معتمدی نژاد: در روش شرکت سهام عام پروژه مردم می‌توانند سهام پروژه‌ها را با تضمین حداقل کف سود خریداری کنند، در این طور سیاست‌گذاری‌ها که یک فرصت سرمایه گذاری بدون ریسک است، انگیزه برای مردم ایجاد می‌شود که سرمایه‌هایشان را به بخش مولد اقتصاد ببرند.

جذب سرمایه‌های مردمی برای انجام پروژه‌های کلان عمرانی در کشور نیازمند سیاست‌گذاری‌های صحیح است. دولت باید در این زمینه جدیت لازم را داشته باشد و با اعطای مشوق‌های لازم به مردم انگیزه بدهد که سرمایه-هایشان را از بازارهای مخربی مانند ملک، سکه و ارز به بخش‌های مولد اقتصاد کشور سوق دهند.

به زعم کارشناسان، با توجه به عدم اعتمادی که الان مردم به بورس و بازار سرمایه دارند که بر اثر برخی بی تدبیری‌ها بروز کرده است، دولت کار آسانی برای جذب سرمایه‌ها در پیش ندارد. نیاز به برنامه‌ریزی‌های همه جانبه و دقیقی داریم تا بتوانیم از جذابیت بازارهای واسطه‌گری و سوداگرانه در کشور بکاهیم و مردم را متقاعد کنیم که سرمایه خود را در بخش‌های مولد به کار بیندازند.

به نظر می‌رسد، جذب سرمایه‌های مردمی یک ضرورت است. زیرا در حال حاضر نیازمند سرمایه هستیم تا بتوانیم پروژه‌های عمرانی و توسعه‌ای را در کشور پیش ببریم. نظرات محمد معتمدی‌زاده، عضو مجلس شورای اسلامی را در ادامه می‌خوانید.

معتمدی‌زاده در خصوص استفاده از روش شرکت سهام عام پروژه که کارشناسان به عنوان راه‌حلی برای جذب سرمایه‌های مردمی مطرح کرده‌اند، تصریح کرد: این روش بسیار خوبی برای جذب سرمایه‌های مردمی به شمار می‌رود. دولت می‌تواند با برنامه‌ریزی به استفاده از این روش بپردازد و بستر را برای جذب سرمایه‌های مردمی فراهم کند.

وی ادامه داد: از آنجائیکه در روش شرکت سهام عام پروژه مردم می‌توانند سهام پروژه‌ها را با تضمین حداقل کف سود خریداری کنند، فرصت‌های سرمایه‌گذاری بدون ریسک برای عموم مردم ایجاد می‌شود. در این طور سیاست‌گذاری‌ها انگیزه برای مردم ایجاد می‌شود که سرمایه‌هایشان را به جای اینکه در بازارهای مخربی مانند ملک، سکه، ارز و... به کار بیندازند به بخش‌های مولد بیاورند. این یک بازی برد-برد برای مردم و دولت است و در نهایت منافع کشور را تأمین می‌کند.

نماینده سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در روش‌هایی مانند شرکت سهام عام پروژه دولت می‌تواند به اعطای مشوق‌ها و امتیازات به پروژه موردنظر اقدام کند تا مردم برای سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها تشویق شوند. دولت باید به نحوی برای این پروژه‌های مولد جذابیت ایجاد کند که افراد ترجیح بدهند، سرمایه خود را از بازارهای مخرب به این بخش‌های مولد انتقال دهند. استفاده صحیح از ابزارها و مشوق‌ها توسط دولت در اینجا می‌تواند کمک‌کننده باشد.

معتمدی‌زاده گفت: اگر بتوانیم با استفاده از مدل سهامی عام به جذب سرمایه‌ها بپردازیم و مردم در پروژه‌ها سهیم شوند، از طریق همین سرمایه‌های خرد می‌توانیم کارهای بزرگی را پیش ببریم و اقتصاد کشور را به سمت رونق و شکوفایی سوق دهیم.

وی ادامه داد: ظرفیت‌های خوبی به لحاظ سرمایه‌های مردمی در کشور وجود دارد که نباید اجازه دهیم هدر برود. استفاده از این سرمایه‌ها در بخش‌های مولد می‌تواند کمک بزرگی به اقتصاد کشور بکند. بسترهای قانونی مانند بورس و بازار سرمایه باید فعال شوند و با اعتمادآفرینی در این زمینه‌ها و ارائه مشوق‌های جذاب به جذب سرمایه‌های مردمی اقدام کنیم.

نماینده دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که ما نتوانسته‌ایم مردم را در پروژه‌های مولد کشور درگیر کنیم. جاهایی که سودآوری داشته است، مردم را سهیم نکرده‌ایم. به همین دلیل اعتماد عمومی نسبت به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مولد و عمرانی کشور ضعیف است.

معتمدی‌زاده گفت: این یک اصل اساسی است که تا وقتی افراد احساس نکنند، منفعتی برایشان در جایی وجود دارد، انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری نخواهند داشت. این انگیزه را باید با ایجاد مشوق و امتیاز برای مردم به وجود بیاوریم. در این زمینه دولت باید با جدیت ورود داشته باشد و با برنامه‌ریزی‌های دقیق به جذب سرمایه‌های مردمی اقدام کند.

وی ادامه داد: متأسفانه تا الان آن طور که شایسته بوده است از ظرفیت سرمایه‌های مردمی استفاده نکرده‌ایم و برنامه‌ریزی دقیقی در این زمینه نداشته ایم. در حالی که این سرمایه‌ها وقتی در کنار یکدیگر قرار بگیرند، مبالغ کلانی را تشکیل می‌دهد که می‌توانند کمک بزرگی به اقتصاد کشور بکنند.

نماینده سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: عدم برنامه‌ریزی برای جذب سرمایه‌های مردمی نه تنها باعث می‌شود این سرمایه‌ها را در بخش‌های مولد کشور از دست بدهیم، بلکه مشکل بزرگ‌تری هم ایجاد می‌کند. به نحوی که سرمایه‌های سرگردان به بازارهای مخرب و سوداگرانه سوق می‌یابند که مشکلاتی از قبیل تورم، رکود، بیکاری و... را به وجود می‌آورند.

معتمدی‌زاده در پایان تأکید کرد: با توجه به تمامی آنچه در بالا گفته شد، نیاز است دولت بعدی که روی کار می‌آید در زمینه جذب سرمایه‌های مردمی برنامه‌ریزی داشته باشد و با استفاده از روش‌هایی مانند شرکت سهام عام پروژه به استفاده از این فرصت‌ها اقدام کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.