انتخابات

یکی از آثار ارزشمندی که در مخزن کتب چاپی سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود، قرآنی است با جلد و روکش صدف که از سوی یکی از رهبران وقت جنبش و قیام مردم فلسطین، (یاسر عرفات ملقب به ابوعمار) بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی(ره) اهدا شده است.

قرآن کریم با جلد، قاب و روکش «صدف»

سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی یکی از مهم‌ترین مراکز اسنادی و آرشیوی و همچنین دارای منابع غنی از کتاب‌های خطی و چاپی باارزشی از دوره‌های مختلف است که مورد استفاده محققان، پژوهشگران و علاقه‌مندان در علوم مختلف به ویژه علوم انسانی قرار می‌گیرد.

در این میان قرآن‌های خطی نفیس و ارزشمندی از قرن‌های مختلف تاریخ اسلام در موزه قرآن کریم بارگاه مطهر رضوی وجود دارند که علاقه‌مندان از آن بازدید می‌کنند. اما مخزن کتب چاپی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی هم دارای منابع ارزشمند چاپی متعلق به دوره‌ها و سالیان دور است که به نوبه خود علاوه بر حائز اهمیت بودن از نظر حفظ و نگهداری آن‌ها، شاید مورد استفاده بسیاری از محققان و پژوهشگران هم قرار گیرند.

قرآن کریم با روکش صدف

قرآن کریم با جلد، قاب و روکش صدف

یکی از آثار ارزشمندی که در مخزن کتب چاپی سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود، قرآنی است با جلد و روکش صدف که از سوی یکی از رهبران وقت جنبش و قیام مردم فلسطین، (یاسر عرفات ملقب به ابوعمار) در سال ۱۹۷۹ میلادی برابر با سال۱۳۵۷ شمسی به رهبر کبیر انقلاب اسلامی و بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی(ره) برای وقف در بارگاه مطهر امام هشتم(ع) اهدا شده و پس از انتقال به آستان قدس رضوی، هم اکنون در مخزن کتب چاپی کتابخانه مرکزی حرم مطهر رضوی نگهداری می‌شود.

یکی از مشخصات این قرآن کریم؛ قاب، جلد و روکش آن است که از جنس صدف بوده و به روش زیبایی هم تزئین و گل‌آرایی شده است. این قرآن مجید در درون قاب و جعبه‌ای که با روکش صدف تزئین شده است نگهداری می‌شود. ابعاد جعبه در حدود ۴۰ سانتیمتر طول، حدود ۳۰ سانتیمتر عرض و ۱۰ سانتیمتر ارتفاع بوده و با روکش صدف و نقوش گل‌های زیبا تزئین شده است. همچنین تصاویری از گنبد و نماد مسجد الاقصی و قدس شریف در کشور فلسطین در قسمت رویی و پشت قاب این قرآن با روکش صدف مشاهده می‌شود.

خود این قرآن کریم در حدود ۳۲ سانتیمتر طول و حدود ۲۳ سانتیمتر عرض دارد که روی جلد این قرآن تصویری از گنبد و نماد مسجد الاقصی از قدس شرف در فلسطین و در پشت جلد هم تصویری از صحن مسجد الاقصی با روکشی از جنس صدف تزئین شده است.

ضمناً آیات شریفه ۷۷ تا ۷۹ سوره مبارکه واقعه (انه لقرآن کریم، فی کتاب مکنون، لایمسه الا المطهرون) روی جلد این قرآن و بخشی از آیه شریفه ۵۳ از سوره مبارکه نحل (ومابکم من نعمه فمن الله...) در پشت جلد این قرآن با روکش صدف تزئین شده است.

قرآن کریم با روکش صدف

مشخصات این مصحف شریف

واقف این قرآن کریم یکی از رهبران وقت قیام و جنبش مردم فلسطین (یاسر عرفات ملقب به ابوعمار) است که در سال ۱۹۷۹ میلادی برابر با سال ۱۳۵۷ شمسی آن را برای وقف در بارگاه مطهر حضرت امام رضا(ع)، به امام خمینی(ره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی و بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران در تهران اهدا می‌کند و سپس این قرآن مجید به آستان قدس رضوی منتقل و نگهداری می‌شود.

خط این قرآن، عثمانی و تعداد صفحات آن ۸۲۷ صفحه و هر صفحه آن ۱۲ سطر است. ناشر آن نیز یک انتشارات مصری (المطبعه المصریه و مکتبتها) بوده و این مصحف شریف در سال۱۹۶۲ میلادی برابر با سال۱۳۸۲ هجری قمری در کشور مصر به چاپ رسیده است. قاب، روکش و جلد این کلام‌الله مجید از جنس صدف است.

این قرآن به شماره اموالی۱۹۲۳۳، با شماره ثبتی ۱۶۹۵۰۰ و شماره رده‌بندی دیویی به شماره ق/۱۳۸۲-۱۱/ ۲۹۷ در مخزن کتب چاپی کتابخانه مرکزی حرم مطهر امام رضا(ع) نگهداری می‌شود.

در صفحه نخست پس از جلد این قرآن کریم و به تاریخ میلادی (مورخ۲۱/۲/۱۹۷۹ میلادی) و به خط یاسر عرفات (ابوعمار) اینچنین نوشته شده است:

«.... وقفه الی مقام الامام الرضا(ع)، تحیته الکبار و تقدیر... و افتخار الی سیدی و حبیبی الامام الرضا(ع). یاسر عرفات (ابوعمار) ۲۱/۰۲/۱۹۷۹ میلادی...».

همچنین در حاشیه همین صفحه نخست پس از جلد و خطاب به حضرت امام خمینی(ره) از سوی یاسر عرفات (ابوعمار) اینچنین نگارش شده است:

«... الی سماحه الامام آیه‌الله العظمی روح الله الموسوی الخمینی، دام ظله

«انا نزلنا الذکر و انا له لحافظون...{آیه شریف قرآن کریم}...».

اهداء باسم المجاهدین الفلسطینیه، هذا الکتاب الکریم. کتاب الله. رمزا یجمعنا علی الجهاد و... .

ان‌شاءالله الی فلسطینیته‌ها عائدون و انها لثوره حتی الاخر (بعونه تعالی)...

یاسر عرفات (ابوعمار) ۱۸/۰۲/۱۹۷۹ میلادی.

در صفحه پایانی این قرآن کریم عبارت (المطبعه المصریه و مکتبتها) که مربوط به چاپ این مصحف شریف در یک مرکز انتشاراتی کشور مصر است، درج شده است. همچنین براساس آنچه در همین صفحه پایانی از سوی ناشر مصری آن به چاپ رسیده، این مصحف شریف به روایت موافق با روایت فردی به نام «حفص» از شخص دیگری به نام «عاصم» (که اصلاح رایج در زمینه مطابقت صحیح قرائت و چاپ قرآن از نظر تطابق آن با سلسله سند صحیح قرائت قرآن در بین مراکز انتشاراتی قرآن کریم در جهان اسلام است) به چاپ رسیده است.

قرآن کریم با روکش صدف

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.