انتخابات

معاون ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه با تاکید بر فضای شکل‌گرفته علیه اسرائیل گفت: علت اینکه امسال باید حج برائت برگزار شود، وحدت و اعتراض بین‌المللی علیه این رژیم است؛ پس باید گفتمان قرآنی مقاومت بیش از قبل تبیین شود لذا فعالیت بین‌المللی حوزه‌ها هم باید بیشتر شود.

حج برائت و وحدت بین‌المللی علیه اسرائیل
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمفید حسینی کوهساری؛ معاون ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه، ۱۶ خردادماه در نشست علمی «زمینه‌ها و ظرفیت‌های حج با تاکید بر ابعاد بین‌المللی» با بیان اینکه حج چندبعدی است و ابعاد سیاسی، اجتماعی و بین‌المللی دارد، گفت: حج مقوله‌ای پیچیده و چندجانبه است که رویکرد تمدنی هم دارد اما در بین ابعاد مختلف حج، مقام معظم رهبری بر روی بعد برائت تاکید فرمودند. برائت یکی از آموزه‌های مهم حج است که در آیات قرآن هم به آن توجه جدی شده است به خصوص اینکه حضرت ابراهیم(ع) الگوی برائت هستند و مفهوم حج با زندگی ایشان پیوند خورده است.
وی افزود: در سال‌های قبل هم برائت برگزار می‌شد و چیز جدیدی نبود ولی امسال تاکید فرمودند که مفهوم برائت را بر همه حج تسری دهیم و کل حج ما حج برائت شود یعنی در کل حج ستیزه و برائت از دشمنان کاملا برجسته باشد. این سؤال جدی مطرح است که امسال چه ویژگی وجود داشته است که ایشان چنین مطالبه و تاکیدی را مطرح فرمودند.
حسینی کوهساری با بیان اینکه در یک‌سال اخیر تحولات زیادی در منطقه رخ داد که طوفان الاقصی و وعده صادق از جمله این موضوعات است و از طرف محور مقاومت صدها عملیات علیه اسرائیل در طول چند ماه گذشته انجام شده است، افزود: انصارالله یمن و حزب‌الله لبنان و گروه‌های فلسطینی عملیات زیادی علیه اسرائیل داشته‌اند؛ در عملیات وعده صادق هم صدها موشک و پهباد از طرف ایران به سوی رژیم صهیونیستی شلیک شد و او شکست بزرگی خورد و این ماجرا نشان داد که دشمن، ضعیف است و توان موشکی، دفاعی و امنیتی قابل ملاحظه‌ای ندارد؛ برعکس تبلیغات سنگینی که انجام می‌دادند و این رژیم را شکست‌ناپذیر و آسیب‌ناپذیر معرفی می‌کردند.  
معاون ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه گفت: در کنار این ضعف امنیتی و نظامی، بعد خون‌خواری و جنایت‌کارانه این رژیم هم مورد مشاهده عموم مردم در سراسر دنیا قرار گرفت زیرا نزدیک به ۴۰ هزار نفر از زنان و کودکان و مردم عادی را به خاک و خون کشیده است و از حمله به پناهگاه‌ها، بیمارستان‌ها و کلیسا و مساجد و ... هم ابایی ندارد و به هیچ یک از قوانین بین‌المللی و حقوق بشری پایبند نیست. حقانیت نگاه و رویکرد جمهوری اسلامی به این رژیم برای مردم دنیا ثابت شد و همه فهمیدند چرا جمهوری اسلامی ایران با این رژیم ضداخلاق و ضد انسانیت دشمن است. 

محکومیت جهانی اسرائیل

وی افزود: نکته دیگر محکومیت بی‌نظیری است که از سوی افراد و سازمان‌های بین‌المللی علیه این رژیم صورت گرفت؛ چندین بار قطعنامه علیه این رژیم تنظیم شد گرچه آمریکا آن را وتو کرد؛ در دادگاه‌های بین‌المللی توسط کشورهای متعدد این رژیم محکوم شد از جمله در دادگاه لاهه این کار صورت گرفت و با اینکه اروپا و آمریکا نسبت به این رژیم معترض نبودند ولی شخصیت‌های سیاسی آن‌ها معترض شدند و برخی کشورها مانند اسپانیا و نروژ و ... هم مواضع رسمی خود را در اعتراض به اسرائیل ابزار کردند.
حسینی کوهساری تصریح کرد: مسئله دیگر ایجاد موج نخبگانی و جنبش عدالت‌خواهی دانشجویان و دانشگاه‌های مهم مانند هاروارد و آکسفورد و ... در اعتراض به این رژیم است و موج نخبگانی در سراسر دنیا در محکومیت این رژیم ایجاد شده است و این محکومیت در افکار عمومی و رسانه‌های مختلف هم وجود دارد؛ رسانه‌هایی که جنایات این رژیم را توجیه و یا کتمان می‌کردند. 

