بنیانگذار استارتاپ «رو رو» به قدس آنلاین می گوید: بسیاری از جابه جایی های روزانه در شهرهای بزرگی مانند تهران زیر ۵ کیلومتر است که می توان با استفاده از دوچرخه برای جابه جایی، کمک شایانی به کاهش ترافیک، کاهش آلودگی هوا و صدا کرد.

چرا مسئولان چهارچرخ‌ها را به دوچرخه‌ها ترجیح می‌دهند؟/ روزانه ۲۰ میلیون جابجایی با خودرو در پایتخت

دکتر مهدی حسن زاده می افزاید: شهرهای پیشرو دنیا از حدود ۳۰سال قبل دریافتند که سرمایه گذاری برای زیرساخت های خودرو محور مانند بزرگراه ها و تعریض معابر و نیز جابه جایی با خودروی شخصی روش بهینه ای نیست و چه بسا با بزرگ تر شدن شهرها و افزایش جابجایی ها منجر به ایجاد ترافیک بیشتر و افزایش آلودگی هوا و صدا می شود. بنابراین با تغییر رویه، از روش های پایدار و پاکی همچون جابجایی با دوچرخه استفاده می کنند.

مسئولان چهارچرخ ها را به دوچرخه ها ترجیح می دهند/ روزانه ۲۰ میلیون جابجایی با خودرو در پایتخت
دکتر مهدی حسن زاده

این کارشناس ارشد عمران و راه و ترابری اضافه می کند: از آنجا که بیشتر جابه جایی های روزانه در شهرها، کوتاه و زیر ۵کیلومتر است بنابراین شهرهای بزرگ دنیا شروع به ایجاد زیرساخت هایی مانند مسیرها و پارکینگ های ویژه دوچرخه، طرح های تشویقی، کمپین ها، همایش ها و پویش هایی برای تشویق مردم کردند تا درصد قابل توجهی از شهروندان با دوچرخه جابه جا شوند که نتیجه اش کاهش ترافیک، بهبود هوا و صدا بود.

روزانه ۲۰ میلیون جابجایی در تهران

حسن زاده با اشاره به پتانسیل بسیار فراوان شهرهای بزرگ ایران در زمینه استفاده از دوچرخه برای جابه جایی ها، تصریح می کند: آمارها و مطالعات نشان می دهد در تهران روزانه ۲۰میلیون جابه جایی انجام می شود که حدود ۸میلیون آن زیر ۵کیلومتر است که اگر تنها یک درصد از این جابه جایی ها با دوچرخه انجام شود در واقع ۸۰هزار جابه جایی با دوچرخه صورت گرفته است که این رقم می تواند منجر به کاهش چشمگیر ترافیک و بهبود هوا و صدا شود.

وی می افزاید: متأسفانه برخی مدیران جابه جایی با دوچرخه در شهرهای بزرگ را باور ندارند که گام نخست در این رابطه این است که با استفاده از تجربه های سایر شهرهای دنیا، این باور را به تصمیم سازان و مدیران شهری انتقال دهیم.

در همه جای دنیا ترتیب اولویت برنامه ریزی شهری ابتدا برای پیاده روی، سپس دوچرخه سواری و سیستم هایی مانند اسکوتر برقی و بعد از آن برای حمل و نقل عمومی و  اولویت آخر برای خودروهای شخصی است.  

وی می گوید: در کشور ما نیز می توان با ایجاد زیرساخت ها، طرح های تشویقی و هر گزینه ای که مردم جامعه را به استفاده از دوچرخه سوق دهد در این زمینه موفق بود.

حسن زاده مردم جامعه ایران را مردمی هوشمند خطاب می کند و می افزاید: تاکنون هر جا مسیر استانداردی برای دوچرخه ساخته شده است خوشبختانه مورد استقبال خوب جامعه قرار گرفته چراکه مردم کشور ما هوشمند هستند و با وجود این که مسیرهای دوچرخه اندک و ناپیوسته است اما درصد قابل توجهی از دوچرخه استفاده می کنند.

بنیانگذار استارتاپ «رو رو» در حوزه اسکوترهای برقی هوشمند و اشتراکی ادامه می دهد: در حال حاضر به مناسبت هایی از قبیل روز جهانی دوچرخه یا روز جهانی بدون خودرو تصمیمات زیادی گرفته می شود اما در این راستا متأسفانه اتفاق چشمگیری در شهرها و قوانین بالادستی نمی افتد و تصمیمات صرفا در حد نوشتارها باقی مانده و اقدامات اجرایی کم شده است.

وی اشاره می کند: طبق مطالعاتی که در دنیا انجام شده، نسبت فایده به هزینه در حوزه های حمل و نقل پاک مانند دوچرخه، نسبت ده به یک است؛ یعنی به ازای هر یک ریالی که در این حوزه سرمایه گذاری کنید ده ریال سود می برید. این در حالی است که در کشور ما همه هزینه ها در بخش های مربوط به خودرو صرف می شود و تعریض معابر و افزایش تقاطع های غیرهمسطح در شهرهای بزرگی مانند تهران نتیجه ای جز افزایش ترافیک شهری، آلودگی هوا و صدا در پی نخواهد داشت.

حسن زاده اظهار امیدواری می کند این روزها بیش از پیش، اقدامات عملی و کاربردی در زمینه استفاده از دوچرخه صورت گیرد تا شاهد توجه و سرمایه گذاری در حوزه دوچرخه سواری باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.