مهدی چمران گفت: شهید چمران همواره آرزویش این بود که در مقابل اسرائیل و برای آزادی قدس شهید شود به همین دلیل چند سال در جنوب لبنان با اسرائیل جنگید. البته راه آزادی قدس از آزادی خرمشهر می‌گذشت و ان‌شاالله از همان راه به آزادی قدس برسیم.

شهید چمران آرزو داشت در نبرد با اسرائیل به شهادت برسد

کنگره شهدای دانشگاه آزاد اسلامی، روز پنج شنبه ۲۴ خردادماه، در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال برگزار شد. 

مهدی چمران؛ رئیس شورای اسلامی شهر تهران، در این مراسم به سخنرانی پرداخت و گفت: به عقیده بنده شهدای دانشگاه جایگاه والایی دارند. بنده در دانشگاه تهران مسئولیت دانشکده‌ای را بر عهده داشتم و به خوبی می‌دیدم در دوران دفاع مقدس دانشجویانی که همراه ما می‌آمدند چه حال و هوای خوب و خوشی داشتند و غالب دانشجویان هم تمایل به حضور در جبهه داشتند و وقتی به شهادت می‌رسیدند واقعا جای آنها در دانشگاه خالی بود لذا فقط خانواده شما نیست که از این عزیزان خالی شده است بلکه جای این عزیزان در فضای دانشگاه آزاد اسلامی نیز خالی است.

تقویت شیعیان لبنان توسط شهید چمران

وی افزود: شهدا به جایگاه والایی رسیده‌اند که همانا نزدیکی به خداوند است. هفته دیگر سالگرد شهادت شهید مصطفی چمران است. او در باب شهادت، نامه‌هایی دارد و همواره آرزویش این بود که در مقابل اسرائیل و برای آزادی قدس شهید شود به همین دلیل چند سال در جنوب لبنان با اسرائیل جنگید. البته راه آزادی قدس از آزادی خرمشهر می‌گذشت و ان‌شاالله از همان راه به آزادی قدس برسیم. وی نامه‌هایی نیز به شیعیان لبنان نوشته و بحث شهادت را برای آنها باز کرده است.

رئیس شورای شهر تهران گفت: موقع ورود شهید چمران به لبنان، شیعیان در شرایط بسیار بدی به سر برده و جایگاهی هم در دولت لبنان نداشتند. شهید مصطفی چمران در بخشی از این نامه‌ها می‌گوید ای شیعیان حسین(ع) من برای شما بشارتی عظیم به ارمغان آورده‌ام که حلال همه مشکلات است و جبر تاریخ را در برابر اراده آهنین ما تسلیم و راه ما را به سوی آسمان‌ها می‌گشاید و خورشیدوار طوفان ظلمت را محو و نابود می‌کند. این بشارتی برای معراج ما به آسمان‌ها و بشار خیر و پیروزی و وصل به معشوق است و این بشارت، شهادت است لذا هر کس به راه حسین(ع) معتقد است می‌تواند راه من را دنبال کند که تصمیم گرفته‌ام در برابر اسرائیل بایستم و حتی با مشت با توپ و تانک او بحنگم.

وی با اشاره به اتفاقات اخیر گفت: شیعیان لبنان راه امام حسین(ع) و شهادت را در پیش گرفتند و امروز در مقابل اسرائیل ایستاده‌اند و نتیجه آن عیان شده و نتیجه آن تفکر این است که حتی دانشگاه‌های اروپا و آمریکا و استرالیا فتح شده است. به همین دلیل رهبر معظم انقلاب به آنها نامه نوشتند و فرمودند شما در سمت درست تاریخ ایستاده‌اید. ان‌شاءالله همه ما بتوانیم راه شهدای عزیز را دنبال کنیم و شاهد پیروزی فلسطین باشیم.  

شهادت کمال مطلوب انسان است

محمدمهدی طهرانچی؛ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، در این نشست به سخنرانی پرداخت و گفت: خدا را شاکریم مراسمی برگزار کردیم که باعث منت برای ماست چون شهدا به ما توفیق ذکر خیرشان را داده‌اند. نسل جوان امروز، دنبال خودش است. در این نسل، دیگران را دیدن از ذهن جوان گرفته می‌شود و او فقط دنبال خود است و چنین تفکری نتیجه تلاش‌های غرب است. این نسل برآمده از تمدن غرب است اما ما هم نسل انقلاب اسلامی را داریم. نسل دهه چهل، استوانه‌های انقلاب اسلامی هستند. نسلی که در دوران دفاع مقدس به دنیا آمدند هنوز فضای آژیرها، بمباران‌ها و مجاهدت‌ها را به یاد دارند.

وی افزود: نسل سوم، نسلی است که پس از جنگ تحمیلی به دنیا آمده‌اند. بعد از جنگ افرادی شعار رفاه و توسعه سیاسی دادند و عدالت اجتماعی را فدا کردند لذا دوگانگی در جامعه شروع شد و در همین دوره بود که اینترنت آمد و جهانی‌سازی شروع شد. نسل چهارم نیز به دو دسته تقسیم شدند که عده‌ای انقلابی و عده‌ای تحت تاثیر فضای مجازی هستند. دانشگاه باید برای هر دوی اینها برنامه داشته باشد. تربیت امروز به گونه‌ای است که جوان می‌خواهد به یکباره ثروتمند شود و رزاق بودن خدا را فراموش کرده است. بنابراین دانشگاه باید در این زمینه هم برنامه داشته باشد.

