برخلاف پروتزهای دندانی که ظاهر مصنوعی‎ خود را حفظ می‌کنند، ایمپلنت احساسی کاملا شبیه به دندان واقعی برای شما ایجاد می‌کند و ترس جابجا یا کنده شدن را موقع صحبت کردن یا غذا خوردن را در شما از بین می‌برد.

۶ مزیت ایمپلنت دندان/ چرا دندانپزشکان برای پرکردن دندان از دست‌رفته روی «ایمپلنت» اصرار می‌کنند؟

از دست دادن یک دندان احتمالا چیزی بیشتر از یک ناراحتی ساده بوجود می‌آورد زیرا علاوه بر ظاهر و اعتماد بنفس می‌تواند بر سلامت عمومی شما هم اثر گذار باشد. در این شرایط دندانپزشکان ایمپلنت را بهترین راهکار برای جبران دندان از دست رفته می‌دانند.

 ایمپلنت دندانی، ریشه مصنوعی دندان هستند که غالبا از تیتانیوم ساخته می‌شوند و پایه محکمی برای دندان های اصلی یا دندان های مصنوعی فراهم می کند. این دندان با توجه به ترکیب دندان های اصلی شما طراحی می‌شوند و در سه مرحله یعنی معاینات اولیه، جراحی لثه و قرار دادن ریشه ایمپلنت درون لثه و چسباندن آن به ساختار فک به‌عنوان جایگزین دندان از دست رفته در دهان فرد قرار می‌گیرد. مزایای این نوع از درمان تا حدی قیمت بالای آن‌ را توجیه می‌کند. در ادامه به ۶ مورد از مزایای ایمپلنت اشاره کردیم.

۱) زیبایی ظاهری ایمپلنت در مقایسه با سایر درمان‌ها: یکی از دلایل اصرار بر ایمپلنت شباهت زیاد آن به دندادن‌های طبیعی است. ایمپلنت در استخوان فک محکم می‌شود و راه‌ حلی دائمی برای جای خالی دندان از دست رفته ایجاد می‌کند. برخلاف پروتزهای دندانی که ظاهر مصنوعی‎ خود را حفظ می‌کنند، ایمپلنت احساسی کاملا شبیه به دندان واقعی برای شما ایجاد می‌کند و ترس جابجا یا کنده شدن را موقع صحبت کردن یا غذا خوردن را در شما از بین میبرد.

 ۲) حفظ سلامت دندان‌های مجاور: برخلاف دندان بریج(روکش) که برای قرار گرفتن روی لثه به تراشیدن دندان ‎های کناری احتیاج دارد، ایمپلنت ساختار دندان های مجاور را تغییر نمی‌دهد برای همین تضمین بهتری برای حفظ سلامت دهان بحساب می‌آید علاوه بر این دندان ایمپلنت راحت تر تمیز می‌شود و خطر پوسیدگی و بیماری لثه را کاهش می‌دهد.

۳) دوام: ایمپلنت ها درصورت مراقبت مناسب تا پایان عمر دوام می‌آورند ولی سایر جایگزین ها مثل بریج یا دندان مصنوعی ممکن است نیاز به تعمیر یا تعویض داشته باشند بنابرین در مقایسه با سایر درمان ها ایمپلنت راه حل طولانی مدت تری برای شما ایجاد میکند.

۴) بهبود مکالمه: از دست دادن دندان یا دندان مصنوعی نامناسب در دهان  به طور واضحی روی مهارت صحبت کردن شما اثر می‌گذارد، ایمپلنت بعنوان یک درمان ثابت و امن این امکان را به شما می‌دهد که بدون نگرانی صحبت کنید و نگران مبهم بودن حرف‌هایتان نباشید، همین مساله به مرور زمان روی اعتماد بنفس شما نیز اثر مستقیم مثبت می‌گذارد.  

۵) بهبود گوارش: با خالی شدن بخشی از دهان با از دست رفتن دندان و یا با وجود پروتز های که مدام جابجا می‌شوند، غذا خوردن کار ساده‌ای نیست، ایمپلنت هایی دندانی مانند دندان های معمولی عمل می کنند وبه شما امکان می دهند غذاهای مورد علاقه تان را با خیال راحت و بدون احساس درد بخورید بعلاوه آسودگی در خوردن غذا شانس دریافت مواد مغذی به بدن را هم افزایش چشمگیری می دهد.

۶) جلوگیری از تحلیل استخوان‌ها: یکی از مهمترین مزایای ایمپلنت های دندانی جلو گیری از تحلیل استخوان است، وقتی  دندانی را از دست می دهید استخوان فک در قسمت فضای خالی به دلیل عدم تحرک کافی درآن ناحیه، تحلیل می رود. پر کردن جای خالی با ایمپلنت تحرک لازم را در آن ناحیه ایجاد کرده و با حفظ تراکم استخوان به حفظ یکپارچگی ساختاری فک کمک می‌کند.

ایمپلنت نسبت به روش‌های دیگر درمان گرانتری بنظر می‌رسد برای همین در مراقبت از دندان ایمپلنت باید جدیت بیشتری به خرج داد، رعایت بهداشت دهان و دندان و انجام چکاپ‌های دندانی مرتب و در عین حال دوری از عادات مخرب مثل مصرف سیگار یا نوشیدنی ‌ها با قند ناسالم از جمله مراقبت های لازم برای حفظ سلامت و بقای ایمپلنت است.

منبع: نیوزبریک

لیلا شرفی_ خبرنگار تحریریه جوان قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.