یک کارشناس ارشد انرژی توضیح داد: بهره‌برداری از ۱۰۰۰ کیلومتر خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی با ظرفیت انتقال ۶۶۵ هزار بشکه در روز از اقدامات مهم دولت سیزدهم در حوزه انرژی است. این اقدام به کاهش چشم‌گیر هزینه‌های انتقال منجر شد و منافع زیادی را نصیب کشور کرد.

کاهش قابل توجه هزینه‌های انتقال انرژی با بهره‌برداری از ۱۰۰۰ کیلومتر خط لوله در دولت سیزدهم

بررسی عملکرد دولت سیزدهم نشان می‌دهد که اقدامات خوبی در حوزه‌های مختلف در دولت سیزدهم انجام شده است. به ویژه بر اثر استفاده از دستاوردهای دانش‌بنیانی، پیشرفت‌های زیادی را در بخش انرژی در دولت سیزدهم شاهد هستیم. اگرچه موضوع افزایش فروش نفت و گاز کشور در دولت سیزدهم از اهمیت زیادی برخوردار است و اطلاع‌رسانی زیادی در مورد آن صورت گرفت، اما نباید از جنبه‌های دیگر پیشرفت در حوزه انرژی در دولت سیزدهم غافل شویم.

در دولت سیزدهم علاوه بر اینکه بازارسازی برای فروش نفت و گاز کشور به صورت خام صورت گرفت، به صنایع تبدیلی از جمله صنایع پتروشیمی و پالایشی نیز توجه شد.  افزایش تولید بنزین به میزان ۱۸ میلیون لیتر در روز، افزایش تولید نفت گاز یورو ۵ به میزان ۲۰ میلیون لیتر در روز و افزایش کیفی‌سازی تولید فرآورده‌های نفتی کشور از دستاوردهای دولت سیزدهم به شمار می‌رود که نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت.

دولت سیزدهم سیاست اتکا به خود را به نمایش گذاشت و تلاش کرد با تغییر رویکرد از غرب به شرق و از بیرون به داخل به بالفعل‌سازی تمامی ظرفیت‌های موجود مبادرت کند. این امر در سایه سیاست‌گذاری‌های صحیح و تلاش شبانه‌روزی محقق شد.

به زعم کارشناسان، از هر طرف به عملکرد دولت سیزدهم در حوزه انرژی نگاه می‌کنیم، کارنامه خوبی را از این دولت می‌بینیم. نظرات مرتضی صبوری‌فرد، کارشناس ارشد انرژی را در خصوص سیاست‌های دولت سیزدهم در حوزه پتروشیمی و پالایشی در ادامه می‌خوانید.

صبوری‌فرد در خصوص سیاست‌های دولت سیزدهم در حوزه انرژی تصریح کرد: در مورد موفقیت دولت شهید رئیسی در زمینه فروش نفت و گاز کشور در شرایط تحریم به وفور صحبت شده است و کسی در این زمینه شکی ندارد. اما نباید تصور کنیم فعالیت‌های دولت سیزدهم در حوزه انرژی فقط محدود به تلاش برای فروش نفت و گاز به صورت خام بود. اقدامات مهم و راهبردی دولت شهید رئیسی در زمینه جلوگیری از اتلاف انرژی نیز از دیگر اقدامات مهم حوزه نفت و گاز در دولت سیزدهم بوده است.

این کارشناس ارشد انرژی خاطرنشان کرد: بهره‌برداری از ۱۰۰۰ کیلومتر خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی با ظرفیت انتقال ۶۶۵ هزار بشکه در روز از اقدامات مهم دولت سیزدهم در حوزه انرژی است. این اقدام به کاهش چشم‌گیر هزینه‌های انتقال منجر شد و منافع زیادی را نصیب کشور کرد و از رفت و آمد هر روزه صدها تانکر از مبدا تولید این فرآورده‌ها به مقصد مصرف و نیاز این فرآورده‌ها جلوگیری کرد و هزینه‌های کشور در این زمینه را به شدت کاهش داد.

وی ادامه داد: دولت سیزدهم بر اساس روحیه جهادی و رویکرد انقلابی به سیاست‌گذاری در حوزه انرژی پرداخت و توانست عملکرد درخشانی از خودش به نمایش بگذارد. نتایج بسیاری از اقدامات دولت شهید رئیسی در طول زمان مشخص خواهد شد. به طور مثال، در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر در دولت سیزدهم اقدامات بسیار خوبی انجام شد و ریل‌گذاری‌های درستی صورت گرفت.

صبوری‌فرد در پایان تأکید کرد: در دولت سیزدهم اقدامات خوبی در حوزه‌های مختلف انرژی صورت گرفت. عملکرد این دولت در زمینه صنایع تبدیلی و توسعه آن‌ها مثبت ارزیابی می‌شود. امیدواریم این روندها در دولت بعدی پیگیری شود و شاهد رشد بیشتر صنایع پتروشیمی و پالایشی کشور باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.