رئیس مجمع جهانی شیعه‌شناسی تأکید کرد: قرآن فرموده است؛ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ قُولُوا قَوْلًا سَدِیدًا؛ این از محکمات است و «سدید» یعنی حرف صحیح، صریح و روشن و در جای دیگری فرموده اگر با کسی جدالی داشتی، جدال احسن داشته باش.

«جدال احسن» و «قول سدید» مبنای تبلیغات انتخاباتی قرار گیرد

آیت پیمان، رئیس مجمع جهانی شیعه‌شناسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به مبانی قرآنی مناظره و لزوم رعایت اخلاق قرآنی در هر رقابتی گفت: در قانون انتخابات ضوابط و تمهیدات شرعی برای سلامت و رعایت اخلاق در انتخابات گنجانده شده است هر چند هنوز این قانون کامل نیست و نیاز به بازنگری و تکمیل دارد و باید به تناسب شرایط و اقتضائات زمان اصلاح و تکمیل شود، اما به هر حال کلیاتی که همه به آن موظف شده و در محکمات قرآنی هم مورد تاکید است باید در رقابت‌ها و مناظرات انتخاباتی رعایت شود.

پیمان با اشاره به تاکید نصوص دینی بر پرهیز از تفرقه اظهار کرد: خداوند اکیدا دستور به اعتصام به حبل الله و رعایت وحدت داده است لذا هر نوع عمل، رفتار و گفتاری که این اعتصام را خدشه‌دار کند برخلاف دستور الهی است و باعث عذاب و عقاب الهی خواهد بود. خود نامزدها و ستادها و طرفداران آنان هم باید خیلی به اوامر الهی پایبندی نشان دهند؛ قرآن کریم فرموده است: وَأَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِیحُکُمْ. نزاع و اختلاف باعث تفرقه و سستی و فشل شدن جامعه اسلامی می‌شود لذا خداوند فرموده است که نباید رفتاری از خود بروز دهید که باعث ایجاد شکاف اجتماعی شود.

عیب‌جویی ممنوع

رئیس مجمع جهانی شیعه‌شناسی بیان کرد: نامزدهای انتخاباتی باید برنامه‌های خودشان را تبلیغ کنند و کارهایی را که قرار است انجام دهند بیان کنند نه اینکه به تخریب دیگران بپردازند و در پی عیب‌جویی، عیب‌گویی و عیب‌یابی از دیگران نباشند؛ یکی از رفتارهای زشتی که متاسفانه در دوره‌های گذشته شاهد بودیم همین مسئله بود یعنی برخی از آقایان به جای اینکه به تبلیغ برنامه و اهداف خود بپردازند دیگران را تخریب می‌کردند و مع‌الاسف در برخی موارد رفتارهای خلاف اخلاق دیده شد و این مسئله انسجام اجتماعی و وحدت جامعه را از بین می‌برد. 

این استاد دانشگاه تصریح کرد: این مسئله منع الهی دارد و منکر قطعی شرعی است که ما بیاییم و درصدد کشف عیوب و ضعف دیگران باشیم لذا باید این نوع رفتارها و گفتارها از سوی عالمان دین و ائمه جمعه و جماعات تقبیح شود تا نامزدها نتوانند از چنین حربه‌هایی استفاده کنند. رسانه‌ها هم نقش مهمی دارند و باید این نوع کارها را به شدت زشت جلوه دهند؛ الان در حالی که هنوز تنور انتخابات آنچنان داغ نشده است برخی هواداران نامزدها مطالبی را به دیگری نسبت می‌دهند که خلاف اخلاق و مصداق عینی منکر در عرصه انتخابات است.  

نامزدها «قول سدید» بگویند

پیمان تصریح کرد: به هر حال این چند نامزد از سوی شورای نگهبان مورد تایید صلاحیت قرار گرفته‌اند یعنی می‌توانند رئیس جمهور شوند ولی باید به حلقه‌های اطراف آنان و خود ایشان گوشزد شود که در بیانات و رفتارشان چند نکته قرآنی را مدنظر داشته باشند تا مؤمنین را آزار ندهند؛ اول اینکه قرآن به محکمی و روشنی و نه در قالب آیات متشابه، امر فرموده است: وَقُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنًا؛ بهترین کلام را در مواجهه با مردم به کار ببرید و سخن‌تان را با بهترین بیان بازگو کنید. همچنین فرموده است: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِیدًا؛ این هم از آیات محکمات است و سدید یعنی حرف صحیح، صریح و روشن و نه حرف دو پهلو و مبهم و چند بعدی؛ اگر قول سدید باشد دشمن نمی‌تواند از آن سوء استفاده کند و مورد تردید مردم هم نخواهد بود. 

