر و چنگوله و فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام تأکید کرد.
در این سفر ۱۱۲ طرح با اعتبار ۲هزار و ۴۵۵ میلیارد تومان اعتبار ریالی و ۴ میلیارد دلار اعتبار ارزی و همچنین یک‌هزار و ۸۶۰ میلیارد تومان تسهیلات به تصویب رسید و بنا به گفته معاون عمرانی استاندار ایلام تاکنون ۹۸درصد مصوبات سفر اول دولت در استان ایلام اجرایی شده است.

طرح‌های نیمه‌تمام
اما رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ایلام به رویکرد کاهشی سن تکمیل پروژه‌ها در استان به دلیل مدیریت صحیح منابع اشاره کرد و گفت: زمان‌بندی تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در سال ۱۴۰۱ از هفت سال و هشت ماه به ۶ سال و هشت ماه با اولویت طرح‌های دارای پیشرفت فیزیکی بالا کاهش یافته است.
 دوست‌محمدی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ تعداد یک‌هزار و ۱۶۶ طرح نیمه‌تمام در ایلام وجود داشت که اکنون این طرح‌ها به یک‌هزار و ۶۵ طرح کاهش‌ یافته، افزود: در حالی ‌که همان سال ایلام ۶۳ درصد افزایش اعتبارات را تجربه کرد؛ اما به جای افزایش تعداد پروژه‌ها، این هزینه‌ها در مسیر تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام گذشته مدیریت شد.

 نیاز به ۲۲ هزار میلیارد تومان اعتبار 
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ایلام ادامه داد: برای این طرح و پروژه‌ها ۲هزار میلیارد تومان اعتبار مصوب شده بود؛ اما به دلیل اطاله‌های صورت‌ گرفته که گاه عمر برخی پروژه‌های نیمه‌تمام را به ۱۹ سال رساند، اکنون تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه‌ها به ۲۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
 دوست‌محمدی با بیان اینکه واگذاری طرح‌های نیمه‌تمام به بخش خصوصی از دیگر اولویت‌های مهم است، تأکید کرد: برنامه‌ریزی برای واگذاری ۲هزار میلیارد تومان پروژه نیمه‌تمام ایلام به بخش خصوصی انجام شده است. 
وی با بیان اینکه پنج پروژه در استان ایلام به منظور واگذاری به بخش خصوصی برای تکمیل شدن شناسایی شده، گفت: برج هنر شهر ایلام، تصفیه‌خانه و شبکه فاضلاب در شهرهای آبدانان، چوار، ملکشاهی و ایلام از جمله این پروژه‌ها هستند.

انتقاد نماینده ولی‌فقیه 
مسئله پروژه‌های نیمه‌تمام در استان ایلام به گونه‌ای چالشی شده که نماینده ولی‌فقیه در این استان نیز به آن‌ها اشاره کرده و راه‌آهن، ایجاد طرح‌های تبدیلی و تکمیلی در پتروشیمی و تکمیل پروژه‌های نیمه تمام را از مهم‌ترین نیازها و مطالبات زیرساختی استان ایلام از دولت سیزدهم قلمداد کرده است.  
حجت‌الاسلام والمسلمین اله‌نور کریمی‌تبار در دیدار با معاون اجرایی رئیس‌جمهور گفت: برخی از مصوبه‌های ریاست جمهوری تاکنون اجرایی شده و تعدادی از مصوبه‌ها نیز منتظر اجراست.
امام جمعه ایلام یادآور شد: یکی از طرح‌های معطل مانده استان سامانه گرمسیری است که با اهمال‌کاری و کمبود اعتبارات بلاتکلیف مانده در حالی که تکمیل این طرح موجب اشتغال، تأمین آبیاری اراضی و امنیت می‌شود.نماینده ولی‌فقیه در استان ایلام با اشاره به اینکه پروژه‌های زیرساختی متعددی در سفر رئیس‌جمهور به استان تصویب شده، ادامه داد: باید هر چه سریع‌تر پروژه‌های اولویت‌دار به نتیجه برسند.

اختصاص ۷۰۰ میلیارد تومان برای ۳۰ پروژه 
استاندار ایلام نیز پس از سفر اول دولت سیزدهم به استان، یکی از شروط مطرح شده با مدیران و ملاک‌های مهم ارزیابی عملکرد آن‌ها را پیگیری مصوبات، دریافت اعتبارات و پیشرفت فیزیکی این مصوبات عنوان کرد و افزود: برنامه اصلی ما تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام است و تلاش می‌شود با برنامه‌ریزی انجام شده از ظرفیت‌های سفر رئیس‌جمهور و اعتبارات آن به خوبی بهره‌گیری شود و زیرساخت‌های استان در حوزه‌های مختلف راه، کشاورزی، گردشگری، اربعین، بهداشت و درمان، منابع آب، عمران شهری و... ساماندهی و در دسترس مردم قرار گیرد.
اما بهرام‌نیا در تازه‌ترین اظهارات و در نشست وبیناری شورای عالی مسکن که به ریاست مخبر سرپرست قوه مجریه برگزار شد، بیان کرد: با رایزنی‌های انجام شده با سازمان برنامه و بودجه مبلغ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام استان اختصاص یافت که ۵۰۰ میلیارد تومان آن برای تکمیل تونل کبیرکوه و ۷۰۰ میلیارد تومان برای ۳۰ پروژه نیمه‌تمام استان در نظر گرفته شد.
وی با تأکید بر اینکه دستگاه‌های اجرایی استان ایلام برای اجرا و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام از ظرفیت بخش خصوصی باید استفاده کنند، افزود: مولدسازی اموال مازاد دستگاه‌های اجرایی مورد تأکید دولت سیزدهم است و از محل فروش اموال مازاد می‌توان پروژه‌های نیمه‌تمام در حوزه‌های مختلف را تکمیل کرد.

خبرنگار: رضا طلبی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.