متاسفانه باوجود اینکه ایران چهارمین صادرکننده خرما در جهان است؛ اما فعالین این بازار همچنان از سیاست‌های جزیره‌ای و مصوبات خلق‌الساعه رنج می‌برند.

سیاست‌های جزیره‌ای علیه چهارمین صادرکننده خرمای جهان

به‌گزارش قدس آنلاین، اخیرا محسن رشید فرخی، رئیس انجمن خرما گفته است که بنابر آمار سال گذشته یک میلیون و ۳۰۰ هزارتن خرما در کشور تولید شد که پیش‌بینی می شود امسال هم تولید در همین حدود باشد.

وی متوسط تولید سالانه خرما در کشور را یک میلیون و ۳۰۰ تا یک میلیون و ۴۰۰ هزارتن اعلام کرد و افزود: ایران دومین تولیدکننده و چهارمین صادرکننده خرما در دنیا محسوب می شود.

رشیدفرخی ادامه داد: گردش مالی سالانه خرما به ۱.۵ میلیارد دلار می رسد که این امر توجه و حمایت ویژه از این محصول را به ویژه در بحث مبارزه با آفت سوسک سرخرطومی نشان می‌دهد.

رئیس انجمن خرما گفت: تا پایان سال زراعی امیدواریم که صادرات خرما به ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزارتن برسد. همه ساله صادرات این میزان محصول رقمی بالغ بر ۴۰۰ میلیون دلار ارزآوری دارد که با اعمال سیاست های حمایتی و سیاست‌گذاری‌های مناسب مبنی بر اجتناب از اتخاذ تصمیمات خلق الساعه و مدیریت های جزیره ای ظرف مدت زمان ۵ سال می توان میزان ارزآوری را با افزایش ۲ برابری به ۸۰۰ میلیون دلار رساند.

لازم به‌یادآوری است که در سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۳۸۹ هزار و ۴۹۵ تن انواع خرما به ارزش ۳۴۵ میلیون و ۳۸۷ هزار و ۱۲۲ دلار از کشورمان صادر شده که نسبت به سال قبل ۴ درصد در وزن و ۶.۷ درصد در ارزش با افزایش همراه بوده است.

۸۲ کشور، مقصد صادرات انواع خرمای ایرانی در سال ۱۴۰۲ بوده که هند با خرید ۹۰ هزار و ۲۳۷ تن، به ارزش ۸۴ میلیون و ۷۹۴ هزار دلار، مقصد نخست انواع خرمای ایرانی بود و پس از آن، پاکستان با خرید ۹۱ هزار و ۱۹۹ تن به ارزش ۷۲ میلیون و ۴۴ هزار و ۵۷۶ دلار، ترکیه با خرید ۳۹ هزار و ۴۸ تن به ارزش ۳۶ میلیون و ۱۶۷ هزار دلار، قزاقستان با ۲۴ هزار و ۱۴۳ تن به ارزش ۱۸ میلیون و ۲۲ هزار دلار، چین با ۱۰ هزار و ۳۲۱ تن به ارزش ۱۱ میلیون و ۹۷۵ هزار دلار، عراق با هشت هزار و ۸۸۶ تن به ارزش ۹ میلیون و ۴۴۰ هزار دلار و روسیه با ۱۰ هزار و ۱۰۳ تن به ارزش ۹ میلیون و ۳۷۶ هزار دلار، مقاصد دوم تا هفتم صادرات انواع خرمای ایرانی در سال ۱۴۰۲ بودند.

جالب است بدانید که اتریش، اردن، آرژانتین، ارمنستان، ازبکستان، اسپانیا، استرالیا، آفریقای جنوبی، افغانستان، آلبانی، آلمان، امارات، اندونزی، انگلستان، اوکراین، اوگاندا، ایتالیا، ایسلند، بحرین، برزیل، بلاروس، بلژیک، بلغارستان، بنگلادش، بوسنی، پاکستان، پرو، تاجیکستان، تانزانیا، تایلند، تایوان، ترکمنستان، ترکیه، ترینیدادوتوباگو، مالت، آذربایجان، چک، مولداوی، یوگسلاوی، چین، دانمارک، رومانی، ژاپن، سریلانکا، سنگاپور، سوریه، سومالی، سوئیس، سوئد، شیلی، صربستان، عراق، عمان، روسیه، فرانسه، فنلاند، فیلیپین، قرقیزستان، قزاقستان، قطر، کانادا، کره جنوبی، کرواسی، کلمبیا، کنیا، کویت، گرجستان، لبنان، لهستان، لیتوانی، مالدیو، مالزی، مجارستان، مغولستان، مکزیک، موریس، نروژ، نیوزیلند، هلند، هند، ونزوئلا و یونان، ۸۲ کشور خریدار خرمای ایرانی در سال ۱۴۰۲ بودند.

باوجود اینکه ایران چهارمین صادرکننده خرما به‌جهان است؛ اما فعالین این بازار در بحث صادرات با مشکلات بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کنند. به‌اعتقاد فعالین این حوزه هرچند روند توسعه صادرات خرما از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲ افزایش یافته است؛ اما همچنان نیازمند اتخاذ تدبیر بیشتری هستیم.

نبود صنایع تبدیلی، عدم وجود کارگر و وجود دلالان از جمله مشکلات تولید خرما است و به‌همه این موارد اضافه کنید مصوبات و آیین نامه‌های خلق‌الساعه و سیاست‌های جزیره‌ای را که بلای جان صادرات شده است که یکی از این موارد افزایش و کاهش عوارض صادراتی است که سیاست مشخصی در این رابطه وجود ندارد و مسئولان اقتصادی هر زمان که صلاح بدانند این عوارض را برداشته و یا اعمال می‌کنند. موسی غضنفرآبادی، نماینده مردم بم و رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی پیش از این با گلایه از اتخاذ چنین تصمیماتی گفته بود که بستن عوارض به‌این شکل سبب از دست رفتن بازار می‌شود، چراکه تولیدکننده بازار هدف خود را به‌دست آورده و قرارداد بسته است؛ در انی حین مسئولان مربوطه با اعمال عوارضبازار را از دست تولیدکننده ما خارج می‌کنند و باعث می‌شوند تولیدکننده نتواند به‌تعهداتش عمل کند.

یکی دیگر از مشکلاتی که در این بازار وجود دارد، عدم توجه به‌بسته بندی محصول است؛ ما سال‌هاست که خرما را در بسته بندی‌هایی که خودمان تهیه کرده، عرضه می‌کنیم که البته ماندگاری آن را کاهش می‌دهد، چراکه اصولی و بهداشتی نیست. به‌این موارد اضافه کنید تغییرات اقلیمی و کم آبی را که مزید بر علت شده و میزان تولید را دستخوش تغییر می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.