وی با اشاره به این آیه؛ وَلَا تُصَعِّرْ خَدَّکَ لِلنَّاسِ وَلَا تَمْشِ فِی الْأَرْضِ مَرَحًا ۖ إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ کُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ، ادامه داد: قرآن کریم فرموده است که نسبت به همه مردم متواضع باش نه فقط شیعه و سنی و مسلمان بلکه نسبت به پیروان همه ادیان الهی و سیاه و سفید و این نژاد و آن نژاد؛ قرآن منع فرموده است از اینکه انسان با دیگران تندی و تلخی کند و حرف گزنده بزند.

مناظره انتخابات بر مبنای جدال احسن

پیمان بیان کرد: این‌ها رهنمود و اوامر الهی و رهنمودهای ائمه معصومین(ع) است و همه کسانی که خود را پیرو ایشان می‌دانند باید رعایت کنند. اگر قرار است مناظره انجام شود باید این آیه قرآن مدنظر قرار بگیرد؛ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ. یعنی اگر با کسی جدالی داشتی جدال احسن داشته باش نه اینکه خدای ناکرده عبارتی به کار ببرید که مصداق جدال احسن نیست و جدال اقبح است. 

وی افزود: امروز همه کسانی که اهل قلم و بیان هستند باید در این راه تلاش خود را به کار بگیرند؛ رسانه‌ها و خبرنگاران هم نباید تصور کنند که مردم این مسائل را می‌دانند و نیازی نیست که ما دوباره بر آن تاکید کنیم و یا سخن از اخلاق انتخابات بگوییم؛ همه رسانه‌ها باید نسبت به اخلاق انتخابات حساس باشند و آن را بازگو کنند زیرا متاسفانه ابتلا به این نوع رفتارهای نادرست زیاد شده است.

رئیس مجمع جهانی شیعه‌شناسی اضافه کرد: گروه دیگری هم که نسبت به انتخابات مسئولیت دارند برگزارکنندگان و مجریان انتخابات هستند که باید مثل قبل دقیق باشند و این ذهنیت منفی که دشمن القا می‌کند و به مردم می‌گوید سلامت انتخابات در ایران تضمین نیست را از بین ببرند. باید اعتمادسازی بیشتری بکنند و ترفندهای دشمن را خنثی کنند و در عمل طوری رفتار کنند که جایی برای سوء استفاده بدخواهان وجود نداشته باشد. 

وی اظهار کرد: گروه آخر هم که در این زمینه مسئولیت سنگینی دارند اصحاب رسانه و مطبوعات و خبرگزاری‌ها و عوامل اطلاع‌رسانی جامعه هستند؛ همین گفت‌وگوی شما با بنده از مصادیق این کار خیر و اطلاع‌رسانی است و همه رسانه‌ها باید با استادان حوزه و دانشگاه و صاحب‌نظران در این عرصه گفت‌وگو کنند و بر رعایت اخلاق در انتخابات تاکید نمایند تا مردم با دلگرمی بیشتری پای صندوق‌های رای بروند.

پیمان در خاتمه تاکید کرد: مردم با دقت رفتار نامزدها و نمایندگان آنان را رصد می‌کنند و اگر بداخلاقی ببینند امید آنان به آینده کمتر می‌شود و فضای نامناسبی در کشور ایجاد خواهد شد و برعکس برای ایجاد افق روشن آینده باید امیدآفرینی کنیم و همه براساس کلکم راع و کلکم مسئول، چنین مسئولیتی دارند لذا پرهیز از رفتارها و گفتارهای خلاف اخلاق و نزاع‌آفرین و اختلاف برانگیر مورد قبول شرع نیست.

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.