انتخابات

مدیر پیشگیری از بیماری‌های واگیردار مشهد در گفت‌وگو با قدس: در کشورهای حوزه خلیج فارس نظیر امارات متحده عربی، پشه آئدس بسیار زیادی وجود دارد و مسافرانی که از این کشورها به کشور ما سفر کرده‌ یا اقامت دارند، ناقل این بیماری محسوب می‌شوند.

تب دنگی از کجا وارد ایران شد؟ / پشه آئدس عامل تب دنگی است

حدود ۸۰۰ سال است که پشه آئدس در سراسر دنیا  جولان می‌دهد و خون انسان‌هارا می‌مکد. با افزایش بارندگی‌ها و بالا آمدن سطح آب در مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر،  این پشه بیماری‌ را رواج داده است که بسیار دردناک و غیر قالب تحمل است. تب دنگی با سردرد، درد مفاصل، تهوع، درد شکمی آغاز می‌شود و اگر مراقبت نشود می‌تواند باعث مرگ فرد شود.

تب دنگی  (DENGUE FEVER)، نام یک بیماری ویروسی است که اسامی مختلفی مثل «تب دانگ» یا «تب استخوان شکن» دارد. این بیماری بسیار دردناک و ناتوان‌کننده است که از طریق پشه آئدس منتقل می‌شود. این پشه به عنوان پشه ببر آسیایی شناخته شده و بومی مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیری جنوب شرق آسیا است و در ۱۲ کشور اروپایی از جمله اتریش، بلغارستان، کرواسی،  فرانسه و آلمان به دلیل تغییرات آب و هوایی در حال گسترش است.

این پشه ناقل به انتقال بیماری‌هایی مانند ویروس دنگی، چیکونگونیا و زیکا به ارگانیسم‌های میزبان، معروف است. سال گذشته تعداد موارد محلی دنگی در اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا از ۷۱ مورد در سال قبل به ۱۳۰ مورد افزایش یافت. در مقایسه با دوره ۲۰۱۰-۲۰۲۱ که تعداد کل موارد گزارش شده ۷۳ مورد بود افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهد.

چهار نوع ویروس مولد بیماری دانگ هستند که تمام آن‌ها توسط گونه‌ای از پشه‌ها معروف به آئدس منتشر می‌شوند، این ویروس‌ها بین ۱۰۰ تا ۸۰۰ سال پیش از میمون‌ها به انسانرسیدند. این ویروس از آفریقا نشات گرفته است و با این حال امروزه در مناطق گرمسیری در سراسر جهان، به ویژه در نواحی پر جمعیت انسانی یافت می‌شود

 به گفته برخی از رسانه‌ها، دلیل انتشار این بیماری بارندگی بسیار شدید در دبی و ماندن آب در سطح منطقه است و تعدادی از مسافران ایرانی که در دبی هستند، به این بیماری دچار شده‌اند. پزشکان استفاده از قلم دورکننده حشرات و پوشیدن لباس‌های رنگ روشن و آستین‌بلند بخصوص در صورت احساس ناخوشی را راهکاری برای محافظت از این بیماری برشمردند.

علائم و درصد مرگ تب دنگی

به تازگی اخباری مبنی بر مشاهده اولین مورد ابتلا به تب دنگی در خراسان رضوی منتشر شده است و به همین بهانه خبرنگار قدس به گفتگو با زهرا نهبندانی، مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی مشهد پرداخته است.

نهبندانی توضیحاتی را در مورد تب دنگی به عنوان یک بیماری ویروسی ارائه داد و گفت: تب دنگی علائمی مانند تب، بدن درد، سردرد، درد استخوانی، درد پشت حدقه چشم، بثورات پوستی، تهوع و استفراغ دارد و ممکن است در بعضی موارد لکه‌های خون بر روی پوست بیمار مشاهده شود که معمولا چهار تا هفت روز پس از اینکه افراد توسط پشه آلوده شدند، علائم بروز می‌کنند. اگر این بیماری محافظت شود، درصد مرگ و میر آن ۳ تا ۵درصد و در غیر این صورت، می‌تواند تا ۵۰ درصد هم افزایش یابد.

تب دنگی از کجا وارد ایران شد؟

نهبندانی در مورد شیوع و چگونگی ورود این بیماری به ایران گفت: در کشورهای حوزه خلیج فارس نظیر امارات متحده عربی، پشه آئدس بسیار زیادی وجود دارد و مسافرانی که از این کشورها به کشور ما سفر کرده‌ یا اقامت دارند، ناقل این بیماری محسوب می‌شوند.

وی افزود: تنها در ۵ استان گیلان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و عسلویه پشه آئدس مشاهده شده است. خوشبختانه تابه‌حال در خراسان رضوی پشه آئدس مشاهده نشده است. در دو هفته گذشته تنها ۲بیمار مبتلا به تب دنگی به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند، که یکی از آن‌ها به صورت سرپایی درمان شده و دیگری در حال گذراندن مراحل درمان است.

مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پایان بیان کرد: خوشبختانه فعلا این بیماری تحت رصد و حفاظت سازمان علوم پزشکی است و از همه مردم خواسته می‌شود حتی الامکان از سفر به مناطق گرمسیر، کشورهای خاشیه خلیج فارس و پرجمعیت پرهیز کنند.

زهرا جوانشیر_ خبرنگار تحریریه جوان قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.