شرایط این روزهای بسکتبال در خراسان رضوی شرایطی روبه‌راه و کم‌حاشیه نیست. حاشیه‌ها با جابه‌جایی‌های پی در پی در رأس هیئت بسکتبال استان هر چند وقت یک ‌بار به روز شده و بر میزان و تعداد آن‌ها افزوده می‌شود. همچنین ضعف‌ها بیشتر و مدیریت آن سخت‌تر از گذشته است.

حلقه معیوب مدیریت در بسکتبال خراسان رضوی  

به گزارش قدس خراسان، شرایط این روزهای بسکتبال در خراسان رضوی شرایطی روبه‌راه و کم‌حاشیه نیست. حاشیه‌ها با جابه‌جایی‌های پی در پی در رأس هیئت بسکتبال استان هر چند وقت یک ‌بار به روز شده و بر میزان و تعداد آن‌ها افزوده می‌شود. همچنین ضعف‌ها بیشتر و مدیریت آن سخت‌تر از گذشته است.

اوضاع و احوال تیم‌های باشگاهی نیز تعریف چندانی ندارد و عملاً پس از کناره‌گیری باشگاه آویژه صنعت از تیم‌داری، اگر فرش مشهد را قدیمی‌ترین باشگاهی که در بسکتبال فعالیت دارد، در نظر بگیریم، باید پایان ورزش بسکتبال در خراسان رضوی را اعلام کرد.

ماجرای رعد و شرایط فعلی نماینده بسکتبال استان

سال گذشته و پس از ۱۲ سال تیم‌داری باشگاه آویژه صنعت در سطوح مختلف رقابت‌های لیگی که پنج سال از آن در بالاترین سطح یعنی لیگ برتر بسکتبال باشگاه‌های کشور بود، از تیم‌داری در لیگ کناره‌گیری کرد. مسئولان این باشگاه اما با اینکه فقط امتیاز تیم لیگ برتری حدود ۵ میلیارد تومان ارزش داشت، اعلام کردند حاضرند این امتیاز را به هر سازمان، ارگان یا بخش خصوصی که تمایل به تیم‌داری در رشته بسکتبال در لیگ برتر دارد، بدون یک ریال هزینه واگذار کنند؛ اما هیچ مشتری برای نماینده بسکتبال خراسان رضوی پیدا نشد تا اینکه باشگاه رعد پدافند که ماهیتی نظامی دارد، اعلام آمادگی کرد فصل جدید را به عنوان نماینده مشهد در لیگ برتر با امتیاز آویژه شرکت کند؛ تیم جوانی که بیشتر بازیکنانش سرباز و مشمولان در خدمت بودند. از همان ابتدا مشخص بود رعد پدافند نمی‌تواند نماینده شایسته‌ای برای بسکتبال استان در لیگ برتر باشد و سرانجام همان پیش‌بینی اتفاق افتاد. در پایان لیگ برتر گذشته، رعد پدافند مشهد با سقوط به لیگ دسته اول، امتیاز عاریه‌ای لیگ برتر آویژه را از دست داد و نماینده خراسان رضوی از جمع لیگ برتری‌های بسکتبال باشگاه‌های کشور جدا شد!

آنچه می‌توان در مورد رعد پدافند برای یک فصل حضور در لیگ برتر به عنوان نماینده خراسان رضوی بیان کرد این است که رعدی‌ها به لحاظ فنی هیچ حرفی برای گفتن نداشتند و مورد خاصی را به بسکتبال این استان اضافه نکردند. تنها حسن حضور آن‌ها در مشهد این بود که همان چند بازیکن جوان و سرباز ترکیب رعد، یک سال دیگر این فرصت را بدست آوردند تا در میدان لیگ برتر به رقابت با بهترین‌های بسکتبال کشور بروند وگرنه از ۵۰۰میلیون تومان حق ورودی مسابقات لیگ برتر بسکتبال گرفته تا بیشتر هزینه‌های سفرهای رعد پدافند را همان باشگاه آویژه صنعت پرداخت کرد تا چراغ بسکتبال این استان خاموش نشود! 

