رویکرد اصلاحی شبکه بانکی در دولت چهاردهم باید به سمت هدایت اعتبارات بانکی برای ابرپروژه‌های پیشران اقتصادی دولت نظیر ساخت مسکن و با اعطای مستقیم تسهیلات ساخت مسکن به مردم تغییر کند.

بانک مرکزی دولت چهاردهم باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

ارسلان محمدی کارشناس اقتصادی در رابطه با ضرورت اصلاح رویکرد شبکه بانکی با رسالت توسعه‌محور بانک مرکزی در خلق پول مولد به خبرنگار قدس گفت: مسئله مربوط به خلق پول غلط و غیرمولد بانک‌های خصوصی و دست‌درازی به جیب ملت و پرداخت تسهیلات به زیرمجموعه‌های خود و کارکنان و خواص موضوعی است که باید به طور ویژه در دولت بعدی اصلاح گردد. با توجه به رویکرد نامزدها به جز یکی از آن‌ها، مسئله مسکن و ساخت مسکن در راستای تحقق وعده‌های دولت شهید رئیسی باید تداوم داشته باشد و ساخت مسکن به طور ویژه در بین برنامه‌های انتخاباتی این دوره هست.

وی ادامه داد: مسئله بانک مرکزی توسعه‌محور یک ادبیات مهم در بحث کارکرد توسعه‌ای پول است؛ نگاه خنثی به پول و همچنین عدم وجود نظارت در خلق پول شبکه بانکی، مشکلی بزرگ برای اقتصاد ایران ایجاد کرده است که یک نمونه آن را در بانک آینده شاهد هستیم که خلق پول غیرمولد و با زیان بالا دارد. باید بانک مرکزی با ابزارهای اصلاحی خود در جهت هدایت اعتبارات بانکی به سمت تولید و بخش مولد اقتصاد حرکت کند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به رویکرد راهبردی در زمینه به کارگیری سیاست هدایت اعتبارات بانکی برای ابرپروژه‌های دولت گفت: رویکرد فعلی شبکه بانکی با حجم بسیار بالای در انحرافات حوزه پرداخت تسهیلات به شکل غیرمولد به زیرمجموعه‌های خود یا بخش‌های غیرمولد اقتصاد نظیر بازرگانی که ارزش‌افزوده جدی برای اقتصاد ندارند باید در دولت چهاردهم اصلاح گردد. 

محمدی در پایان گفت: رویکرد اصلاحی شبکه بانکی در دولت چهاردهم باید به سمت هدایت اعتبارات بانکی برای ابرپروژه‌های پیشران اقتصادی دولت نظیر ساخت مسکن و با اعطای مستقیم تسهیلات ساخت مسکن به مردم تغییر کند. این رویکرد توسعه‌محور با به کارگیری ابزارهای تنبیهی جهت کنترل ترازنامه بانک‌های متخلف و اعطای مستقیم خط اعتباری به بانک‌های همراه با توسعه پیشران‌های اقتصادی سبب تحقق بانک مرکزی توسعه‌ای خواهد شد که با پول نه تنها خنثی برخورد نخواهد کرد بلکه به سمت استفاده توسعه‌ای از پول و خلق پول مولد حرکت خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.