انتخابات

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه بازی‌های تلگرامی نظیر «همستر» اثرات مخربی در پی دارد، گفت: این نوع بازی‌ها و هجوم مردم به آن، ولع ثروتمند شدن در یک شب و گره زدن زندگی به بخت و اقبال را نشان می‌دهد.

اثرات مخرب بازی «همستر»؛ از توسل به بخت و اقبال تا موج‌سواری سوداگران

طی هفته‌های اخیر تعداد افرادی که جذب بازی تلگرامی تحت عنوان «همستر» شده‌اند به شدت افزایش پیدا کرده و از هر صنف، شغل و حرفه و طبقه اجتماعی در این بازی به طور شبانه‌روز مشغول هستند به امید اینکه شاید روزی ثروتمند شوند.

موضوع بازی تلگرامی همستر زمانی داغ شد و به صدر توجهات اجتماعی بازگشت که پیش از آن یک بازی تلگرامی دیگر تحت عنوان «نات‌کوین» با قیمت خوبی به فروش رفت و دارندگان آن به مبلغ قابل توجهی دست یافتند و به همین دلیل پس از آن بود که همستر و دیگر بازی‌های تلگرامی مورد توجه عموم مردم قرار گرفتند.

این هجوم کم‌نظیر مردم به چنین بازی‌های تلگرامی با نقد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی منتقدان روبه‌‎رو شد. کارشناسان بر این باورند که چنین اقداماتی بیشتر شبیه به رؤیاپردازی است و از همه مهمتر اینکه ضعف‌های اقتصادی و فاصله طبقاتی به این قضیه دامن زده است. هرچند انجام چنین بازی‌هایی فی‌نفسه امری طبیعی محسوب می‌شود اما ولع پولدار شدن در مردم در چنین فضایی قابل توجه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد محقق‌نیا، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و رئیس سابق انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه در گفت‌وگو با ایکنا، در این باره گفت: رؤیای ثروتمند شدن از گذشته تا به امروز در انسان‌ها وجود داشته و دارد و این یک امر طبیعی و عادی است ولی اصلی‌ترین موضوعی که باید به آن توجه کرد آن است که در این میان کسانی هستند که می‌خواهند بر روی رؤیای ثروتمند شدن انسان‌ها موج‌سواری کنند و با انجام یکسری اقدامات فریبکارانه منافعشان را به قیمت هزینه و وقت مردم تأمین کنند.

رؤیای ثروتمند شدن در یک شب

وی افزود: رؤیای ثروتمند شدن یک‌شبه قطعاً مخرب است و نمی‌توان در یک شب ثروتمند شد البته بماند کسانی هستند که به خاطر رانت به این شیوه پولدار شده‌اند ولی از راه سالم و حلال نمی‌توان راه صدساله را در یک شب طی کرد. در شرایط اقتصادی کنونی مردم با خود می‌گویند چطور دیگری توانسته پس من هم می‌توانم. این تفکر اشکال دارد و باید اصلاح شود.

این کارشناس اقتصاد اسلامی بیان کرد: خیلی‌ها به دنبال این هستند که بدون پرداخت هزینه و بدون زحمت و کار به رؤیاهای اقتصادی خود دست یابند و افراد سودجو هم با پی بردن به تفکر مردم، درصدد فریب آنها بر می‌آیند و آنها را بیش از پیش درگیر رؤیاپردازی می‌کنند و در این بین فقط سوداگرایان سود اصلی را می‌برند.

محقق‌نیا با بیان اینکه بحث ارز دیجتیال این روزها به یک موضوع جذاب در دنیا تبدیل شده است، گفت: در فضای متاورس و ارزهای دیجیتال کلاهبرداری و دروغ به شدت زیاد است و متأسفانه اغلب ارزهای دیجیتال هیچ کارکردی ندارند و فقط با هدف سوداگری ایجاد شده‌اند و مردمی هم که آگاهی ندارند در این پروژه‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند و متضرر می‌شوند. این فضا بسیار پرمخاطره است و باید با مطالعه و دانش مرتبط با بازارهای مالی به آن ورود پیدا کرد.

ضرورت ایجاد ارز دیجیتال ملی مبتنی بر نفت آینده 

وی تأکید کرد: به باور من برای مقابله با چنین فضایی باید دولت، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی ارز دیجیتال مبتنی بر نفت آینده را خلق کنند و آن را در دسترس عموم قرار دهند و مردم بتوانند در این پروژه سرمایه‌گذاری کنند یا حتی در شرایط تحریمی بهتر است یکی از جزایر کشور را به عنوان مرکز مالی ارزهای دیجیتال انتخاب کنیم و کارکرد فراسرزمینی داشته باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در پایان گفت: در بستر بازی‌هایی مانند همستر، نات‌کوین و دیگر موارد مشابه فقط بحث بخت و اقبال مطرح هست؛ هرچند اکثر مراجع تقلید در این موضوع اظهار نظر نکرده‌اند ولی نمی‌توان زندگی و کسب و کار را به بخت و اقبال پیوند داد.

گفت‌وگو از سعید امینی

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.