اکنون با حذف نماینده بسکتبال خراسان رضوی از گردونه رقابت‌های لیگ برتر و نامعلوم بودن سرنوشت تیمی که بخواهد مسابقات را در فصل پیش رو از لیگ دسته اول شروع کند، بلاتکلیفی‌های فعلی نماینده بسکتبال استان را باید بیشتر از آغاز رقابت‌های لیگ برتر فصل گذشته دانست!

فصل گذشته و روزهای پیش رو

فصل گذشته دست‌کم هیئت بسکتبال مدیریتی نیم‌بند داشت و رئیس و بقیه دست‌اندرکاران آن مشخص بودند. 

در نهایت با اعلام رعد پدافند و هماهنگی‌های صورت گرفته، امتیاز لیگ برتری بسکتبال استان راکد نشد و از بین نرفت هرچند سقوط به دسته پایین‌تر را تجربه کرد؛ اما بودن و حضور نماینده‌ای از بسکتبال خراسان رضوی در جمع برترین تیم‌های باشگاهی کشور، بهتر از محو شدن یکباره نماینده استان بود.

در شرایط فعلی و با توجه به اینکه هر سه ماه یک بار پس از رفتن و استعفای مجید ولی‌پور از ریاست هیئت بسکتبال، یک نفر به عنوان سرپرست هیئت بسکتبال معرفی شده، وضعیت به مراتب بحرانی‌تر از سال گذشته است که هم هیئت رئیس و مدیر داشت و هم نماینده بسکتبال خراسان رضوی مشتری برای حضور در لیگ برتر. 

با این وضعیت حتی در صورتی که فدراسیون بسکتبال مجوز حضور نماینده‌ای از بسکتبال در لیگ برتر را صادر کند و امتیازی نیز برای این موضوع وجود داشته باشد، بعید به نظر می‌رسد حامی مالی دغدغه‌مندی از مشهد یا خراسان رضوی برای حضور در لیگ برتر باشگاه‌های کشور پیدا شود با علم به اینکه تیمی برای ماندن در لیگ نه قرار گرفتن میان تیم‌های مدعی، حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیارد تومان بودجه نیاز دارد.

چاره شرایط فعلی چیست؟

باید فکر حضور در لیگ برتر بسکتبال را با توجه به شرایطی که دارد، از سر بیرون کرد. می‌ماند حضور در لیگ ملی یا همان لیگ دسته اول که هزینه‌های آن به مراتب از لیگ برتر کمتر است.

در چنین اوضاعی باید خیلی زود تکلیف مدیریت هیئت بسکتبال مشخص و برای آن رئیس تعیین شود. ثبات مدیریتی مؤثر برای پیشبرد برنامه‌هایی است که می‌تواند به ارتقای رشته بسکتبال کمک کند. 

نکته دیگری که باید به دست مدیران ورزش استان پیش برود این است که با رایزنی‌ با باشگاه فرش مشهد می‌توانند زمینه حضور بازیکنان رده جوانان باشگاه فرش مشهد در قالب نماینده باشگاهی استان در لیگ دسته اول یا با همان عنوان فرش مشهد یا رایزنی با آویژه‌ای‌ها به اسم این باشگاه را در این رقابت‌ها فراهم کنند. این اتفاق البته دو حسن بزرگ خواهد داشت؛ نخست اینکه با داشته‌ها و بازیکنان جوان شهر و استان خودمان در لیگ دسته اول شرکت کرده‌ایم و فرصت خوبی برای بروز استعدادهای جوان بسکتبال خراسان رضوی به وجود می‌آید و دوم اینکه بازیکنان جوان باشگاه فرش مشهد به عنوان تیم پایه باشگاه می‌توانند هم در رده جوانان و هم در لیگ دسته اول حضور داشته باشند.

خبرنگار: هاشم رسائی‌فر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.