کارشناس انرژی: آغاز طرح اجرایی بیش از ۵۰ پروژه بزرگ استراتژیک به ارزش بیش از ۴۷.۵ میلیارد دلار، مهمترین رویکرد تحول آفرین دولت سیزدهم برای توسعه زنجیره ارزش نفت و گاز، تقویت تولید و تجارت نفت و گاز و تثبیت درآمدهای ارزی کشور برای دولت های آینده است.

اجرای ۵۰ پروژه استراتژیک صنعت نفت و گاز در دولت شهید رئیسی چه کمکی به دولت چهاردهم خواهد کرد؟

حسین حیدریان کارشناس انرژی در رابطه با تقویت مشارکت‌های ایران با سرمایه‌گذاران خارجی در صنعت نفت و گاز گفت: مهمترین سرمایه گذاری دولت سیزدهم در بخش نفت و گاز، توسعه یکپارچه میدان نفتی آزادگان مشترک با عراق بود. این پروژه با بهره‌گیری از ظرفیت تخصصی داخلی و تامین مالی ریالی، ظرفیت تولید نفت خام ایران را به میزان ۵۵۰ هزار بشکه در روز افزایش داد. در کنار این اقدامات، قراردادهای صادراتی بلندمدت و مشارکت های جدید موقعیت ایران را به عنوان تامین کننده کلیدی انرژی تضمین خواهد کرد و منافع سیاسی و اقتصادی به دست آورد. روابط با همسایگان و متحدانی مانند چین، هند و آفریقای جنوبی به ایران کمک کرد تا بر تحریم غلبه کند.

وی ادامه داد: همچنین از طریق سرمایه گذاری های استراتژیک، توسعه زنجیره ارزش و تنوع بازار صادرات، صنعت نفت و گاز علی رغم تحریم ها و فشارها رونق گرفت. این دستاوردهای اقتصادی و سیاسی به ارمغان آورد که رشد بخش را برای سالها حفظ خواهد کرد. عقد قرارداد و جذب سرمایه‌گذار غیردولتی و فراتر از بودجه سنواتی دولت در ۵۰ ابرپروژه راهبردی کشور در صنعت نفت و گاز، گسترش راهبردی را در بالادست و پایین‌دست زنجیره ارزش نفت و گاز ایجاد می‌کند که به نفع دولت‌ آینده نیز خواهد بود. توسعه بازارهای صادراتی و مشارکت های جدید سرمایه گذاری خارجی در بخش انرژی ایران را نیز این رویکرد به همراه خواهد داشت.

این کاشناس انرژی با اشاره به سیاست های هوشمند توسعه نفت و گاز بدون اتکا به بودجه در دولت سیزدهم به عنوان نمونه موفق قابل تکرار در دولت چهاردهم گفت: تمرکز دولت سیزدهم بر توسعه بدون نیاز به بودجه و با جذب مشارکت بخش غیردولتی اقتصاد، سیاست های هوشمند توسعه نفت و گاز بدون اتکا به بودجه به عنوان یک الگوی نمونه موفق نیز برای دولت های آینده خواهد بود. جذب شرکای خصوصی داخلی و خارجی و سرمایه گذاران به کلان پروژه های استراتژیک حوزه بالادست نفت و گاز و همچنین توسعه زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز را بدون تحمیل بار خزانه عمومی و کسری بودجه تقویت کرد. دولت بعدی می تواند بر این رویکرد برای پیشبرد پروژه های استراتژیک جدید استوار باشد.

وی  اظهار کرد: دستاوردهای حوزه جذب سرمایه‌گذار خارجی در دولت سیزدهم ایران در صنعت نفت و گاز، پایه ای قوی برای رشد و شکوفایی آینده نیز ایجاد کرده است. تعهد به جذب سرمایه گذاری خارجی، توسعه زنجیره ارزش و افزایش تولید نفت و گاز، جایگاه ایران را به عنوان یک بازیگر مهم در بازار جهانی انرژی تثبیت خواهد کرد. دولت چهاردهم بخش مملو از پتانسیل را به ارث خواهد برد که مجهز به قراردادهای نهایی شده و زمان‌بندی شده و تعهدات مشخص امضا شده در دولت شهید رئیسی خواهد بود و به این ترتیب آغاز طرح اجرایی بیش از ۵۰ پروژه بزرگ استراتژیک به ارزش بیش از ۴۷.۵ میلیارد دلار، مهمترین رویکرد تحول آفرین دولت سیزدهم برای توسعه زنجیره ارزش نفت و گاز، تقویت تولید و تجارت نفت و گاز و تثبیت درآمدهای ارزی کشور برای دولت های آینده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.