معاون قضایی در امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم گفت: فرصت‌ها و چالش‌های حاشیه شهر مشهد در دست بررسی است.

بررسی فرصت‌ها و چالش‌های حاشیه شهر مشهد توسط دستگاه قضا

به گزارش قدس خراسان، سید امیر مرتضوی صبح امروز در نشست خبری تشریح برنامه‌های هفته قوه قضاییه در خراسان رضوی ضمن اشاره به تعدد مناسبت‌ها عنوان کرد: امسال برخلاف سال‌های گذشته، هفته قوه قضاییه هفته پرترافیکی به دلیل همزمانی با برنامه‌های انتخاباتی و هفته امامت و ولایت، یکم تیرماه روز اصناف و دهم تیرماه سالروز صنعت است. چهلم شهدای خدمت نیز در همین روزها خواهد بود.

وی افزود: تبلیغات نامزدهای انتخاباتی آغاز شده و تا دو هفته ادامه دارد. انتخابات براساس چهار مؤلفه رقابت، سلامت، امنیت و مشارکت بوده که قوه‌قضائیه کمیته‌ها و ستادهایی برای رسیدگی به تخلفات تشکیل داده است. در جلسه برگزار شده برای انتخابات قرار شد جلسه‌ای با نمایندگان نامزدها، طرفداران و فعالان انتخاباتی برگزار و تذکرات لازم عنوان شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌رضوی در تکمیل توضیحات خود گفت: عناوین مجرمانه در فعالیت‌های انتخاباتی اعلام شده که ابتدا در صورت انجام تذکر داده می‌شود و چنانچه به این تذکر توجه نشد پرونده قضایی تشکیل خواهیم شد.

مرتضوی با اعلام تاریخ هفته قوه قضاییه و توضیح برنامه‌های پیش رو ادامه داد: هفته قوه‌قضائیه از یکم تا هفتم تیرماه است و برای این هفته برنامه‌هایی در سطح استان پیش‌بینی شده که حضور در برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی و برگزاری نشست‌های خبری با حضور رییس کل  دادگستری استان، معاونان وی و دادستان از جمله این برنامه‌ها است.

وی در تشریح برنامه‌های روز اول هفته قوه قضاییه در خراسان رضوی گفت: روز جمعه یکم تیرماه مصادف با اولین روز هفته قوه قضاییه است و رئیس کل دادگستری استان سخنران خطبه‌های پیش از نمازجمعه مشهد خواهد بود و این برنامه همزمان در سایر نمازجمعه‌های شهرستان‌های استان با سخنرانی رؤسای دادگستری‌ها یا دادستان‌ها به تناسب برنامه‌ها جریان دارد تا عملکرد، دستاوردها و همچنین موارد پر اهمیت به مردم را ارائه دهیم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌رضوی دستگاه قضا این استان را در حمایت از تولید در کشور پیشرو دانست و تصریح کرد: دوم تیرماه به نام «حمایت قضایی از جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری شده و باید تاکید کرد خراسان رضوی  بیش از یک دهه در این زمینه پیشگام بوده است. همزمان با مرکز استان در تمامی شهرستان‌ها از واحدهای تولیدی دارای مشکل و معضل بازدید خواهد شد تا در خصوص رفع مشکل این مراکز اقدامات لازم را در هفته قوه قضاییه داشته باشیم.

مرتضوی عنوان سومین روز هفته قوه قضاییه را «تکریم مردم با ارائه خدمات» اعلام کرد و گفت: هر چند این روز با این عنوان نام‌گذاری شده اما در جهت رسیدگی به کار مردم هر دوشنبه‌ ملاقات مردمی برقرار است  که حداقل ۱۰۰ نفر در این ملاقات‌ها حضور دارند تا مشکلات خود را طرح کنند. حضور در مساجد مهم شهر از دیگر برنامه های مردمی است و  قابل ذکر است که خراسان رضوی در جهت رسیدگی سریع‌تر به مشکلات مردم  برگزاری دادگاه‌های آنلاین و برخط را دنبال می‌کند که در این زمینه در سال گذشته این استان توانست حائز رتبه نخست در کشور شود.

وی تصریح کرد: دوشنبه روز «دفاع از آزادی‌های مشروع و ترویج فرهنگ صلح و سازش» است. تلاش می‌کنیم در قالب شورای وقایع مهم که در دادگستری تشکیل می‌شود پرونده‌های مهم را مطرح و تعیین تکلیف کنیم. ستاد کنترل مجرمین حرفه‌ای وجود دارد و در این ستاد تلاش می‌شود افرادی که در نظم عمومی اخلال ایجاد می‌کنند و با جرائم، افکار عمومی را تحت تأثیر قرار می‌دهند، حسابشان را جدا و برنامه‌ریزی  کنیم.

