​​​​​​​مدیر آبفا منطقه ۵ مشهد گفت: یکی از دلایلی که ما توانسته‌ایم تعداد زیادی از روستاها را از تنش آبی خارج کنیم و دوباره دچار تنش نشوند، برخورد با انشعابات غیرمجاز بوده که فقط در سه ماهه نخست امسال حدود ۳هزار انشعاب غیرمجاز در منطقه ۵ شناسایی شده است.

شناسایی ۳ هزار آب‌دزدی در روستاهای منطقه ۵

به گزارش قدس خراسان، «تهدید جانی و مالی و ناسزا سهم مأمورانی است که به عنوان حافظان آب با انشعابات غیرمجاز در باغ‌ویلاهای ساخته شده در روستاهای اطراف مشهد برخورد می‌کنند. در روستاهایی تهدید شدیم؛ اما با حکم قضایی اقدام کرده‌ایم و با همه مخاطرات، کار خود را انجام داده‌ایم و نمی‌توانیم از منافع آیندگان برای شخص یا گروه خاصی گذشت کنیم».

مدیر آبفا منطقه ۵ مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار ما ضمن طرح این موضوع  می‌گوید: کسانی که از انشعاب غیرمجاز آب استفاده می‌کنند، کار غیراخلاقی، غیر انسانی و غیرقانونی انجام می‌دهند که در حال حاضر به صورت جدی با این افراد برخورد می‌شود و رکن اصلی مدیریت مصرف، ساماندهی انشعابات غیر مجاز است.

رضا عبدالله‌نژاد ادامه می‌دهد: در روستاهای ما که دارای کمبود آب هستند، در تولید مشکلی وجود ندارد. آنچه مشکل ایجاد می‌کند، مصرف آب به صورت بدمصرفی یا انشعابات غیرمجاز است. حدود ۳۰۰روستا در منطقه تحویل ما شده و حدود ۶۰ روستا دارای تنش آبی است. باید تأکید کرد تعداد این روستاها در سال ۹۹ حدود ۱۳۰روستا بوده که در مقابله با انشعابات غیرمجاز، تعداد آن‌ها با وجود خشکسالی‌ها کاهش یافته و توانسته‌ایم حدود ۲۵۹هزار مترمکعب آب را در منابع آبی خود ذخیره‌ کنیم.

شناسایی ۳ هزار آب‌دزدی در روستاهای منطقه ۵

وی دلیل این ذخیره‌سازی را برخورد با انشعابات غیرمجاز می‌داند و می‌گوید: یکی از دلایلی که ما توانسته‌ایم تعداد زیادی از روستاها را از تنش آبی خارج کنیم و دوباره دچار تنش نشوند، برخورد با انشعابات غیرمجاز بوده که فقط در سه ماهه نخست امسال حدود ۳هزار انشعاب غیرمجاز در منطقه ۵ شناسایی شده و این عدد در سال گذشته حدود ۶ هزار و ۷۵۰ انشعاب غیرمجاز بوده و پیش‌بینی ما این است تا پایان امسال عدد شناسایی انشعابات غیرمجاز به ۷ هزار ‌و ۵۰۰ مورد برسد. 

مدیر آبفا منطقه ۵ مشهد در ادامه عنوان می‌کند: اقداماتی نظیر حفر چاه جدید، لایروبی قنات‌ها و چشمه‌های قدیمی، اجرای خطوط انتقال، اجرا و اصلاح شبکه توزیع و ساخت ایستگاه‌های پمپاژ و مخازن ذخیره از دیگر اقدامات رفع تنش آبی در روستاها بوده؛ اما در ۷۰ درصد روستاهای دارای تنش آبی، مشکل از جنس تأمین نیست؛ بلکه از جنس مصرف آب به ویژه انشعابات غیرمجاز است.

عبدالله‌نژاد تأکید می‌کند: استفاده از انشعاب غیرمجاز چه از طرف یک خانواده روستایی، چه از طرق دیگر، اقدام قابل دفاعی نیست و به شدت با آن برخورد می‌شود؛ اما چگونگی برخورد با افراد فرق دارد؛ به طور مثال در مقابله با خانوار روستایی، ضمن برخورد، کمک می‌کنیم تا مدیریت مصرف اتفاق بیفتد؛ اما با باغ‌ویلاها به هیچ عنوان مماشاتی نمی‌شود. از ۳ هزار انشعاب غیرمجاز شناسایی شده از ابتدای امسال، یک‌سوم آن مربوط به باغ‌ویلاها بوده است.  شاید در عدد کم به نظر برسد؛ اما حجم قابل توجهی آب در این باغ‌ویلاها مصرف می‌شود و تأثیر این شناسایی‌ها به دلیل نوع مصرف باغ‌ویلاها که آب را برای آبیاری درختان، فضای سبز و پرکردن استخر استفاده می‌کنند، از نظر حفظ منابع آبی بسیار مؤثر است و اصلاً با میزان مصرف یک خانوار روستایی قابل مقایسه نیست.

