بیشتر مسلمان‌های آمریکای لاتین یا اهل سنت بودند که به خاطر حرکت امام شیعه شدند یا مسیحی، بی‌دین و سکولار بودند که تحت تأثیر انقلاب مسلمان شدند.

حجت‌الاسلام علیرضا میرجلیلی، رایزن فرهنگی ایران در برزیل/ آمریکا قاره‌ای است که به سه بخش آمریکای شمالی، جنوبی و مرکزی تقسیم می‌شود. دو بخش مرکزی و جنوبی که به آن آمریکای لاتین می‌گویند مجموعه‌ای از کشورهایی است که در طول نزدیک ۵۰۰ سال کشف شده‌اند و تا امروز دستخوش تحولات مختلفی بوده‌اند اما آنچه در همه این دوره‌ها مشترک بوده مبارزه با استکبار و ظلم‌ستیزی بوده است.

کوبایی‌ها که در حقیقت پیرو انقلاب آزادی‌خواهی سیمون بولیوار هستند که ۱۵۰ سال پیش حرکت‌های استقلال‌طلبانه را در آمریکای لاتین شکل داد؛ اواخر حرکت‌هایی را با رهبری فیدل کاسترو و چه‌گوارا آغاز کردند ولی بعدها به دلیل عدم موفقیت‌های کامل کوبا، آن‌ها با انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) مواجه شدند و از این انقلاب الگو گرفتند.

در نیکاراگوئه انقلاب اسلامی همزمان می‌شود با حرکت ساندینیست‌ها که شباهت‌های زیادی با انقلاب اسلامی ایران دارد. خیلی از مردم آمریکای لاتین تحت تأثیر انقلاب اسلامی نگاهشان به شرق نگاه متفاوتی می‌شود. خوما خولیو سزار مارتینس، نویسنده معروف اروگوئه که مسلمان شد می‌گوید: «وقتی بچه بودم مادرم سخنرانی‌های امام خمینی را در تلویزیون می‌دید و می‌گفت این مرد خدا و تجسم مسیح است». و دیگرانی مثل نویسنده معروف نیکاراگوئه ارنستو کاردنال، وزیر فرهنگ این کشور که سال ۲۰۱۸ فوت کرد کتابی درباره امام خمینی(ره) دارد؛ او در منطقه آمریکای لاتین نویسنده معروفی بود.

خیلی از کسانی که تحت تأثیر انقلاب واقع شدند مسلمان هم شدند که خوما خولیو سزار مارتینس، نویسنده معروف اروگوئه نمونه آن‌هاست. خیلی از مسلمانان حال حاضر آمریکای لاتین، پس از انقلاب اسلامی به دین اسلام گرویدند.

بیشتر مسلمان‌های آمریکای لاتین یا اهل سنت بودند که به خاطر حرکت امام شیعه شدند یا مسیحی، بی‌دین و سکولار بودند که تحت تأثیر انقلاب مسلمان شدند.

نکته مهم دیگر اینکه نه تنها در سطح مردم و انقلابی‌های آمریکای لاتین، بلکه حتی در میان متدینان آن‌ها هم، حرکت امام(ره) به عنوان حرکتی دینی برایشان جذاب بود. پیتر تورکسان یکی از کاردینال‌های کلیسای کاتولیک و همچنین رئیس آکادمی علوم پاپی واتیکان؛ به تأثیر پاپ فرانسیس رهبر کنونی مسیحیان جهان از امام خمینی(ره) اشاره دارد که وقتی امام از پاریس به تهران برمی‌گردند و آن زندگی ساده به دور از کاخ‌ها و تجملات مرسوم را انتخاب و حسینیه‌ای را برای حرکت مردمیشان برمی‌گزینند؛ پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان می‌گوید: «من در آن زمان سر اسقف اعظم آرژانتین بودم و بنا را بر این گذاشتم که نهضت امام خمینی را مطالعه کنم».

و پیتر تورکسان می‌گوید پاپ از امام خمینی(ره) و مدلی که در تعامل با مردم انتخاب می‌کنند الگو می‌گیرد و تا امروز پاپ فرانسیس برخلاف پاپ‌های دیگر زندگی بسیار ساده و مردم‌داری دارد و او این مدل زندگی را وامدار و مدیون امام خمینی(ره) است.

بعضی افرادی که در برزیل اعلام کردند مسلمان شدند، از اینجا رفتند و با امام دیدار داشتند و این‌ها همچنان در شعف و لذت آن دیدار با امام(ره) هستند و هر کجا می‌نشینند از آن دیدار می‌گویند. بنابراین به اعتقاد من حضرت امام نه تنها تشیع بلکه دین را در دنیا احیا کرد. آن هم در زمانی که تمام تلاش مستکبران عالم خاموش کردن چراغ دین و دیکته کردن نظم نوین جهانی بر اساس نظام لیبرال دموکراسی- سرمایه‌داری غرب بود.

امام با آن حرکت الهی و رهبری پیامبرگونه‌اش تاریخ بشر را تغییر دادند و امروز به اعتراف خود دشمنان، رهبر معظم انقلاب دنیا را به سمت پیچ تاریخی مهمی سوق داده‌اند و مدیریت جهان با رهبری‌ ایشان به دست نظام جمهوری اسلامی است تا با ظهور امام زمان(عج) کل عالم طعم عدالت را بچشد ان‌شاءالله.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.