وی هدف نهایی قوه‌قضاییه را  اجرای عدالت، احیای حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دانست و گفت: پنجمین روز قوه قضاییه روز «بسط عدالت علوی در قوه‌قضائیه» است که به هدف نهایی قوه قضاییه و بسط عدالت علوی برمی‌گردد. چهارشنبه روز «مقابله با ریشه‌های فساد و برخورد قاطع با مفسدین» است و با کسانی که خلال در نظام اقتصادی به وجود می آورند به طور ویژه رسیدگی می‌شود و خراسان‌رضوی در این حوزه، شعبه ویژه جرائم اقتصادی را دارد.

مرتضوی روز پایانی هفته قوه قضاییه را روز «حقوق بشر، مقابله با تروریسم و همبستگی با مردم مظلوم غزه» اعلام و تشریح کرد: برنامه‌های متعددی برای این هفته پیش‌بینی شده و تلاش کرده‌ایم ضمن استفاده از همه ظرفیت‌ها با دستگاه‌های دیگر نیز کار مشارکتی انجام دهیم و برگزاری دوره‌های آموزشی و برگزاری همایش پیشگیری از حاشیه‌نشینی از جمله این برنامه‌ها است.

توانمندسازی معتادان متجاهر و متکدیان

وی ادامه داد: براساس شاخصه‌های تعریف‌شده یک‌سوم جمعیت مشهد یعنی یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر حاشیه‌نشین هستند و این موضوع مهمی است. برای شناسایی مسائل  ۳۸ سازمان اثرگذار پای کار آمدند و ۵۶۳ مسئله شناسایی شد. ۱۸۵ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده است. دو هدف برای این برگزاری این همایش وجود دارد؛ اول برگزاری نمایشگاه فرصت‌ها و دومی بیان دستاوردها در حاشیه شهر مشهد است. یکی از دستاوردهای دادگستری راه‌اندازی دادگاه ویژه اطفال و نوجوانان در مجتمع شوق زندگی بوده که تقریبا در حاشیه شهر قرار دارد و ۵۰ نفر از وکلای ترمیمی برای کمک به اطفال به صورت رایگان همراهی می‌کنند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌رضوی در تکمیل توضیحات خود گفت: تلاش می‌کنیم تا متکدیان و معتادان متجاهر نگهداری نشوند، بلکه به سمت توانمندسازی این افراد برویم که این مورد در حال پیگیری است. نام «خانه سبز» به «سرای زندگی» تغییر کرده و قرار شده تا ۶ سوله به موضوع اشتغال و خانواده معتادان متجاهر و متکدیان  پرداخته شود و به دنبال توانمندسازی بیشتر این افراد هستیم.

مرتضوی در حمایت از فعالیت‌های اقتصادی ادامه داد: کمیسیون حل اختلاف و حمایت قضایی از سرمایه‌گذاری مشروع را فعال کردیم تا پرونده قضایی تشکیل نشود و در سال گذشته ۸۷۴ جلسه در استان برگزار شده که خروجی آن ۱۶۶۱ مصوبه بوده و مشکل ۶۹۲ واحد تولیدی رفع شده است. ۱۷۸۹ بازدید توسط متصدیان دفاتر و ۸۱۲ بازدید توسط قضات انجام شده و خراسان‌رضوی با فاصله نسبت به کل کشور در این زمینه اول بوده است.