نبود نظارت بر ساخت و سازهای غیرمجاز باغ‌ویلاها

وی چاره و راه حل مشکل را برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز می‌داند و می‌گوید: اگر بخواهیم این مشکلات ریشه‌ای حل شود، باید جلو ساخت و سازهای غیر مجاز را بگیریم. تمام باغ‌ویلاهای شناسایی شده، دارای انشعاب غیرمجاز در خارج از بافت بوده؛ زیرا اگر باغ‌ویلایی در داخل بافت باشد، یا انشعاب واگذار نمی‌شود یا اگر واگذار شود، با تعهد و نظارت خاص است که فقط مصرف شرب داشته باشند و تأکید می‌کنیم در خارج از بافت اجازه واگذاری هیچ انشعابی را نداریم؛ اما وقتی نظارتی بر ساخت و سازهای باغ‌ویلاها نیست و یک باغ‌ویلا با چند میلیارد هزینه ساخته می‌شود، در ادامه انشعابات آب و برق و گاز آن هم به هر شکلی تأمین می‌شود که از جمله آن سرقت آب است.

مدیر آبفا منطقه ۵ مشهد با اشاره به روش‌های آب‌دزدی توضیح می‌دهد: نحوه ایجاد انشعابات غیرمجاز واقعاً تأسف‌برانگیز بوده و نشانگر این است که در نقش حافظان آب، وظیفه سنگینی در حراست و صیانت از منابع آبی داریم. سال گذشته انشعابی کشف شد که از طریق یک تونل یا به قول محلی‌ها «سو» بود. به عبارت دیگر روی زمین هیچ خبری نیست؛ اما در زیر زمین از طریق حفاری تونل اقدام به گرفتن انشعاب غیرمجاز به صورت پنهان از خط انتقال شده بود و علاوه بر استفاده غیرمجاز از آب، متخلفان اقدام به آب‌فروشی غیرقانونی به سایر باغ‌ویلاها هم می‌کردند. 

عبدالله‌نژاد به صرف هزینه‌های بالا در کشف این آب‌دزدی‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: هر اکیپ شناسایی به صورت متوسط روزانه چهار یا پنج انشعاب غیرمجاز را شناسایی می‌کند و هزینه‌های گزاف دارد چون اکیپ‌های مجرب باید آموزش ببینند و این اقدامات نیازمند تجهیزات و ماشین‌آلات است. روزها طول می‌کشد تا بتوانیم در زیر زمین منشأ و خطوط این آب‌دزدی‌ها را کشف کنیم که هزینه‌بر است و به نوعی این اقدام مجرمانه هزینه‌های زیادی برای کشف ایجاد می‌کند که باید از بیت‌المال پرداخت شود. در هر شرایطی از جمله برف، گرما و سرما به صورت شبانه‌روزی به رصد می‌پردازیم. تعداد زیادی از افراد چون می‌دانند کار مجرمانه انجام داده‌اند، به صورت پنهانی اقدام می‌کنند.

حبس در انتظار دزدان آب

وی آب را امانت نسل آینده می‌داند و تأکید می‌کند: اگر احکام و اقدامات ما بازدارنده نباشد، بی‌شک هیچ تضمینی نیست که این آب‌دزدی‌ها پایان یابد.  این حوزه، حوزه مغفولی بوده و باید اقدامات به صورت پیوسته و ادامه‌دار با همکاری همه دستگاه‌ها وجود داشته باشد. در مرحله نخست برخورد با توجه به مساحتی که باغ‌ویلا دارد و از انشعاب غیرمجاز استفاده می‌کند، براساس یک جدول محاسباتی و ضرایب آن جرایمی تعیین می‌شود که اگر پرداخت نشود، متخلف به دادگاه معرفی و انشعاب پلمب می‌شود و اگر فک پلمب صورت بگیرد، پرونده جنبه کیفری پیدا می‌کند که قانون‌گذار برای آن حبس تعریف کرده است. پلیس آب در دستور کار است و از انشعاباتی که جمع‌آوری می‌شود، به صورت مستمر بازدید صورت می‌گیرد تا اگر فک پلمب انجام شده باشد، برخورد لازم را داشته باشیم.

مدیر آبفا منطقه ۵ مشهد توضیح می‌دهد: در آینده نزدیک شاهد اجرای احکامی مانند حبس برای متخلفان خواهیم بود تا بازدارندگی لازم برای تخلفات ایجاد شود.

