رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تزئینی به قدس آنلاین می گوید: عمر گل های شاخه ای بسیار کوتاه است آن چنان که در صورت سرد بودن محیط ۵ تا ۶ روز و در غیر این صورت تنها یک روز باقی می ماند.

چگونه گل فروش شویم؟ / از گل فروش‌های مجازی گل بخریم یا نه؟

اکبر شاهرخی می افزاید: شغل گل فروشی برخلاف ظاهر زیبا و حس لطیفش، باطن سختی دارد که اگر علاقه نداشته باشید نمی توانید در این شغل بمانید. یکی از سختی های این حرفه به ویژه در فصل گرما، سرد نگه داشتن محل نگهداری گل است و گل فروش ها به خاطر وجود رطوبت و سرمای محیط، گاهی مشکلاتی مانند پادرد را تحمل می کنند.

وی درباره عمر گل توضیح می دهد: اگر جای نگهداری گل شاخه ای، خنک باشد عمرش ۵ تا ۶ روز و در غیر این صورت این گل ها تنها یک روز باقی می مانند. البته در حال حاضر بیشتر گل فروش ها به دلیل عمر طولانی تر گل های آپارتمانی و علاقه مردم به این نوع گل ها بیشتر به تولید و فروش گل های ریشه ای و آپارتمانی روی آورده اند.

چگونه گل فروش شویم؟/ از گل فروش های مجازی گل بخریم یا نه؟
اکبر شاهرخی،رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تزئینی

رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تزئینی ادامه می دهد: گل های ریشه ای و آپارتمانی که گل می دهند، فصلی هستند و اصلا دوام ندارند اما گل هایی که برگ سبز دارند و بدون گل هستند، همیشگی اند و عمر طولانی دارند.

کدام گل برای کدام مراسم؟

وی بیان می کند: برای مراسمی مانند عروسی، تولد و ... گل های شاخه ای طرفدار بیشتری دارد اما برای تبریک خانه نویی، محل کار و امثال آن، بیشتر از گل های ریشه ای و آپارتمانی استفاده می شود.

درآمد گل فروش ها

شاهرخی درآمد شغل گل فروشی را نسبت به مشاغل دیگر بسیار کم می داند و می گوید: به دلیل عمر کوتاه گل و سختی های این حرفه، درآمد این شغل مانند یخ می ماند که هر لحظه آب شده و از مقدار آن کاسته می شود اما برای مشاغل دیگر چنانچه یک هفته فروش نداشته باشند فرصت جبران در هفته بعدی وجود دارد.

آموزش گل فروشی

رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تزئینی در پاسخ به پرسش ما درباره این که آیا گل فروشی به آموزش نیاز دارد می گوید: قدیم ها گل فروشی خیلی سخت تر بود و کسی که می خواست گل فروشی کار کند ابتدا می بایست از پادویی شروع و حدود یک سال زیر دست استاد کار کند تا کم کم وارد این شغل شود اما اکنون با پیشرفت فناوری کارها راحت تر شده و برخی با شرکت در کلاس های گل آرایی حضوری یا غیرحضوری در عرض۵ تا ۱۰ روز آموزش می بینند که البته مدرک این دوره های کوتاه مدت مورد تأیید اتحادیه نیست چراکه برای یادگیری اصولی حداقل باید ۳ تا ۴ ماه آموزش دید.

ایرانی ها به کدام گل بیشتر علاقه دارند؟

شاهرخی در این باره بیان می کند: مردم ایران به انواع گل های شاخه ای علاقه دارند اما گل رز و پس از آن گل مریم طرفداران بیشتری دارد. در فصل زمستان نیز گل نرگس بسیار طرفدار دارد. البته انتخاب گل های ریشه ای و آپارتمانی، سلیقه ای است و هرکسی بسته به سلیقه خود نوع گل مورد علاقه اش را انتخاب می کند.

گل فروشی در فضای مجازی

رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تزئینی می گوید: تا دلتان بخواهد گل فروشی در شبکه های مجازی زیاد است که ابتدا هزینه را از مشتری دریافت و سپس گل را ارسال می کنند اما از نظر کیفیت یا نوع، دقیقا همان گلی نیست که در عکس برای مشتری ارسال شده بنابراین بیشترین شکایت را از گل فروش های مجازی داریم که البته به خاطر این که دارای مجوز اتحادیه نیستند در صورت شکایت از سوی مشتری، کاری از دست ما برنمی آید.

وی ادامه می دهد: برای گل فروش های دارای مجوز، چنانچه شکایتی از سوی مشتری طرح شود، در کمیسیون شکایت بررسی شده و اگر اجحافی به مشتری شده باشد مبلغ را برمی گردانیم. اما متأسفانه گل فروش های مجازی به دلیل اینکه خود را از پرداخت مالیات معاف کنند به صورت آزاد و بدون مجوز کار می کنند و برخی مردم به دلیل پایین بودن قیمت، از این طریق گل سفارش می دهند.

شرایط دریافت مجوز

شاهرخی با یادآوری این که داشتن مجوز به سود گل فروشان است چراکه سبب اعتماد مردم به آنان می شود ادامه می دهد: آسان ترین اخذ مجوز، مربوط به جواز گل فروشی است چراکه شرایط خاصی ندارد و طبق اعلام اتاق اصناف، تنها باید مکانی که برای گل فروشی در نظر گرفته شده دارای کدپستی و کد اقتصادی باشد که در این صورت یک روزه جواز صادر می شود.

وی می گوید: در حال حاضر به دلیل وضعیت اقتصادی، متأسفانه گل از سبد خانوار حذف شده است و در نتیجه درآمد گل فروش ها به صفر رسیده است بنابراین تنها علاقه مندی به این رشته سبب شده هنوز عده ای در این شغل باقی بمانند.

رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تزئینی از رسانه ها می خواهد که تبلیغ کنند تا مردم به همدیگر گل هدیه دهند چراکه حتی یک شاخه گل نیز به سبب انرژی مثبتی که دارد می تواند بسیاری از اختلافات را از میان بردارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.