۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۶
کد خبر: 994004

عرفه، آخرین نسیم رحمت

حجت‌الاسلام والمسلمین صالحی، استاد حوزه و دانشگاه

با ارزش ترین کار در این روز و شب پر خیر و برکت آن است که انسان نسبت به بزرگترین بلا که پیروی از هوای نفس و خواسته ها و آمال است از خدای متعال درخواست کند که از گناهانش بگذرد.

عرفه، آخرین نسیم رحمت

 روز مبارک عرفه آنچنان از اهمیت فوق العاده ای برخوردار هست که با شبهای قدر برابری میکند بلکه میتوان گفت از شبهای قدرهم بالاتر است. چون خداوند متعال بسط رحمتش را گسترده تر در عرفه قرار داده است تا بدان جا که امام زین العابدین امام المتقین چنین فرمودند نسبت به مردی که در روز عرفه تکدی گری میکرد: وای بر تو که در چنین روزی از غیر خدا طلب میکنی؟! مگر نمیدانی این رور آنقدر برکت دارد برای آدمیان؛ که حتی امید است جنین در شکم مادرهم از برکت آن فیض ببرد.


لذا بسیار مهم هست انسان این روز و شب رو قدر بداند و با تمام جان دل سعی بر این داشته باشد که جسم و جان رو بوسیله توبه ای که نتیجه اش وحدت جسم جان می شود رو به ارمغان بیاورد و از فیوضان الهی بیش از پیش بهره مند شود چنانچه در فرازی از دعای شریف عرفه میخوانیم که:
 
اشهد یا الهی بحقیقه ایمانی... و باطن مکنون ضمیری... ولحمی و دمی‌و شعری و بشری و عصبی و غصبی و عظامی... که اشاره به حقیقت ایمان و یکپارچه بودن نیت و عمل میکند.
 
از امام صادق علیه السلام نقل شده است که حضرت میفرمایند اگر شخصی گناهکار نتواند در شب‌های با برکت ماه رمضان بویژه شب‌های قدر، خود را معرض نسیم رحمت الهی قرار دهد و آمرزیده شود، او تا سال آینده بخشوده نمی‌شود مگر اینکه عرفه را درک کند و از امتیازات آن روز بهره‌ گیرد.


لذا چه خوب است برادران ایمانی نسبت به برادر دینی خود دعا فرآوان کند که خداوند متعال او را توفیق درک کردن عرفه و توفیق پیروزی بر گناهان را ارزانی ببخشد مضاف بر اینکه گناهانی که باعث حجاب بین من و خدای من شده است را از خدای متعال بخواهد با حالت تضرع که ببخشد کما اینکه در ادعیه داریم که:
اللهم ان کانت ذنوبی قد اخلقت وجهی عندک و حجبت دعائی عنک و حالت بینی و بینک فاسئلک ان تقبل علی بوجهک الکریم.
 بار خدایا اگر گناهان من باعث شده است که  آبروی من پیش شما برود و این گناهان باعث شده است که دعاهای من بالا نرود به کرم وجه و به جلالت قسم که این حاجب را مرتفع بگردان به آمورزش من.
 
دعای عرفه نَه عرفه
 
عرفه قبل از آنکه عرفه باشد دعای عرفه هست و چقدر دعا در نزد خداوند متعال ارزشمند است که رسولش می فرمایند: «الدعاء مخ العبادت ولا یهلک مع الدعاء احد «پیامبر اسلام فرمودند: دعا مغز عبادت است و کسی که اهل دعاست نابود نمی‌شود»
یکی از فواید دعا کردن دفع بلاها و پیشامدهای ناگوار است که حضرت موسی بن جعفر علیه السلام میفرمایند:  علیکم بالدعاء فان الدعا لله و طلب الی الله یرد البلاء و قد قدر و قضی «امام کاظم (علیه‌السّلام) فرمودند: دعا کنید چرا که دعا و درخواست از خداوند بلا را دفع می‌کند در حالیکه بلا مقدر و حتمی شده است.
 لذا با ارزش ترین کار در این روز و شب پر خیر و برکت آن است که انسان نسبت به بزرگترین بلا که پیروی از هوای نفس و خواسته ها و آمال است از خدای متعال درخواست کند که از گناهانش بگذرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.