۸ تیر

رسانه‌های آمریکایی از دستگیر شدن یک فرمانده ارشد اسبق ارتش این کشور به اتهام ارتشاء خبر دادند.

دریاسالار نیروی دریایی آمریکا به اتهام رشوه‌خواری بازداشت شد

به گزارش قدس آنلاین، «رابرت پی. برک»، یک دریاسالار چهار ستاره بازنشسته آمریکایی و معاون رئیس سابق عملیات‌های دریایی نیروی دریایی آمریکا از بابت اتهام رشوه‌خواری و اعطای یک قرارداد در ازای گرفتن شغلی با میزان درآمد سالانه ۵۰۰ هزار دلار در آینده دستگیر شده است.

به نوشته روزنامه «واشنگتن پست»، رابرت پی. برک ۶۲ ساله که پست فرمانده نیروهای دریایی در حوزه اروپا و آفریقا را نیز در ارتش آمریکا داشته در صورتی که در این پرونده قضایی محکوم شناخته شود به دومین دریاسالار در تاریخ کشورش که به خاطر ارتکاب جرم فدرال حین خدمت محکومیت دریافت کرده، تبدیل خواهد شد.

بر اساس این گزارش او بر مبنای کیفرخواستی حامل پنج فقره اتهام توسط دادگاه منطقه‌ای واشنگتن دستگیر شده است.

دادستان‌های آمریکایی همچنین از دستگیری دو موسس یک شرکت خدمات فن آوری مستقر در شهر نیویورک به نام «نکست جامپ» به عنوان دو متهم دیگر این پرونده خبر دادند.

هر سه متهم با اتهام دسیسه‌چینی برای ارتکاب رشوه‌خواری و ارتشاء که قابل مجازات تا سقف ۲۰ سال حبس است مواجه شده‌اند.

دریاسالار بازنشسته آمریکایی با چند اتهام دیگر شامل اقدام در راستای یک منفعت مالی شخصی و پنهان کردن حقایق مواجه شده که قابل مجازات تا سقف ۳۰ سال حبس است.

در سایت شرکت «نکست جامپ» از نیروی دریایی آمریکا به عنوان یکی از مشتریان این شرکت نام برده شده و همچنین در حساب آن در رسانه‌های اجتماعی نوشته شده که برک در اکتبر ۲۰۲۲ شغلی را در این شرکت شروع کرده است.

«متیو ام. گریوز»، دادستان آمریکایی درباره این پرونده گفت: «همانطور که در کیفرخواست ذکر شده، دریاسالار برک، از پست دولتی خود و جایگاهش به عنوان یک دریاسالار چهار ستاره برای نفع شخصی استفاده کرده است.»

او در ادامه این بیانیه نوشت: «وقتی همچون این پرونده، مقام‌های ارشد دولتی و اجرایی متهم به فساد می‌شوند فوریت قضیه به بالاترین حد خود می‌رسد.»

برک قبل از آنکه در سال ۲۰۲۲ بازنشسته شود ناظر بر اجرای عملیات‌های نیروی دریایی آمریکا در اروپا، روسیه و اکثر حوزه آفریقا بوده است. او همچنین از ژوئن ۲۰۱۹ تا ژوئن ۲۰۲۰ به عنوان معاون فرمانده عملیات‌های دریایی نیروی دریای ارتش آمریکا خدمت کرده است.

به نوشته واشنگتن پست، یونگچول چارلی کیم، ۵۹ ساله و مگان مسنجر، ۴۷ ساله، موسسان شرکت نکست جامپ در ژوئیه ۲۰۲۱ با برک در واشنگتن دیدار کردند تا معاملات خود با نیروی دریایی آمریکا را احیا کنند. در این دیدار آنها توافق کردند برک از جایگاهش به عنوان دریاسالار چهار ستاره استفاده کرده تا قراردادی انحصاری را نصیب شرکت نکست جامپ کرده و در آینده، شغلی را در این شرکت به دست بیاورد.

بازرسان فدرال گفتند برک همچنین قبول کرد بر افسران دیگر اعمال نفوذ کرده و قرارداد دیگری را با موضوع آموزش دادن به بخش بزرگی از کارمندان نیروی دریایی آمریکا نصیب این شرکت کند.

به گفته بازرسان دولتی، برک بعدا به کارمندانش دستور داد یک قرارداد ۳۵۵ هزار دلاری در دسامبر ۲۰۲۱ با موضوع آموزش دادن به پرسنل تحت فرماندهی خود در ایتالیا و اسپانیا نصیب شرکت مذکور شود. او همچنین با ارتقای جایگاه این شرکت تلاش داشت یک دریاسالار دیگر را نیز برای آنکه قرارداد دیگری به این شرکت بدهد متقاعد کند. دریاسالار برک متهم به ایراد اظهارات دروغ به نیروی دریایی آمریکا با هدف ظاهرسازی درباره اینکه نقشی در اعطای این قرارداد نداشته و ماه‌ها پس از اعطای این قرارداد شروع به مذاکرات مربوط به استخدامش کرده، شده است.

دریاسالار «رابرت گیلبو»، دیگر دریاسالار نیروی دریایی آمریکا است که ۹ سال قبل بعد از اعتراف به اتهام کلاهبرداری و ارتشاء از بابت ارتکاب یک جرم فدرال محکوم شناخته شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.