تحولات منطقه

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اظهار کرد: اگر مسلمین قدر فرصت حج را بدانند مراسم برائت از مشرکینی که در سالیان قبل در چادرها در عرفات انجام می‌شد امسال نمی‌تواند منحصر به این چادرها و ملت ایران باشد.

حج برائت یعنی برائت از تمدن غرب و رژیم صهیونیستی
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

حجت‌الاسلام والمسلمین سید سجاد ایزدهی؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، شامگاه ۱۹ خرداد ماه در نشست علمی «مبانی فقهی سیاسی حج برائت» با اشاره به جنایات اسرائیل در غزه و رفح، گفت: کودک‌کشی و کشتن زنان و انسان‌های بی دفاع در غزه و رفح آنقدر بالا گرفته است که همه بر نسل‌کشی بودن آن تاکید کرده‌اند و آن را جنایت جنگی می‌دانند. امروز هر چیزی که تمدن غربی شعار آن را داده است مانند آزادی، حقوق بشر و حقوق کودکان و زنان و ... در غزه زیر سؤال رفته است و سؤال اصلی این است که چرا داعیه‌داران تمدن غربی حتی بر خلاف افکار بخشی از جوامع خودشان از این رژیم حمایت مالی، تسلیحاتی و رسانه‌ای می‌کنند؟ چرا در مجامع حقوقی جهانی از این رژیم دفاع می‌کنند بنابراین امروز مسئله فراتر از تمدن غربی است و آن‌ها همه شعارهای خود را زیرپا گذاشته‌اند.

ایزدهی تصریح کرد: اگر شعاری چون حقوق بشر داشتند امروز حقوق بشری وجود ندارد و همه داعیه‌داران آن در غرب سکوت کرده‌اند؛ آزادی تمدن غربی گوش فلک را کر کرده است ولی حاضر نیستند اندک آزادی بیان را در دانشگاه‌های خود در اعتراض به جنایات اسرائیل تحمل کنند لذا مسئله امروز فلسطین و غزه، حتی مسئله جهان عرب هم نیست بلکه یک پیچ تاریخی است که منتهی به افول تمدن غربی با همه شعارهای دروغین آن خواهد شد. 

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه در آمریکا و اروپا و اقیانوسیه عملا شعارهای تمدن غربی رنگ باخته است، گفت: مرحوم امام(ره) بیش از ۴۰ سال قبل اسرائیل را غده سرطانی نامیدند و گفتند اسرائیل باید از بین برود و امروز بعد از این مدت طولانی همه آزادی‌خواهان جهان به این نتیجه رسیده‌اند که آن پیر مراد در خشت خام دیده بود.

وی تاکید کرد: این رژیم به هیچ مرام‌نامه و پروتکل و قانون بین‌المللی و حتی حکم دادگاه لاهه پایبند نیست و آن هم در سرزمینی که غصب کرده دست به جنایت می‌زند و انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت به عنوان تنها حامیان غزه هستند و جهان عرب هم تحت نظام سلطه قرار دارد و هیچ کاری نمی‌کند. 

این پژوهشگر فلسفه سیاسی اسلام با بیان اینکه برخی از کشورهای اروپایی بیدار شده و کشور مستقل فلسطین را به رسمیت می‌شناسند مانند اسپانیا و برخی کشورهای اسکاندیناوی، افزود: کشوری مانند آفریقای جنوبی در لاهه شکایت می‌کند و برخی کشورهای دیگر هم حمایت کردند ولی آمریکا این دادگاه را هم محکوم می‌کند. امروز مسئله جهان این است که آیا ما در حج می‌توانیم این پدیده را نادیده بگیریم و نسبت به مسئله فلسطین بی‌تفاوت باشیم؟ آیا این دیپلماسی فرهنگی عمومی و فراگیر حج می‌تواند نسبت به مسئله برائت از مشرکین و نسبت به حوادث یکی از کشورهای اسلامی بی‌تفاوت باشد؟

اعلام برائت از تمدن افول‌یافته غرب

ایزدهی با تاکید بر اینکه امروز باید در حج، برائت از ظلم و تمدن افول‌یافته غربی و نمادهای سلطه غربی صورت بگیرد و این برائت یعنی مقدمه و طلیعه تمدن اسلامی است، اظهار کرد: اگر مسلمین قدر فرصت حج را بدانند مراسم برائت از مشرکینی که در سالیان قبل در چادرها در عرفات صورت می‌گرفت امسال نمی‌تواند منحصر به این چادرها و ملت ایران باشد و حج برائت باید طوری باشد که در مشعر و منا و طواف و در هتل‌ها و در همه گفت‌وگوها این برائت رخ دهد؛ قطعا مراد از برائت، برائت باطنی و سردادن چند شعار نیست و البته این هم باید باشد ولی باز مقدمه و طلیعه برائت آشکار است تا به یک نتیجه‌ای منجر شود. 

ایزدهی ادامه داد: الان اگر کشورهای اسلامی جرئت ندارند که ظالمان را محکوم و تهدید و تحریم کنند ولی مسلمین در محدوده دیپلماسی عمومی که می‌توانند حج را به حج برائت تبدیل کنند؛ همانطور که دحوالارض باعث توسعه زمین شد باید پیام نابودی اسرائیل از حج به همه جهان برسد؛ ما امروز در یک پیچ تاریخی بسیار مهم قرار داریم و اگر خواص و عوام و انقلاب اسلامی نتواند نقش خود را در این پیچ تاریخی ایفا کند شرک و کفر بر زندگی مسلمین سایه خواهد افکند و مسلمین فارغ از هر مذهبی یعنی اعم از شیعه و سنی باید نقش خود را در برابر جهان شرک و کفر ایفا کنند. 

