عده ای با عنوان تتو آرتیست در فضای مجازی با انتشار عکس ها و فیلم هایی از تتو روی بدن خود، اقدام به تبلیغات گوناگون می کنند که مورد توجه نوجوانان و جوانان به عنوان مخاطبان اصلی فضای مجازی قرار می گیرد.

گرایش کودکان به تتو؛ پولی که تتو آرتیست ها به جیب می زنند

عضو هیئت علمی پژوهشکده خانواده درباره پدیده تتو به قدس آنلاین می گوید: از بعد جامعه شناسی امروزه تتو یک فشن یا مد است که جوانان و نوجوانان سعی می کنند رفتارهایی از قبیل تتو، آرایش مو، سبک لباس پوشیدن و سبک زندگی خود را بر مبنای رفتار برخی سلبریتی ها از جمله هنرپیشه ها، ورزشکاران و غیره تنظیم و تقلید کنند.

گرایش کودکان به تتو؛ پولی که تتو آرتیست ها به جیب می زنند
دکتر علیرضا شریفی یزدی،عضو هیئت علمی پژوهشکده خانواده

دکتر علیرضا شریفی یزدی ادامه می دهد: از بعد روانشناسی نیز سه گروه از افراد به تتو گرایش پیدا می کنند. افرادی که اختلال شخصیت نمایشی دارند، افرادی که دچار اختلال شخصیتی ضد اجتماعی هستند و دسته سوم کسانی که اختلال شخصیت مرزی دارند.

این روانشناس اجتماعی می گوید: از منظر اجتماعی، امروزه تتو یک فشن یا مد است که جوانان و نوجوانان سعی می کنند رفتارهایی از قبیل تتو، آرایش مو، سبک لباس پوشیدن و سبک زندگی خود را بر مبنای رفتار برخی سلبریتی ها از جمله هنرپیشه ها، ورزشکاران و غیره تنظیم و تقلید کنند.

نقش خانواده

عضو هیئت علمی پژوهشکده خانواده تصریح می کند: متأسفانه سبک تربیت خانواده ها نیز در زمینه تمایل به تتو زنی در نوجوانان دخالت دارد؛ چرا که وقتی پدر یا مادری در قسمتی از بدن خود تتو دارد باید این انتظار را داشته باشد که فرزند او نیز به تتو گرایش پیدا کند.

وی با اشاره به دوره مهم نوجوانی می افزاید: از حدود ۱۳سالگی به بعد بیشترین تأثیر را نه والدین، نه مربی و معلم؛ بلکه گروه همسالان روی نوجوان دارد و چنانچه در گروه همسال یک نفر تتو داشته باشد، در علاقه مندی دیگر اعضای گروه به تتو زنی بسیار می تواند نقش آفرین باشد.

این استاد دانشگاه درباره علاقه برخی کودکان به تتو می گوید: وجود عکس برگردان ها در بسته های برخی آدامس ها سبب می شود کودک از همان دوران کودکی یاد بگیرد که عکسی روی بدنش بزند و همین موضوع گرایش او را به تتو در بزرگسالی افزایش می دهد.

دلایل اجتماعی گرایش به تتو

شریفی یزدی اذعان می کند: تتو و رفتارهایی مانند آن در واقع نشانگر تب دار بودن جامعه است. جامعه ای که مشکلات ریز و درشت اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، آموزشی و غیره را با خود یدک می کشد و دچار انواع آسیب های اجتماعی است در گرایش جوان و نوجوان به تتو و رفتارهای هیجان انگیز کوتاه مدت موثر است.

تتو آرتیست ها در فضای مجازی

عضو هیئت علمی پژوهشکده خانواده توضیح می دهد: متأسفانه عده ای با عنوان تتو آرتیست در فضای مجازی با انتشار عکس ها و فیلم هایی از تتو روی بدن خود، اقدام به تبلیغات گوناگون می کنند که مورد توجه نوجوانان و جوانان به عنوان مخاطبان اصلی فضای مجازی قرار می گیرد آن چنان که نوجوانان در رویایی با تبلیغات گسترده تتو، آن را موضوعی عادی انگاشته و یا گمان می کنند همه مردم در حال تتو زنی هستند و آن ها از قافله عقب مانده اند.

راهکاری برای پیشگیری از انجام تتو

شریفی یزدی در این باره می گوید: در واقع پیشگیری و مقابله در این زمینه باید در دو حوزه عرضه و تقاضا انجام شود. در حوزه عرضه، دستگاه های دولتی از جمله پلیس فتا باید با کسانی که در فضای مجازی اعم از اینستاگرام، تلگرام و غیره برای این پدیده تبلیغات می کنند برخورد کند و نیز با اماکنی مانند آرایشگاه ها به ویژه آرایشگاه های زنانه که انجام تتو در آن مکان پر رنگ تر است برخورد قانونی و قاطع انجام گیرد.

وی ادامه می دهد: پیشگیری در حوزه تقاضا نیز به این معناست که برای کودک و نوجوان کار فرهنگی کنیم و به او بیاموزیم فردی که تتو می زند چنانچه برای درمان نیاز به ام آر آی یا عکسبرداری و ... پیدا کند به خاطر استفاده از جیوه در تتو، امکان تشخیص بیماری وی غیر ممکن یا با خطای فراوان خواهد بود. همچنین تتو تا آن جایی سلامتی را به خطر می اندازد که امکان خطر سرطان لنف را در افراد افزایش می دهد.

وی یادآور می شود: حتی می توان برای پیشگیری از تقاضای تتو توسط کودک و نوجوان درباره استفاده از تتو برای افرادی مانند مجرمین، زندانی ها و غیره به عنوان الگوی منفی نام برد.

شریفی یزدی خاطرنشان می کند: چنانچه نوجوانی علاقه بسیار زیادی به تتو دارد و والدین به دنبال راهی برای کم شدن عطش او هستند می توانند به او پیشنهاد تتو موقت دهند که نوعی چاپ روی پوست و موقتی است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.