چند هفته پیش در همین صفحه مطلبی را که یک طراح سرشناس بازیهای رایانهای به نام «ایان بوگاست» نوشته بود منتشر کردیم. بوگاست در مقالهاش درباره کلیت بازیهای رایانهای به عنوان سرگمی گفته بود: «ما بازی میکنیم چون اغلب بازیهای رایانهای عبث و بیهودهاند! همانقدر که بازیها بیمعنی و عبثاند، انسانی که خود را به آنها مشغول میکند نیز بیمعنی و عبث است».
با این همه و حداقل طی سه یا چهار سال اخیر، نسل تازهای از بازیها همهگیر شدهاند که در نگاه اول، نهتنها عبث و بیهوده بودن را نقض کردهاند بلکه سازندگان و علاقهمندانش مدعیاند فراتر از سرگرمی، این بازیها میتوانند درآمدزا هم باشند و چه بسا به شغل و حرفه آب و ناندار شما تبدیل شوند!
بچه گربهها
هرچند تا پیش از این اهل بازیهای موبایلی و رایانهای نبوده باشید، احتمالاً طی چند ماه اخیر نام «ناتکوین» را اینجا و آنجا دیده یا شنیدهاید و طی دو هفته اخیر هم که «همسترکامبت» همه کانالها و گروههای تلگرامی گوشیتان را تسخیر کرده متوجه شدهاید که خیلی از جوانها و غیرجوانهای اطرافتان با کوبیدن مدام و مسلسلوار روی صفحه گوشی به جز بازی، دارند چکار میکنند. صنعت بازیها و سرگرمیهای رایانهای و انتقال آن به گوشیهای تلفن همراه در یکی دو دهه اخیر، قدمت زیاد، دنیا و آدمها، اهداف و موافقان و مخالفان خودش را دارد اما چند سالی است طراحان این بازیها، لابد با پیشنهاد سرمایهگذاران پشت پرده ماجرا، به این صرافت افتادند که چرا فقط سرگرمی؟ مگر نمیشود چیزی تولید کرد که هم بازی باشد و هم برای بازیکن، درآمد تولید کند؟ این البته صورت ساده مسئله یا ظاهر کار است اما من و شما به عنوان کسی که بهتازگی سروصدای «نات کوین» و بهخصوص «همسترکامبت» کنجکاو و یا حتی وسوسهمان کرده که ببینیم ماجرا چیست، باید حواسمان باشد که سرمایهگذاران در صنعت «گیم» خیلی دلشان برای اوقات فراغت من و شما و پر کردن و غنیسازی آن نسوخته چه برسد به اینکه به صرافت خلق درآمد و پول برای ما افتاده باشند! سال۲۰۱۷ هم که برای نخستین بار بازیهای نسل «کریپتو» NFTیا Play-to-ean یا Tap to ean ( بزن و بِبَر) به عنوان بازیهای کسب درآمد به بازار عرضه شدند، هدف اصلی خالقان آن جذب چند برابری مخاطب و مشتری و درنتیجه رسیدن به سود و درآمد چندبرابری توسط خودشان بود. بازی معروف بچهگربههای رمزارزی (CryptoKitties) جلودار این ماجرا بود و شما در این بازی با کشتن نسلهای مختلف حیوانات خانگی، به ایجاد یک جهش ژنتیکی کمک و در ضمن کسب درآمد مجازی و دیجیتال هم میکردید. فعالیت بیشتر در این بازی به معنی دریافت رمزارز بیشتر بود. بازی رمزارزی «نات کوین» هم نوامبر۲۰۲۳ ظاهراً توسط بنیاد TON در دبی به کاربران سراسر جهان معرفی شد. با فاصله کمتر از یک سال «همسترکامبت» پا به میدان گذاشت تا در ایران تلگرام را به اصطلاح بترکاند.
بزن و بِبَرهای دیجیتالی
البته نه به اندازه پیامهایی که برای تبلیغ یا تحریک و تحریص شما و با هدف ملحق کردنتان به کاربران و بازیکنان «همسترکامبت» در تلگرام دست به دست میشود، اما به اندازه لازم پیامهای جعلی و غیرجعلی و هشدارگونه در گروههای تلگرامی دست به دست میشد. از پیامهای جعلی با امضای پلیس فتا که هشدار کلاهبرداری صادر کرده بود تا پستهای هشدارگونه که با اطلاعات مختصر فقط توصیه میکردند که عجله نکنید، هنوز آینده این بازی مشخص نیست و چه بسا نتواند موفقیت «نات کوین» را تکرار کند. طی دو سه روز اخیر هم اغلب پایگاههای خبری فقط به معرفی سازوکار این بازی و تأیید درآمدزایی دیجیتالی آن پرداختند و گاهی هم ته مطلب یادآور شدند که به هرحال باید به انتظار نشست و دید آینده این بازی چه میشود!
بنابراین من و شما ممکن است هنوز برای پاسخ به این پرسشها که آیا «همسترکامبت» میتواند دستمایه کلاهبرداری دیجیتالی و اینترنتی شود؟ آیا واقعاً یک بازی ظرفیت درآمدزایی واقعی و نه دیجیتال را دارد؟ با رواج این بازیها چه خطراتی ممکن است جامعه و جوانان را تهدید کند و...؟ مشکل داشته باشیم.