وی اقدامات دستگاه‌های حاکمیتی و اجرایی در این زمینه را جدی و هماهنگ می‌داند و می‌گوید: این مقابله با انشعابات غیرمجاز از گذشته وجود داشته؛ اما از شش ماهه دوم سال گذشته شکل جدی‌تری به خود گرفته به صورتی که از تاریخ یاد شده تا همین چند روز اخیر، تنها چهار روز یعنی نخستین روز سال و سه روز شهادت رئیس‌جمهور، تنها کار شناسایی انجام دادیم و سپس به صورت شبانه‌روزی شناسایی و قطع انشعاب غیرمجاز انجام شده و اگر این اقدامات استمرار نداشته باشد، عملاً نتیجه مطلوب نخواهد داشت.

پاداش به گزارشگران انشعابات غیرمجاز 

عبدالله‌نژاد، بخش مرکزی، رضویه و احمدآباد را دارای بیشترین تعداد باغ‌ویلا با انشعاب غیرمجاز عنوان می‌کند و توضیح می‌دهد: وسعت منطقه ۵، یک و نیم برابر استان البرز و جمعیت آن از ۱۰ مرکز استان بالاتر است و این نظارت دقیق با توجه به امکانات شرکت آب به صورت کامل امکان ندارد؛ اما مردم می‌توانند برای احقاق حق خود و وظیفه شرعی و شهروندی‌شان اگر موردی را ببینند، گزارش دهند. ما انتظار مقابله از سوی مردم را نداریم؛ اما از طریق درگاه‌های ارتباطی می‌توانند اطلاع‌رسانی کنند. اگر بتوانیم انشعاب غیرمجاز را پیدا کنیم و صحت داشته باشد، پاداشی هم به این افراد داده می‌شود و بی‌شک اسامی آن‌ها در گمنامی کامل می‌ماند.

وی به نقش دهیاری‌ها در ایجاد انشعابات غیرمجاز در روستا اشاره می‌کند و می‌گوید: بعضی از دهیاری‌ها همراه هستند و بعضی از آن‌ها از مسئولیت خود شانه خالی می‌کنند؛ اما با مشاهده برخورد قاطع با افراد متخلف، در حال حاضر همکاری بیشتری دارند. خود روستاییان می‌دانند با کم‌آبی و افت فشار آب در روستاها شرایط زندگی سخت می‌شود و اگر بی‌آبی در یک روستا باشد، مشکلات آن برای همه اهالی از جمله دهیاران هم وجود دارد.

مدیر آبفا منطقه ۵ مشهد درباره اقدامات در خصوص چاه‌های غیرمجاز، استخرها و ایجاد انحراف در مسیل‌های این منطقه در پاسخ به پرسش خبرنگار ما تشریح می‌کند: نظارت بر چاه‌ها و استخرهای غیرمجاز و انحراف در مسیل‌ها در حیطه وظایف آب منطقه‌ای و جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز بر عهده جهاد کشاورزی است؛ اما اگر استخری با منشأ آب لوله‌کشی شناسایی شود، طبق قانون با آن برخورد خواهد شد. شاید بتوان گفت به ازای هر باغ‌ویلا در برخی مناطق، یک چاه غیر مجاز  وجود دارد  که در بخش تبادکان و احمدآباد به نظر می‌رسد این تعداد بیشتر باشد.

دزدی تنها در بالا رفتن از دیوار یک خانه یا اقداماتی از این نوع خلاصه نمی‌شود و در فرهنگ عمومی همان‌طور که مردم نسبت به این‌گونه اقدامات حساس هستند و آن را گزارش می‌کنند، باید حساسیت درباره آب و هرگونه هدررفت آب که حیات همه جامعه به آن بستگی دارد، وجود داشته باشد.

باید بدانیم فیزیک آب به کمترین حالت ممکن در دشت مشهد و خراسان رضوی رسیده و نمی‌شود آینده این خطه، قربانی خوشی کسانی شود که در باغ‌ویلاهای غرق در آبی هستند که حاصل یک انشعاب غیرمجاز است.

جان روستا به جان آب بند است و باید وجدان آدمی، خفته باشد که آفتاب‌سوختگی چهره روستایی و خشکی درختان روستا را نبیند و دست به دزدی آب بزند و فرقی نمی‌کند این فرد چه کسی باشد؛ از صاحب باغ‌ویلا تا کسی که میهمان این خوشی است یا هرکسی که این عمل را می‌بیند، شریک دزد است و رفیق قافله بحران بی‌آبی.

خبرنگار: طاهره فجرداودلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.