انتخابات

در حال حاضر قیمت کنسرو تن ماهی از ۶۷ تا ۸۹ هزار تومان در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد. اما داده‌های بدست آمده حاکی از آن است که قیمت تن ماهی در ابتدای سال ۱۴۰۰، حدود ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است؛ این یعنی افزایش سه‌برابری طی سه سال!

تن ماهی پنج برابر گران‌تر از گوشت مرغ!

داده‌های آماری حاکی از آن است که قیمت کنسرو تن ماهی در ابتدای سال ۱۴۰۰، حدود ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان بوده اما هم‌اکنون به ۸۴ هزار و ۶۱۶ تومان رسیده است؛ این یعنی افزایش سه‌برابری طی سه سال که قیمت فعلی آن را به ۵ برابر بیشتر از گوشت مرغ رسانده است!

کنسرو تن ماهی یکی از مواد خوراکی محبوب در دنیا و همچنین ایران محسوب می‌شود که بواسطه سهولت استفاده، طعم خوش، ارزش غذایی و ماندگاری بالا طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است. اما رشد نجومی قیمت این محصول در سال‌های اخیر، باعث حذف آن از سفره خانوار شده است.

محصولات خوراکی ۲۸.۸۲ درصد از هزینه خانوارها را در برمی‌گیرد که هزینه گوشت قرمز و سفید و فرآورده‌های آن ۵.۶۵ درصد آن را شامل می‌شود. با این حال، با توجه به گرانی‌های گوشت قرمز و سفید، محصولات پروتئینی در حال حذف شدن از سفره غذایی مردم هستند؛ به طوری که قیمت متوسط یک کیلوگرم گوشت گوسفند ۶۱۸ هزار تومان و گوشت گوساله ۵۵۴ هزار در رده گوشت قرمز است. همچنین هزینه متوسط یک کیلوگرم ماهی قزل‌آلا ۲۱۷ هزار تومان و یک کیلو مرغ ماشینی ۸۲ هزار تومان در رده گوشت سفید است. لذا با توجه به روند گرانی سبد پروتئینی در رژیم غذایی، مردم به سمت حذف یا جایگزین این قبیل محصولات هستند.

علیرغم این که پیش از این، گرانی کالاهایی همچون گوشت گوسفند و مرغ، مردم را به سمت جایگزین کردن تن ماهی سوق داده بود، هم‌اکنون قیمت یک کیلوگرم مرغ ماشینی حدود ۸۹ هزار و ۷۰۰ تومان است؛ در حالی که قیمت یک کنسرو ۱۸۰ گرمی به ۸۴ هزار و ۶۰۰ تومان می‌رسد؛ بر این اساس قیمت تن ماهی بیش از ۵.۵ برابر گوشت مرغ است که با توجه به این قیاس، خرید گوشت مرغ منطقی‌تر خواهد بود.

داده‌های آماری اردیبهشت‌ماه نشان می‌دهد، تعداد ۲۲ قلم از ۵۳ نوع کالای خوراکی منتخب، تورم بالاتر و رشد قیمتی بیشتری را نسبت به نرخ تورم نقطه به نقطه ۳۱.۶ درصدی کشور در طول یکسال اخیر تجربه کرده است. اما در این بین، کنسرو تن ماهی با افزایش ۹۰.۶ درصدی، بالاترین نرخ رشد قیمت را به نسبت ماه مشابه سال قبل داشته است. یعنی یک کنسرو ماهی که در سال گذشته حدود ۴۴ هزار تومان قیمت داشته، اردیبهشت امسال به ۸۴ هزار تومان رسیده است!

جدول زیر روند افزایش قیمت تن ماهی از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا اردیبهشت ۱۴۰۳ را نشان می‌دهد:

تن ماهی پنج برابر گران‌تر از گوشت مرغ!

منبع: مرکز آمار ایران

در حال حاضر قیمت کنسرو تن ماهی از ۶۷ تا ۸۹ هزار تومان در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد. اما داده‌های بدست آمده حاکی از آن است که قیمت تن ماهی در ابتدای سال ۱۴۰۰، حدود ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است که در حال حاضر قیمت آن به متوسط ۸۴ هزار و ۶۱۶ تومان رسیده است؛ این یعنی افزایش سه‌برابری طی سه سال!

در نتیجه افزایش نجومی تن ماهی موجب حذف این محصول از سبد هزینه خانوار شده است و احتمال می‌رود با توجه به افزایش هزینه تولید در داخل کشور و وجود تحریم‌ها، افزایش آن همچنان ادامه پیدا کند.

افسانه پدرامی فر – خبرنگار تحریریه جوان قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.