انتخابات

نماینده کنگاور در مجلس دوازدهم تصریح کرد: آمار و ارقامی که در زمینه توسعه زنجیره ارزش پتروشیمی‌ها و افزایش ظرفیت پالایش نفت خام در دولت سیزدهم وجود دارد، نشان می­دهد که می­توانیم حتی در شرایط تحریم نیز به توسعه زنجیره ارزش محصولات بپردازیم و از خام فروشی صرف پرهیز کنیم.

فاصله گرفتن از خام فروشی با رشد ۱۰ میلیون تنی ظرفیت پتروشیمی و ۹۰ میلیون بشکه‌ای پالایش نفت

نفت و گاز جزو بزرگ­ترین و پول­سازترین صنایع کشور محسوب می ­شوند. اگرچه طی سالیان گذشته یکی از سیاست­ های کلان کشور رهاسازی بودجه از بند درآمدهای نفتی بوده است، اما هنوز موفق به این امر نشده­ایم. بنابراین، در دولت سیزدهم و در شرایط تحریم، فروش نفت و گاز کشور و دسترسی به درآمدهای آن­ها به منظور اداره کشور اهمیت حیاتی برایمان داشت.

با توجه به مسائلی که در بالا گفته شد، دشمنان تلاش کردند از پاشنه آشیل ما که همان وابستگی به درآمدهای نفتی بود، استفاده کنند و به اصطلاح خودشان اقتصاد کشور را فلج کنند.

دولت سیزدهم وقتی روی کار آمد، میزان صادرات نفت خام کشور بسیار تقلیل پیدا کرده بود و بیم آن می­رفت که بازارهای خود را از دست بدهیم. رقبا در حال تلاش برای به دست آوردن بازارهای ما بودند و شرایط پیچیده ­ای پیش روی رئیس جمهور جدید و همکارانش قرار داشت.

در این شرایط، دولت سیزدهم باید تصمیم می­ گرفت که کدام راه را برای پیشبرد امور کشور در شرایط تحریم انتخاب کند. در گزینه اول می ­توانستیم به امید خارجی­ ها بنشینیم و چشم امیدمان به مذاکرات باشد. این روشی بود که قبلاً امتحان کرده بودیم و نتیجه ­ای نداشت.

در روش دوم که البته نسبت به روش اول سخت ­تر بود، باید سیاست­گذاری­ های دقیق به منظور اتکا به خود و بهره برداری از تمام ظرفیت ­ها در دستور کار قرار می­ گرفت. دولت شهید رئیسی این گزینه را انتخاب کرد و پیش برد.

وحید احمدی، نماینده منتخب مردم کنگاور در مجلس دوازدهم در خصوص توجه ویژه دولت سیزدهم به توسعه صنایع پتروشیمی و افزایش ظرفیت پالایشی کشور به نحوی که رشد ۱۰ میلیون تنی محصولات پتروشیمی با هدف توسعه زنجیره ارزش و افزایش ۲۷۰ هزار بشکه ­ای ظرفیت پالایشی کشور در روز طی سه سال گذشته رخ داد، تصریح کرد: فاصله گرفتن از خام­ فروشی موضوع بسیار مهمی است که باید دولت ­ها به آن توجه داشته باشند. مقام معظم رهبری همواره در مورد پرهیز از خام فروشی و حرکت به سمت تولید محصولات نهایی تذکر داده ­اند. دولت سیزدهم برنامه­ ریزی­ های خوبی در زمینه توسعه صنایع پتروشیمی و افزایش ظرفیت پالایشی کشور داشت و توانست عملکرد خوبی در این زمینه داشته باشد.

وی ادامه داد: هنوز راهی طولانی در زمینه توسعه زنجیره ارزش محصولات در حوزه نفت و گاز در کشور پیش رو داریم. با این وجود، عملکرد دولت سیزدهم در این حوزه مثبت بوده است و شروع خوبی به شمار می­رود.

نماینده مجلس دوازدهم خاطرنشان کرد: زنجیره ارزش محصولات و تولید محصولات نهایی ارزش افزوده بالایی را نصیب کشور می­ کند. وقتی مواد را به صورت خام و اولیه صادر می­ کنیم، در واقع نفع آن­ها را به کشورهای دیگر تقدیم می­ کنیم. در حالی که از طریق توسعه زنجیره ارزش محصولات می ­توانیم به اشتغال­ آفرینی در کشور مبادرت کنیم و از مزیت ­های ارزی آن­ها بهره ­مند شویم.

احمدی گفت: از آنجائیکه صنایع داخلی کشور مصرف­ کننده محصولات نهایی حاصل از فرآوری نفت و گاز هستند، مجبوریم با چند برابر قیمت به واردات آن­ها بپردازیم. بنابراین، در اینجا نیز ضرر دیگری به کشور تحمیل می­ شود.

وی ادامه داد: آمار و ارقامی که در زمینه توسعه زنجیره ارزش پتروشیمی‌ها و افزایش ظرفیت پالایش نفت خام در دولت سیزدهم وجود دارد، نشان می ­دهد که می­توانیم حتی در شرایط تحریم نیز به توسعه زنجیره ارزش محصولات بپردازیم و از خام فروشی صرف پرهیز کنیم. از آنجائیکه در شرایط تحریم به درآمدهای حاصل از فروش نفت و گاز به صورت خام نیاز داشتیم، دولت سیزدهم تمام تلاش خود را در این زمینه به کار گرفت و در این زمینه ظرفیت پالایشی نفت خام به میزان ۲۷۰ هزار بشکه در روز و همچنین ظرفیت پتروشیمی نیز ۱۰ میلیون تن افزایش یافت.

احمدی گفت: به نظر من، سیاست­هایی که در دولت سیزدهم در حوزه انرژی در پیش گرفته شد، باید در دولت­های بعدی نیز دنبال شود تا کشور از منافع آن­ها بهره ببرد.

وی ادامه داد: مسئله دانش­ بنیان­ها سالهاست در کشور ما شکل گرفته است، اما امکان گسترش استفاده از دستاوردهای دانش ­بنیانی به طور وسیع در تمام حوزه­ها وجود نداشت. دولت شهید رئیسی توجه ویژه ­ای به دانش ­بنیان­ها داشت و حمایت واقعی از آن­ها را در دستور کار قرار داد.

نماینده مجلس دوازدهم خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی دولت­ ها آن طور که شایسته است از فرصت دانش ­بنیان­ها در کشور استفاده نکردند. در دولت سیزدهم استفاده حداکثری از دستاوردهای دانش بنیانی در دستور کار بود و تعداد شرکت­ های دانش­بنیان طی سه سال گذشته رشد ۴ و نیم برابری را تجربه کرد.

احمدی گفت: آمار و ارقام نشان می­ دهد که نتیجه استفاده از دانش­ بنیان­ها در روند رشد اقتصادی کشور مثبت بوده است. به طور مثال، رشد ۱۰ برابری جمع­ آوری گازهای همراه به واسطه استفاده از دستاوردهای دانش ­بنیانی محقق شد که قابل توجه است.

وی در پایان تأکید کرد: در حوزه انرژی استفاده خوبی از دانش­ بنیان­ها در دولت سیزدهم داشتیم، اگر بتوانیم از روند را به دیگر حوزه ­ها نیز گسترش دهیم، اتفاقات درخشانی رقم می­ خورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.