انتخابات

نماینده مجلس دوازدهم: شهید رئیسی و دولت ایشان در حوزه نفت و گاز در مسیر تلاش برای تحقق شعار تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین از ظرفیت نیروهای دانش‌بنیان در صنعت نفت استفاده حداکثری داشته که ماحاصل آن افزایش ۴.۵ برابری شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این حوزه است.

راهبرد دانش‌بنیان شدن صنعت نفت و گاز در دولت شهید رئیسی محقق شد

دولت شهید رئیسی در حوزه انرژی علاوه بر تلاش‌های موفقیت‌آمیز برای تکمیل پروژه‌های ناتمام دولت گذشته، چشم‌انداز و اهداف مهم و استراتژیکی از جمله تبدیل شدن به بازیگر کلیدی این حوزه در منطقه را دنبال می‌کرد. این دولت در حدود 30 ماه خدمت بی‌وقفه، از طریق بکارگیری سیاست‌های هدفمند، در حوزه انرژی تحولات قابل توجهی را رقم زده است که در این رابطه با منصور شکراللهی عضو کمیسیون انرژی مجلس گفتگویی انجام دادیم.

شکراللهی نماینده مردم کرمان در مجلس و عضو کمیسیون انرژی با توجه به روند رو به رشد صنعت انرژی کشور در مدت زمان ریاست جمهوری شهید رئیسی تشریح کرد: در دولت‌های گذشته که بنده در عسلویه حضور داشتم، مسئولین حوزه انرژی منتظر بودند که  قراردادی را با برخی شرکت‌های خارجی مثل شِل فرانسه و برخی کشورهای دیگر امضا کنند؛ اما به محض امضای قرارداد، این کشورها با بهانه‌های مختلف از جمله مخالفت آمریکا و تحریم‌ها زیر این قراردادهای می‌زدند. اما با آغاز دولت سیزدهم، آقای رئیسی معتقد بود که ما منتظر رفع تحریم‌ها نخواهیم ماند و مسیر رو به جلو را ادامه خواهیم داد و از توان داخلی بهره جست.

او ضمن تاکید براینکه دیپلماسی انرژی در زمان آیت‌الله رئیسی فعال شد، افزود: در زمان ریاست جمهوری ایشان خدمت به کشور و نظام به تحریم‌های بین المللی گره نخورده بود و از صنعت داخلی و نیروهای بومی در راستای اجرای طرح‌های راهبردی و بزرگ حداکثر بهره‌برداری صورت گرفت. سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی به پشتوانه استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان موجب شد که ۲۸.۵ میلیارد دلار برای ۱۳۲ طرح بالادستی و پایین‌دستی صنعت نفت‌وگاز سرمایه‌گذاری گردد و علاوه بر رشد اقتصادی و استفاده از نخبگان، موجب تحقق مسیر دانش‌بنیان شدن صنعت نفت و گاز نیز شد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: ما در یک بازه‌ زمانی، سالانه بالغ بر ۱۵۰۰ بشکه فروش نفت داشتیم؛ اما زمانی که آقای روحانی دولت را تحویل دادند به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه وقت دولت دوزادهم خزانه خالی بود، با این حال در دولت آقای رئیسی با فروش نفت به کشورهای همجوار توانستیم تحریم‌ها را خنثی کنیم و کسری بودجه از این طریق برطرف شد. در دولت ایشان همچنین ارتباطات پایداری با برخی کشورهای همسایه، کشورهای همجوار دریای خزر و کشور آمریکای جنوبی برقرار شد و در نتیجه با تکیه بر صادرات خدمات فنی و مهندسی و همچنین تجهیزات بومی‌سازی شده صنعت نفت و گاز به کمک شرکت‌های توانمند دانش‌بنیان داخلی توانستیم تحول بزرگی در صادرات نفت خام رقم بزنیم و افزایش ۶۳درصدی تولید نفت خام و ۴۰۰ درصدی صادرات نفت خام در دولت آقای رئیسی را شاهد بودیم.

وی همچنین تشریح کرد: در زمینه ناترازی داخلی و حل آن نیز شرکت‌های دانش‌بنیان نقش ویژه‌ای داشتند. ما در 8 سال قبل از دولت آقای رئیسی در بحث برق مشکلات زیادی داشتیم و با کسری بودجه مواجه بودیم؛ اما از آغاز دولت سیزدهم، اگرچه باز هم تحت تحریم‌های ظالمانه و شدیدی بودیم اما برقمان نه تنها به صادرات رسید بلکه مشکل ناترازی نیز حل شد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز اضافه کرد: دولت آقای رئیسی همواره به شعار سال رهبری لبیک گفته و در راستای رفع دغدغه‌های رهبری برای کشور تلاش‌های زیادی داشتند. شهید رئیسی و دولت ایشان در حوزه نفت و گاز در مسیر تلاش برای تحقق شعار تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین از ظرفیت نیروهای دانش‌بنیان در صنعت نفت استفاده حداکثری داشته که ماحاصل آن افزایش ۴.۵ برابری شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه ورود فناوری در جهت تکمیل زنجیره ارزش و همچنین تولید بار اول تجهیزات راهبردی صنعت نفت‌وگاز بوده است.

شکراللهی  مطرح کرد: در ۳۰ ماه خدمت شبانه‌روزی دولت آقای رئیسی به کشور، از سمت چند شرکت داخلی متشکل از دانشجوهای دانشگاه‌های تهران در زمینه جمع‌آوری گازهای همراه هم تلاش‌های زیادی صورت گرفت که همین تیم‌های نخبه به بومی‌سازی فناوری جمع‌آوری گازهای همراه پرداختند و همین تلاش نخبگان در شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه نفت گاز نتیجه داد و موجب رشد 10 برابری جمع‌آوری گازهای همراه بوده است. به امید خدا در آینده هم هرچی بیشتر از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه رفع این معضل و جمع‌آوری گازهای همراه استفاده خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.