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه همه در حج به دور خانه خدا طواف می‌کنند و محور همه اعمال آنان توحید است، گفت: باید روح توحید در سیاست و دیپلماسی عمومی مسلمین نمودار شود وگرنه اگر این برائت از محدوده حج خارج نشده و باعث جوش و خروش مسلمین نشود ثمر چندانی ندارد؛ آن چیزی که ابراهیم را ابراهیم کرد خروش علیه ستمگران و حاکمان ظالم زمانه خود است نه اینکه ابراهیم صرفا چند بت سنگی و چوبی را نابود کرده باشد؛ او با حاکمان ظالم زمان خود مبارزه کرد وگرنه بت بی‌جان را نابودکردن که مهم نیست بلکه اهمیت آن از این جهت است که نمادی برای شرک است.

ایزدهی تصریح کرد: مقام معظم رهبری حج امسال را حج برائت نامیدند و فرمودند: حج امسال ما حج برائت است بنابر تعالیمی که جناب ابراهیم(ع) به ما یاد دادند؛ البته از اول انقلاب در حج، برائت وجود داشته و جاری بوده است و باید باشد ولی امسال باید حج، حج برائت به معنای واقعی باشد؛ این حوادثی که در غزه پیش آمده است و این آشکار شدن چهره خون‌آشام یک مجموعه برخاسته از تمدن غربی چیزی است که توجه به آن مخصوص این روزها نیست و در تاریخ ماندگار خواهد شد. آنچه امروز در غزه رخ می‌دهد، حملات وحشیانه سگ هار صهیونیست از یک‌طرف و از طرف دیگر، مظلومیت و در عین حال مقاومت ملت مظلوم غزه هر کدام نشانه عظیم و شاخصی در تاریخ است که خواهد ماند و راه را در آینده به بشریت نشان خواهد داد.

منطق توحیدی مبارزه با اسرائیل

وی ادامه داد: اگر در گذشته مقاومت علیه رژیم صهیونیستی بر پایه منطق ناسیونالیسم عربی و بعضا بر اساس منطق مبارزه مارکسیسم شکل می‌گرفت، امروز غزه در مدار پیروزی رو به پیشرفت است تا جایی که عملا صهیونیست‌ها اعلام می‌کنند که شکست خورده‌اند؛ این به خاطر آن است که مردم غزه به ارزش‌ها و اسلام و به شهادت‌طلبی و ایمان روی آورده‌اند و امروز مردم مسلمان بر اساس منطق اسلام مبارزه می‌کنند. 

ایزدهی با بیان اینکه امروز ظلم در جهان سکه رایج نیست و بازیگر اصلی جهان، اسلام است، گفت: حج محلی برای ابراز برائت از ظالمان و حاکمان کفر و استکبار است و این پیام باید در سراسر جهان فراگیر شود که شاهدیم در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا هم شعار مرگ بر اسرائیل سر داده می‌شود؛ امروز منطق جمهوری اسلامی منطقی جهانی است نه اینکه بخواهد جهان اسلام را به دو دسته شیعه و سنی و عربی و عجمی تقسیم کند؛ انقلاب اسلامی در سطح کلان جهانی با تمدن غربی و شعارهای دروغین آن درگیر شده است و به همین دلیل قدرت‌های برتر جهان علیه انقلاب موضع گرفته‌اند. 

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: انقلاب اسلامی شعار توحید را در جهان سر داد، شعار مبتنی بر معنویت و نرفتن زیر بار ظلم و زور و زور نگفتن و نفی قدرت‌های شرق و غرب؛ شعار مبتنی بر نفی ستم که این شعارها همه جهانی هستند. امروز جهان تشنه مردم‌سالاری توام با معنویت و نفی ظلم است و باید در حج این نوع شعارها طنین‌انداز شود. اگر این شعارها تبدیل به دیپلماسی نخبگانی و سیاسی و فرهنگی بشود و همه در فضای حج به این باور برسند، اتفاق جدی رخ خواهد داد و این ظرفیت در ادیان دیگر وجود ندارد.

وی ادامه داد: دینی که سه میلیون نفر را در یک مکان جمع می‌کند تا با وجوه مشترک، برائت از غیر خدا را اعلام کنند؛ غیر را بشناسند و بدانند که اگر ما مواجهه داریم این مواجهه با چه کسی است؟ آیا با ظلم و ستم و غده سرطانی و تمدن غربی است؟ اگر این باور فراگیر شود خیلی طول نخواهد کشید که منطق جهان اسلام، تمدن غرب را به چالش جدی خواهد کشید؛ اگر دو میلیون نفر در حج، کالاهای رژیم صهیونیستی و حامیان آنان را تحریم کنند خودبه‌خود ظلم ریشه‌کن خواهد شد؛ اگر امروز همه نمی‌توانند مبارزه مسلحانه داشته باشند و با اسلحه علیه اسرائیل بجنگند، ولی می‌توانند کالاهای آنان را تحریم کنند، می‌توانند مبارزه اقتصادی و دیپلماسی داشته باشند و این آن چیزی است که باید در حج امسال توسعه یابد و گفتمان‌سازی شود تا در نهایت موجی حاصل شود و این موج به همه دنیا توسعه یابد و محوریت آن از کانون حج فراگیر شود و توسعه یابد. 

وی در خاتمه ابراز امیدواری کرد تا حج امسال بتواند این فضای گفتمانی را ایجاد و این فضا به همه جا سرایت کند و ملل آزاده جهان هم به این خروش و جمعیت متراکم ظلم‌ستیز بپیوندند و مقدمه تمدن بزرگ اسلامی و مهدوی شود.

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.