یک نماینده مجلس: یکی از مهم‌ترین روش‌ها در زمینه توسعه ساخت مسکن، گسترش حریم شهرها و همچنین استفاده از زمینه‌های بلااستفاده دولت به منظور تامین زمین موردنیاز جهت ساخت مسکن برای مردم است و این روش­ها بخش مهمی از راهکار ساخت مسکن انبوه در کشور را تشکیل می ­دهند.

در گفت‌وگوی قدس با ابوالفضل ظهره‌وند مطرح شد؛ رویکرد دولت چهاردهم در زمینه مسکن چگونه باید باشد؟

ابوالفضل ظهره ­وند، عضو مجلس دوازدهم شورای اسلامی در رابطه با لزوم تداوم مسئله ساخت مسکن در دولت بعدی گفت: دولت بعدی باید به حوزه مسکن توجه ویژه ­ای داشته باشد و طرح ­های نیمه کاره را به پایان برساند. توسعه روستاها به عنوان محور توسعه کشور باید در دستور کار باشد.

به گفته وی، چیزی به نام روستا نباید در کشور داشته باشیم. توسعه شهرک ­های صنعتی تولیدی و کشاورزی بر اساس مزیت ­های نسبی که در هر منطقه وجود دارد، باید در دستور کار باشد. از اینجا باید مسئله توسعه و مسکن را حل و فصل کنیم.

عضو مجلس دوازدهم شورای اسلامی ادامه داد: مسکن مهم­ترین کالای اساسی است و طی سالیان گذشته آدرس غلط به مردم داده شده است. برخی در تلاش بوده ­اند که کالاهای اساسی را محدود به گوشت، مرغ، روغن، برنج، کنجاله و... کنند. در حالی که نیاز اساسی مردم، چیزهای دیگری هم هست از قبیل مسکن و بهداشت.

شکستن انحصار زمین و توسعه ساخت مسکن به شکل افقی

ظهره­ وند عضو مجلس دوازدهم شورای اسلامی گفت: دولت سیزدهم اقدامات اساسی در حوزه­های مختلف از جمله مسکن انجام داد. اما این کارها نیمه کاره مانده و باید دولت چهاردهم به اتمام این پروژه ­ها اقدام کند.

وی در خصوص شکستن انحصار زمین و توسعه ساخت مسکن به شکل افقی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین روش‌ها در زمینه توسعه ساخت مسکن، گسترش حریم شهرها و همچنین استفاده از زمینه‌های بلااستفاده دولت به منظور تامین زمین موردنیاز جهت ساخت مسکن برای مردم است و این روش­ها بخش مهمی از راهکار ساخت مسکن انبوه در کشور را تشکیل می­ دهند. توسعه افقی شهرها قطعاً نسبت به توسعه عمودی مزیت بیشتری برایمان دارد.

پنهان کردن زمین‌های بلااستفاده از دسترس مردم توسط وزارتخانه‌ها 

عضو مجلس دوازدهم شورای اسلامی گفت: به لحاظ پیامدهای اجتماعی و فرهنگی بهتر است به سمت توسعه شهرها به صورت افقی اقدام کنیم. این روش با فرهنگ و آموزه­ های دینی ما سازگاری بیشتری دارد. زمین­های زیادی داریم که متعلق به بخش دولتی است و استفاده از آن­ها برای تولید مسکن انبوه در کشور می­تواند کارساز باشد.

عضو مجلس دوازدهم خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی وزارتخانه ­ها حاضر نیستند زمین­ هایشان را برای ساخت مسکن ملی در اختیار قرار دهند. پنهان کردن زمین ­های بلااستفاده وزارتخانه­ ها و دور نگه داشتن آن­ها از دسترس مردم یکی از معضلات پیش رو برای تأمین زمین مورد نیاز به منظور ساخت مسکن در حجم انبوه در کشور است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.