رئیس سازمان نظام روان‌شناسی جمهوری اسلامی ایران گفت: زوجینی که می‌خواهند باهم ازدواج کنند باید یک شناخت نسبتاً خوبی از خودشان و طرف مقابلشان داشته باشند که روان‌شناسان در مشاوره پیش از ازدواج می‌توانند در این زمینه به زوج‌ها کمک کنند.

چگونه از اعتیادهای رفتاری همسر آینده ‌مان مطلع شویم؟

 علی فتحی آشتیانی در خصوص اهمیت مشاوره گرفتن از روان‌شناسان واجد شرایط قبل از ازدواج و تأثیر آن در بهبود زندگی‌ مشترک می‌گوید: روان‌شناسی یک رشته علمی است که از قبل از تولد تا زمان مرگ با افراد سر و کار دارد. هر دوره‌ای از عمر انسان دستورالعمل‌های خاص خود را دارد. زوجینی که می‌خواهند باهم ازدواج کنند باید یک شناخت نسبتاً خوبی از خودشان و طرف مقابلشان داشته باشند که روان‌شناسان در مشاوره پیش از ازدواج می‌توانند در این زمینه به زوج‌ها کمک کنند.

فتحی آشتیانی افزود: روان‌شناسان می‌توانند از طریق مصاحبه تخصصی با هریک از زوجین به صورت جداگانه، گرفتن تست‌های استاندارد و... اطلاعات خوبی برای تصمیم‌گیری درست و به جا به زوج‌ها بدهند.

وی در پاسخ به این پرسش که روان‌شناسان در جلسات مشاوره‌ پیش از ازدواج چه ویژگی‌های شخصیتی را در دختر و پسر بررسی می‌کنند، توضیح می‌دهد: نکته قابل توجهی که وجود دارد این است که ویژگی‌های شخصیتی چیزی نیست که بتوان آن را به راحتی تغییر داد؛ بنابراین هریک از زوجین باید از ویژگی‌های شخصیتی طرف مقابلشان اطلاع داشته باشند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی ادامه داد: روان‌شناس با انجام آزمون‌های مختلف و مصاحبه به مراجعین خود می‌گوید که طرف مقابل شما از نظر ویژگی‌های شخصیتی، سلامت روان، علایق و رغبت‌ها، روابط و وابستگی‌های خانوادگی، محیط شغلی، عادات و اعتیادهای رفتاری و... چگونه است و چه وضعیتی دارد. همچنین روان‌شناس‌ها نگرانی‌هایی که یک فرد ممکن است از گذشته با خود داشته باشد را شناسایی می‌کنند. یک روان‌شناس کمک می‌کند که یک انتخاب با آگاهی انجام شود.

فتحی آشتیانی در واکنش به تصور برخی از افراد جامعه که معتقدند روان‌شناس‌ها باعث جدایی می‌شوند، گفت: کار روان‌شناس دادن اطلاعات است. تصمیم‌گیری در مشاوره پیش از ازدواج توسط روان‌شناس صورت نمی‌گیرد. بلکه یک روان‌شناس فقط به مراجعان خود اطلاعات می‌دهد تا با دقت بیشتری شریک زندگی خود را انتخاب کنند. من توصیه می‌کنم که زوجین جوان حتماً از مشاوره پیش از ازدواج بهره‌مند شوند.

منبع: خبرگزاری فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.