اقتصاد و خانواده از اولویت‌های دستگاه قضا است

وی ضمن اشاره به تلاش برای سازش زوجین در آستانه طلاق تصریح کرد: بعد از اقتصاد، موضوع خانواده بسیار مهم است که در این زمینه ورود خوبی داشتیم. ۷۸ مرکز مشاوره در سطح استان داریم. علاوه بر طلاق توافقی، دو طلاق دیگر یکی به درخواست زوج و دیگری به درخواست زوجه نیز به مراکز مشاوره ما ارجاع داده می‌شود. در سال ۹۵ میزان سازش ۱۲ درصد بود، اما اکنون در انواع طلاق ثلاث ۲۷ درصد سازش داریم که تلاش می‌کنیم به یک‌سوم برسانیم. در سال گذشته میزان سازش ما در دعاوی نفقه و تمکین ۴۴ درصد و در دعاوی ملاقات طفل و حضانت ۵۳ بوده است. بازگشت نیز حدود یک درصد است و با تلاش‌های انجام شده امروز شهرستانی نداریم که مرکز مشاوره نداشته باشد و در ۲۰ اداره، شورای سازش شکل گرفته و انتظار ما این است قبل از اینکه پای افراد  به محاکم باز شود، در این شورا حل‌وفصل شود. به دنبال توسعه این شورا به منظور استحکام بنیان خانواده هستیم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌رضوی با اشاره به اینکه ۱۰ اتهام اولویت دار شامل این اتهام‌های توهین، ضرب‌وجرح عمدی، تهدید، سرقت، تصادف، تخریب، کلاهبرداری، مواد مخدر و افترا هستند، تصریح کرد: برخی از جرائم مرتبط با کار فرهنگی و اجتماعی بوده که هرچه در این حوزه‌ها کار کنیم، آمار کاهش پیدا می‌کند. طبق تقسیم‌بندی‌های انجام شده در کشور، موضوع انجام سرقت به خراسان رضوی واگذار شد و آمار سرقت در خراسان رضوی 4 درصد کاهش یافت که در مقایسه سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱، سرقت‌ها دو درصد کاهش داشته است.

وی عنوان کرد: سامانه سجام یا دیده‌بانان پیشگیری از وقوع جرم را با ۷۰۵۶ دیده‌بان در سطح استان داریم که در سال گذشته ۶۹۵۹ گزارش ارائه دادند که باید گفت حضور دیده‌بانان بسیار اثرگذار است.

مرتضوی در خصوص تعیین مقصران سیلاب اخیر مشهد گفت: دو نفر از معاونان دادستان به همراه اداره کل بازرسی وظیفه رسیدگی به موضوع سیل اخیر مشهد را داشتند و ورود پیدا کردند تا مقصر را شناسایی کنند و این موضوع در حال پیگیری است.

نقش همیاران صلح در کاهش هزینه ها و پرونده های قضایی

در ادامه این نشست خبری معاون قضایی و رئیس اداره توسعه حل اختلاف خراسان رضوی ضمن تاکید بر ایجاد سازش در پرونده‌های قضایی قبل از رسیدن به دادگاه گفت: شعبه‌های همیاران صلح در ١٣١ مسجد مشهد برای رفع مشکلات و اختلاف‌های مردم تشکیل شده تا افرادی که دچار مشکل می‌شوند با صرف هزینه و وقت کمتر و به دور از فضای اضطراب آور دادگاه‌ها به حل مشکل خود برسند.

هادی ولایتی در ادامه توضیحات خود عنوان کرد: در ۶٠ روستای شهرستان مشهد و ۶٢ اتحادیه و اصناف این شهر نیز شعبه‌های همیاران صلح فعال است تا موضوعات به صورت تخصصی‌تر بررسی و حل شود و شعبه‌های همیاران صلح با حضور معتمدان محله به منظور کاهش ورودی پرونده‌ها به دادگاه‌ها و افزایش صلح و سازش تشکیل شده است.

وی ٢ هزار و ٨٠٠ نفر را تعداد همیاران صلح فعال در استان دانست و اعلام کرد: در سال گذشته۴٠ هزار پرونده توسط این افراد رسیدگی شده که اگر هر کدام از این پرونده‌ها وارد دستگاه قضا می‌شد ممکن بود حل آن به چندین سال طول بکشد. با هدایت مردم به شعب همیاران صلح و شوراهای حل اختلاف، زمان دادرسی‌ها کوتاه می‌شود و با هزینه خیلی کمتر، پرونده‌ها به سرعت رسیدگی می‌شود. همیاران صلح به صورت رایگان فعالیت می‌کنند و نیروهای فعال در این بخش مردمی هستند و حقوقی دریافت نمی‌کنند و فعالان این حوزه متخصصانی هستند که تحصیلات عالیه دارند.

ولایتی ادامه داد: شوراهای حل اختلاف مراجع سازشی هستند و تا ٧٠ درصد مراجعات به سازش ختم می‌شود و تا کنون به این افراد به اسم پاداش مبلغی پرداخت می‌شد که در گذشته اندک بود؛ اما در حال حاضر این عدد برای  کارشناسان شوراهای حل اختلاف بین ٧٠ تا ١٢٠ میلیون ریال است و قرار است با برگزاری آزمونی این افراد جذب شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.