طهرانچی بیان کرد: در این دنیایی که غرب برای آن برنامه‌ریزی کرده است جهاد می‌تواند نجات‌بخش باشد. همه افراد می‌میرند مگر شهید؛ بنابراین شهادت کمال مطلوب هر انسانی است اگر با حقیقت یار باشد. فرزندان شما زنده هستند. این وعده و قول خداست که در قرآن کریم آمده است. شهادت هنر است چراکه حیات جاودان هنر است بنابراین دقت کنیم که به چه سمتی می‌رویم و شهادت‌طلبی را در تربیت دخالت دهیم.

برکات مکتب شهادت

حمیدرضا مقدم‌فر؛ مشاور فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در این نشست گفت: از مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی بابت برپایی چنین مراسمی تشکر می‌کنم. مقام معظم رهبری فرمودند بزرگداشت یاد شهدا کمتر از شهادت نیست لذا چنین مراسمی به معنای آوردن نور به محیط کاری است؛ نوری که باعث برکت در محیط می‌شود. مکتب شهدا، مکتبی درس‌آموز و انسان‌ساز است لذا باید محیط علمی و محیط معنوی شهادت را به هم گره بزنیم. شهادت یک انتخاب توسط خود شهداست و یک حادثه نیست. از سوی دیگر شهید با شهادت متوقف نمی‌شود بلکه شهید به قله می‌رسد.

وی افزود: شهید پیروز میدان مبارزه با دشمنانی است که در مسیر رشد و کمال انسان‌ها مانع ایجاد می‌کنند. بنده سال‌ها شهید سیدمهدی موسوی را می‌شناختم. وی آرزوی شهادت داشت، فداکار و ایثارگر بود و این خصلتی است که در میان همه شهدای ما وجود دارد. بر این اساس بزرگترین خدمت شهید به مردم این است که انسان‌ها را از حیرت و ضلالت و گمراهی نجات می‌دهد. 

اقدامات دانشگاه آزاد در راستای برگزاری کنگره

بیژن رنجبر؛ قائم مقام دانشگاه آزاد اسلامی، سخنران بعدی این مراسم بود که گفت: دانشگاه آزاد اسلامی همواره تلاش داشته در عرصه‌های مختلف سرآمد باشد لذا ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از برنامه‌های مهم ماست. گواه سخن این است که همچنان افراد زیادی از این دانشگاه در کنار تحصیل علم، خون خود را در راه نظام فدا کرده‌اند. در همین سال‌های اخیر نیز شاهد چنین چیزی بوده‌ایم. از جمله اینکه تعدادی از این عزیزان در جریان حملات تروریستی به اماکنی در داخل کشور و برخی در راه دفاع از حرم و برخی نیز در کسوت فعالیت در نیروهای انتظامی و امنیتی به شهادت رسیده‌اند.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی از سال ۱۴۰۰ در راستای سند تحول دانشگاه، این وظیفه را بر عهده داشت که از از شهدای دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان گنجینه‌های این دانشگاه تقدیر و از محضر خانواده‌های آنان بهره ببرد لذا اولین کنگره را در سال ۱۴۰۰ و در اسفند سال ۱۴۰۱ دومین کنگره را برگزار کرد و الان میزبان شما عزیزان در سومین دوره این کنگره هستیم. دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران ۷۲ شهید را تقدیم نظام اسلامی کرده است که ۶۸ نفر دانشجو، سه نفر استاد و یک نفر از کارکنان دانشگاه بوده‌اند. آخرین شهید حین خدمت ما نیز شهید سیدمهدی موسوی، رئیس تیم حفاظت شهید آیت الله رئیسی و از فارغ التحصیلان ادیان و عرفان دانشگاه آزاد اسلامی بودند.

رنجبر تاکید کرد: در راستای افزایش اثربخشی این دوره از کنگره، اقداماتی انجام دادیم که از جمله آنها ساخت نشان‌های شهدای دانشگاه آزاد در واحد تهران شمال، نصب عکس شهدای دانشگاه، نامگذاری اماکنی به نام این شهدا، جمع‌آوری و مستندسازی آثار شهدا و چاپ بخشی از این آثار در قالب کتاب بوده است و از اسفندماه گذشته هماهنگی‌هایی هم برای ساخت تیزرهای تبلیغاتی از شهدای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران انجام شده است. لازم است از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و دانشجویانی که در این راه ما را یاری دادند تشکر کنم.

تلاش دشمن برای دوری جوانان از فرهنگ شهادت

سعید ملماسی؛ سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، در این مراسم گفت: از مساعدت مسئولان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی مخصوصا دکتر طهرانچی تشکر می‌کنیم که برگزاری این کنگره را به ما سپرد. مقام معظم رهبری می‌فرمایند به کارگیری هنر و استفاده از شیوه‌های خلاقانه و جذاب، سلوک شهدا را به نسل‌های بعدی منتقل می‌کند. لذا با برگزاری چنین مراسمی باید یاد شهدا را زنده نگه داریم بنابراین دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، توجه به فرهنگ ایثار و شهادت را برای خودش یک اصل و اولویت می‌داند.

وی افزود: دشمن سعی زیادی دارد که جوانان ما را از فرهنگ ایثار و شهادت دور کند اما همانگونه که حضرت امام خمینی(ره) فرمودند دانشگاه مبدا همه تحولات است بنابراین باید کارکردهای غیرعلمی دانشگاه را نیز در نظر داشته باشیم چراکه دانشگاه باعث ایجاد الگوهای رفتاری در جامعه می‌شود بنابراین ما باید در کنار مسائل علمی به توسعه فرهنگی هم توجه داشته و نسلی را تربیت کنیم که در ابعاد مختلف در جامعه تاثیرگذار باشند. ان‌شاءالله بتوانیم با برگزاری چنین برنامه‌هایی و به مدد هنر و علم و دانش، فرهنگ شهادت و ایثار را توسعه دهیم و برگزاری این کنگره نقطه عطفی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال باشد.

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.