شاید کمتر کسی میان هواداران دورتموند و حتی طرفداران فوتبال فکرش را می‌کرد که سرمربی نایب قهرمان اروپا در پایان فصل دیگر روی نیمکت تیمش نباشد، اما باید گفت که این اتفاق افتاده است.

ترزیچ، آینده و جدایی تقریبا پیش بینی نشده

متین نجفی : ادین ترزیچ، سرمربی تیم بروسیا دورتموند که روز پنج شنبه به صورت رسمی از هدایت این تیم آلمانی کناره گیری کرد، خودش در جلسه ای با مدیران باشگاه خواستار فسخ قرارداد شد و پس از بحث و گفت‌وگو، باشگاه با درخواست استعفای او موافقت کرد. با اینکه این مربی زنبورها را تا فینال لیگ قهرمانان اروپا و یک قدمی قهرمانی قاره سبز رساند، ولی به نظر می‌رسد موضوعی که هم ترزیچ و هم سران دورتموند بر سر آن اتفاق نظر داشتند، تلاش برای شروع یک دوره تازه در این تیم بوده است.

ادین ترزیچ در پیام خداحافظی خود با طرفداران سیاه و زردها گفته: «هواداران عزیز دورتموند؛ با اینکه برایم بسیار دردناک است، باید اعلام کنم که امروز این باشگاه را ترک می‌کنم. قهرمانی در جام حذفی آلمان و رساندن دورتموند به فینال اخیر لیگ قهرمانان اروپا برای من یک افتخار بزرگ به شمار می‌رود. بعد از مسابقه نهایی در ومبلی از مدیران تیم خواستم که با آنها گفت‌وگویی داشته باشم؛ چون بعد از ۱۰ سال حضور در باشگاه، ۵ سال در کادر فنی و ۲ و نیم سال به عنوان سرمربی، احساس می‌کردم آغاز مجدد دورتموند باید زیر نظر یک شخص جدید باشد.» در واقع هواداران این تیم با اینکه شاید دوست داشتند حداقل یک فصل دیگر این مرد ۴۱ ساله را به عنوان نفر اول نیمکت تیمشان ببینند، اما با این حال به جوانان تیم خود امیدوارند و می‌دانند که با حضور افراد باتجربه، می‌توانند به موفقیت های بسیاری در بوندسلیگا و رقابت های اروپایی برسند.

ترزیچ در انتهای فصل ۲۱-۲۰۲۰ به عنوان سرمربی موقت هدایت دورتموند را به عهده گرفت و در ابتدای فصل ۲۳-۲۰۲۲ به عنوان سرمربی اصلی روی نیمکت زنبورها نشست. او در همان فصل تا یک قدمی قهرمانی بوندس‌لیگا و پایان دادن به تک‌قطبی تاریخی تیم بحران‌زده بایرن مونیخ هم پیش رفت اما با لغزش در هفته آخر صدرنشینی و عنوان قهرمانی را تقدیم تیم توماس توخل کرد. دورتموند در فصل گذشته رتبه پنجم را در بوندس‌لیگا کسب کرد و در مجموع عملکرد جالی نداشت، ولی در لیگ قهرمانان اروپا تمام راه را تا مسابقه پایانی طی کرد؛ هرچند نتیجه نهایی در ومبلی و در مقابل پادشاه اروپا، یعنی رئال مادرید، تفاوت خاصی با فینال فصل ۱۳-۲۰۱۲ لیگ قهرمانان پیدا نکرد.

ترزیچِ متولد آلمان مجموعاً ۱۲۸ بار در تمام مسابقات روی نیمکت دورتموند نشسته که با این تیم در ۷۵ بازی برنده از زمین خارج شده و ۲۴ تساوی و ۲۹ شکست را نیز در این مدت تجربه کرده‌ است؛ یعنی چیزی حدود ۵۹ درصد پیروزی در مسابقات. همچنین دورتموند در دوران هدایت او ۲۶۷ بار دروازه حریفان را باز کرده و مجموعاً ۱۵۳ گل دریافت کرده است. ادین اهالی وستفالن را با کسب میانگین ۱.۹۵ امتیاز در هر مسابقه ترک می‌کند.

با همه این ها می توان گفت ادین ترزیچ راه زیادی در پیش دارد و مربی جوانی محسوب می شود. او همراه با دیوار زرد آلمان نبوغ و توانایی خود را در رهبری و همینطور بازی گرفتن موثر از ستاره های جوان فوتبال نشان داد. البته پیش از پایان فصل، شایعاتی از علاقه منچستریونایتد، تاتنهام و نیوکاسل به این مربی نیز شنیده می شد و حالا با جدایی این هوادار دوآتیشه دورتموند از تیم مورد علاقه اش، باید منتظر ماند و دید که در فصل آینده او در کدام موقعیت فوتبالی حضور خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.