تجربههای گذشته و همچنین گشتوگذار در سایتهای غیرایرانی مؤید این نکته است که اولاً در بستر اینترنت، فضای مجازی و عرصه دیجیتال همیشه خطراتی مثل کلاهبرداری، هک شدن و... وجود دارد. در زمینه درآمدزایی دیجیتال هم این نکته فراموش نشود که همه درآمد رمزارزی شما، نه پشتوانه مالی و رسمی درست و حسابی دارد و نه درصدی از آن نقد و توی جیب و کیف واقعی شما قرار دارد. همان طور که یک رمزارز خلق شده، ارزشش دیجیتالی بالا رفته، خرید و فروش شده، روزی هم ممکن است ارزشش را از دست بدهد، افت کند و شما بمانید و هزینههایی که به صورت واقعی به امید کسب درآمد دیجیتال کردهاید.
بچه گربهها
هرچند تا پیش از این اهل بازیهای موبایلی و رایانهای نبوده باشید، احتمالاً طی چند ماه اخیر نام «ناتکوین» را اینجا و آنجا دیده یا شنیدهاید و طی دو هفته اخیر هم که «همسترکامبت» همه کانالها و گروههای تلگرامی گوشیتان را تسخیر کرده متوجه شدهاید که خیلی از جوانها و غیرجوانهای اطرافتان با کوبیدن مدام و مسلسلوار روی صفحه گوشی به جز بازی، دارند چکار میکنند. صنعت بازیها و سرگرمیهای رایانهای و انتقال آن به گوشیهای تلفن همراه در یکی دو دهه اخیر، قدمت زیاد، دنیا و آدمها، اهداف و موافقان و مخالفان خودش را دارد اما چند سالی است طراحان این بازیها، لابد با پیشنهاد سرمایهگذاران پشت پرده ماجرا، به این صرافت افتادند که چرا فقط سرگرمی؟ مگر نمیشود چیزی تولید کرد که هم بازی باشد و هم برای بازیکن، درآمد تولید کند؟ این البته صورت ساده مسئله یا ظاهر کار است اما من و شما به عنوان کسی که بهتازگی سروصدای «نات کوین» و بهخصوص «همسترکامبت» کنجکاو و یا حتی وسوسهمان کرده که ببینیم ماجرا چیست، باید حواسمان باشد که سرمایهگذاران در صنعت «گیم» خیلی دلشان برای اوقات فراغت من و شما و پر کردن و غنیسازی آن نسوخته چه برسد به اینکه به صرافت خلق درآمد و پول برای ما افتاده باشند! سال۲۰۱۷ هم که برای نخستین بار بازیهای نسل «کریپتو» NFTیا Play-to-ean یا Tap to ean ( بزن و بِبَر) به عنوان بازیهای کسب درآمد به بازار عرضه شدند، هدف اصلی خالقان آن جذب چند برابری مخاطب و مشتری و درنتیجه رسیدن به سود و درآمد چندبرابری توسط خودشان بود. بازی معروف بچهگربههای رمزارزی (CryptoKitties) جلودار این ماجرا بود و شما در این بازی با کشتن نسلهای مختلف حیوانات خانگی، به ایجاد یک جهش ژنتیکی کمک و در ضمن کسب درآمد مجازی و دیجیتال هم میکردید. فعالیت بیشتر در این بازی به معنی دریافت رمزارز بیشتر بود. بازی رمزارزی «نات کوین» هم نوامبر۲۰۲۳ ظاهراً توسط بنیاد TON در دبی به کاربران سراسر جهان معرفی شد. با فاصله کمتر از یک سال «همسترکامبت» پا به میدان گذاشت تا در ایران تلگرام را به اصطلاح بترکاند.
بزن و بِبَرهای دیجیتالی
البته نه به اندازه پیامهایی که برای تبلیغ یا تحریک و تحریص شما و با هدف ملحق کردنتان به کاربران و بازیکنان «همسترکامبت» در تلگرام دست به دست میشود، اما به اندازه لازم پیامهای جعلی و غیرجعلی و هشدارگونه در گروههای تلگرامی دست به دست میشد. از پیامهای جعلی با امضای پلیس فتا که هشدار کلاهبرداری صادر کرده بود تا پستهای هشدارگونه که با اطلاعات مختصر فقط توصیه میکردند که عجله نکنید، هنوز آینده این بازی مشخص نیست و چه بسا نتواند موفقیت «نات کوین» را تکرار کند. طی دو سه روز اخیر هم اغلب پایگاههای خبری فقط به معرفی سازوکار این بازی و تأیید درآمدزایی دیجیتالی آن پرداختند و گاهی هم ته مطلب یادآور شدند که به هرحال باید به انتظار نشست و دید آینده این بازی چه میشود!
بنابراین من و شما ممکن است هنوز برای پاسخ به این پرسشها که آیا «همسترکامبت» میتواند دستمایه کلاهبرداری دیجیتالی و اینترنتی شود؟ آیا واقعاً یک بازی ظرفیت درآمدزایی واقعی و نه دیجیتال را دارد؟ با رواج این بازیها چه خطراتی ممکن است جامعه و جوانان را تهدید کند و...؟ مشکل داشته باشیم.
تجربههای گذشته و همچنین گشتوگذار در سایتهای غیرایرانی مؤید این نکته است که اولاً در بستر اینترنت، فضای مجازی و عرصه دیجیتال همیشه خطراتی مثل کلاهبرداری، هک شدن و... وجود دارد. در زمینه درآمدزایی دیجیتال هم این نکته فراموش نشود که همه درآمد رمزارزی شما، نه پشتوانه مالی و رسمی درست و حسابی دارد و نه درصدی از آن نقد و توی جیب و کیف واقعی شما قرار دارد. همان طور که یک رمزارز خلق شده، ارزشش دیجیتالی بالا رفته، خرید و فروش شده، روزی هم ممکن است ارزشش را از دست بدهد، افت کند و شما بمانید و هزینههایی که به صورت واقعی به امید کسب درآمد دیجیتال کردهاید.
نظر شما