حج برائت

وی افزود: وقتی این مسائل را کنار هم بگذاریم مفهوم حج برائت کاملا مشخص خواهد شد و سخنان رهبری بیشتر نمودار می‌شود که چرا امسال باید حج برائت باشد؛ امروز دشمنان در حضیض ذلت و جبهه مقاومت در عزت هستند لذا باید بر راهبرد برائت تاکید کنیم؛ مراد از برائت هم یعنی باید دشمنی و خباثت دشمنان را بیش از گذشته تبیین کنیم، جنایات آمریکا در حمایت از اسرائیل و حضور در بیش از ۱۰۰ جنگ در دنیا و تحریم ملت‌ها باید تبیین شود؛ ما باید در لایه رژیم اسرائیل و حامیان آن و هم در لایه تمدن غربی کار تبیینی و تبلیغی داشته باشیم. امروز جهاد تبیین دستاوردهای بین‌المللی نظام ضروری است تا دنیا بداند که ما مسئولانی چون آیت‌الله رئیسی داریم که بیش از ۱۲ میلیون نفر در تشییع جنازه ایشان شرکت کردند. 
وی ادامه داد: امروز باید اقتدار نظام و دستاوردهای آن تبیین شود؛ باید وضعیت رو به افول رژیم صهیونیستی تبیین شود؛ به تعبیر مقام معظم رهبری آمریکا مانند کشتی رو به غرق شدن است. خطاب بنده بیشتر به حوزویان و طلاب و استادان است. اولویت اول برای ما حوزویان در شرایط امروز تبیین گفتمان و مبانی و شاکله فکری جبهه مقاومت است؛ امروز در جای جای دنیا اقبال به تفکر مقاومت پدید آمده است؛ بسیاری از مردم دوست دارند بدانند که دو میلیون جمعیت مصیب‌دیده در فلسطین چگونه در برابر این همه جنایت مقاومت کرده است. 
حسینی کوهساری تاکید کرد: گفتمان مقاومت صرفا رویکرد نظامی و امنیتی نیست و امروز نیازمند اشراب گفتمان مقاومت در اقتصاد و سیاست و فرهنگ و ... هستیم و در همه ابعاد نیازمند مقاومت هستیم؛ ما نیازمند خانواده مقاوم و افراد مقاوم هستیم و اقتصاد و رسانه و فرهنگ ما هم باید مقاومتی باشد.  اولویت دیگر هم گفتمان فطرت است زیرا ما در دنیا با مخاطبانی مواجهیم که فطرت آنان بیدار شده است و رویکرد ظلم‌ستیزانه دارند و با مردم غزه همدردی می‌کنند؛ ما باید نسبت به این گفتمان بازخوانی داشته باشیم و بر روی این اشتراکات فطری تمرکز کنیم. می‌توانیم جبهه جهانی دفاع از فضال اخلاقی و خانواده و مبارزه با ظلم و فساد و فقر و تخریب محیط زیست و ... شکل دهیم.

تاکید بر وحدت

وی تاکید کرد: اولویت دیگر برای حوزه تاکید بر گفتمان وحدت است؛ در موضوع فلسطین اهل سنت و شیعیان و همه جبهه مقاومت بر این مسئله تاکید کردند و همین وحدت ما را به هدف خود رساند؛ ما در مسئله غزه بر عرب و عجم و اهل سنت و شیعه تاکید نکردیم بلکه نگاه امت‌گرا و وحدت آمیز داشتیم و قدرت آن را هم دیدیم لذا باید بر آن تاکید کنیم. 
وی در خاتمه بیان کرد: گفتمان مقاومت گفتمان قرآنی است و ما صدها نظیر این گفتمان را داریم. امروز باید این آموزه‌های جهان قرآن کریم برای همه مردم دنیا بیان شود از این رو باید بر ابعاد بین‌لمللی حوزه تاکید کنیم و برای این کار نیازمند سخنوران و استادان و پژوهشگرانی هستیم که با گفتمان بین‌المللی آشنا باشند.
منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.