سرپرست معاونت فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: یکی از تخلفات، ورود مؤسسه‌های فرهنگی هنری به آموزش‌های غیرمرتبط با مجوز دریافت شده است که در این باره مجوز یک مؤسسه را باطل کرده‌ایم.

ابطال مجوز مؤسسه‌های فرهنگی هنری متخلف

به گزارش قدس خراسان، یکی از مباحثی که با آغاز فصل تابستان و نام‌نویسی دانش‌آموزان در کلاس‌های مختلف مهارت‌آموزی برای پر کردن اوقات فراغت مطرح می‌شود، کارکردهای گوناگون مجموعه‌های برگزارکننده کلاس‌های آموزشی با توجه به مجوزی است که دریافت کرده‌اند.

نظارت و بازرسی نهادها و ارگان‌ها و هوشیاری والدین می‌تواند از سوءاستفاده برخی افراد سودجو در این زمینه جلوگیری کند.

در این باره به سراغ بی‌بی فاطمه حسینی، سرپرست معاونت فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی رفتیم تا حوزه اختیارات مؤسسه‌های فرهنگی هنری را که از این اداره کل و وزارتخانه مرتبط مجوز دریافت کرده‌اند، جویا شویم.

وی در این باره گفت: مؤسسه‌های فرهنگی هنری می‌توانند در زمینه فرهنگی و هنری و مواردی که جزو زیرمجموعه وزارت ارشاد است، فعالیت کنند. این مؤسسه‌ها می‌توانند برنامه‌هایی مانند کلاس‌های آموزشی، همایش‌ها و نشست‌های فرهنگی با موضوعات مختلف را برگزار کنند.

سرپرست معاونت فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی درباره انواع مجوزهای فرهنگی هنری که صادر می‌شود، تصریح کرد: مؤسسه‌هایی که مجوز تک‌منظوره دارند، یک موضوع را از ۱۰ موضوع ارائه شده، انتخاب می‌کنند. این نوع مجوزها در استان و توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر می‌شود؛ اما مؤسسه‌هایی که مجوزهای چندمنظوره دریافت کرده‌اند، می‌توانند در همه ۱۰ موضوع فعالیت داشته باشند که این نوع مجوزها توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر می‌شود.

حسینی متذکر شد: مؤسسه‌هایی که مجوز فرهنگی هنری از وزارت ارشاد می‌گیرند، می‌توانند کنفرانس و سمینارهای تخصصی با موضوعات فرهنگی هنری برگزار کنند؛ اما اجازه فعالیت علمی و دانشگاهی را ندارند و برای فعالیت در این موضوعات باید از وزارت علوم مجوز داشته باشند.

وی درباره نظارت بر عملکرد مؤسسه‌های فرهنگی هنری نیز گفت: بازدیدهایی به ‌صورت مستمر توسط بازرسان اداره کل بر عملکرد این مؤسسه‌ها انجام می‌شود و اگر کارشناسان و بازرسان ما در بازدیدها به این نتیجه برسند که مؤسسه خارج از موضوع فعالیتش در حال اقدام است، مدیر آن مؤسسه را به جلسه تخلفات هیئت نظارت بر مراکز فرهنگی دعوت می‌کنیم و به تخلفاتش رسیدگی می‌شود.

سرپرست معاونت فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: به مواردی که از دید ما پنهان مانده و شکایت مردمی در آن زمینه به ما رسیده نیز در همین جلسه تخلفات هیئت نظارت بر مراکز فرهنگی رسیدگی می‌کنیم.

حسینی خاطرنشان کرد: یکی از تخلفات، ورود مؤسسه‌های فرهنگی هنری به آموزش‌های غیرمرتبط با مجوز دریافت شده است که در این باره مجوز یک مؤسسه را باطل کرده‌ایم. همچنین در زمینه‌های دیگر نیز تخلفاتی توسط کارشناسان اداره کل یا مردم گزارش ‌شده که رسیدگی کرده‌ایم. مواردی نیز منجر به اخطار و تعلیق شده و گاهی نیز مؤسسه‌ها از تخلف گزارش شده، تبرئه شده‌اند.

با این توضیحات، والدین در فصل تعطیلات باید دقت بیشتری برای نام‌نویسی در کلاس‌های آموزشی داشته باشند و نوع مجوز دریافت شده توسط آموزشگاه‌ها را بیشتر بررسی کنند.

خبرنگار: فریده خسروی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.