انتخابات

به بهانه‌ی رکوردهای فروش تگزاس سه و رقابت‌اش با مست‌عشق، به معرفی و مرور فصل‌های این فیلم سینمایی پرداخته‌ایم.

نگاهی به سه‌گانه تگزاس/ جمشیدی و درخشانی، فرمول تکراری فیلم‌های اطیابی

سید مسعود اطیابی، کارگردان و تهیه‌کننده یتأثیرگذاری در سینمای اقتصادی ایران به‌شمار می‌رود. اطیابی در سال ۱۳۹۷ فیلم پرفروش تگزاس را ساخت که در سال‌های بعد با دنباله‌اش تگزاس ۲ (۱۳۹۸) و نیز دینامیت (۱۴۰۰)، انفرادی (۱۴۰۱)، بخارست (۱۴۰۱) و هتل (۱۴۰۲) ادامه پیدا کرد. این فیلم‌ها او را به یکی موفق‌ترین فیلم‌سازان تجاری ایران تبدیل کرد. اگرچه افرادی که اطیابی در ساخت این فیلم‌ها با آنها همکاری داشته است، تغییر کرده‌اند، اما گروه اصلی افرادی که او با آنها همکاری داشته است مثل محمد شایسته و ابراهیم عامریان، در تگزاس سه نیز اطیابی را همراهی کرده اند. حمزه صالحی،نویسنده نیز که بیشترین همکاری را با اطیابی داشته است در پروژه‌هایی مانند تگزاس ۲ ، دینامیت، انفرادی و بخارست هم حضور داشته است.

حال پنج سال از پخش تگزاس دو می‌گذرد و اطیابی، پس از موفقیت در فروش فیلم‌های دیگر، اینبار با قسمت سوم این فیلم بازگشته است.

نگاهی کلی به آثار اطیابی

داستان آثار اطیابی نیز حول محورهای ثابت می‌چرخد. با وجود اینکه اطیابی در گفتگو هایش اعلام کرده بود، خانواده را دغدغه خود و فیلم هایش میداند، اما در سال‌های اخیر کمتر خانواده و نقش این نهاد مهم را در فیلم هایش می بینیم، تگزاس هم از آنها مستثنی نیست. داستان‌هایی درباره افرادی که برای به دست آوردن پول دست به هر کاری می زنند و همین امر باعث ایجاد موقعیت‌های طنز و سطحی می‌شود که با وجود انتقادات فراوان تاکنون با استقبال خوبی از سوی مخاطب مواجه شده است اما محتوا، چنگی به دل نمیزند.

داستان سه گانه تگزاس

داستان تگزاس یک درباره دو دوست به نام بهرام (پژمان جمشیدی) و ساسان (سام درخشانی) است. ساسان در برزیل زندگی کرده و بهرام نیز می‌خواهد مقیم برزیل شود. برای همین تصمیم می‌گیرد سرپرستی یک کودک برزیلی را به عهده بگیرد. برادر آلیس، به یک گنگستر بزرگ به نام کارلوس بدهکار است و در ازای پول می‌خواهد آلیس با آن ازدواج کند. در نهایت به جزیره تگزاس می‌روند تا آلیس را نجات دهند ولی خودشان هم گیر می‌افتند...

پس از ماجراهای قسمت اول تگزاس ساسان (سام درخشانی) به‌همراه بهرام (پژمان جمشیدی) و آلیس (گابریلا پتری) به ایران بر می‌گردند. بهرام با یک اشتباه جدید دلارهای خود را که در چمدان جاساز کرده، با چمدانی دیگر جابه‌جا می‌گیرد. آدم‌های کارلوس به سراغ آن‌ها می‌آیند و ساسان و بهرام دوباره وارد ماجراهای جدیدی می‌شوند که باعث می‌شود نه تنها تحت تعقیب قاچاقچیان مواد مخدر قرار بگیرند بلکه آدم‌های کارلوس نیز به دنبال آن‌ها هستند...

برای فصل جدید(تگزاس سه) نیز شوخی‌ها به سمت مورگان فریمن رفته است و داستان فیلم تگزاس ۳ همانطور که از پوسترش مشخص است، پس از ماجرای مجسمه‌های حاوی کوکائین در قسمت قبلی شروع می‌شود. جایی که ساسان (با بازی سام درخشانی) و بهرام (با بازی پژمان جمشیدی) می‌بایست باقی مجسمه‌ها را پیدا کنند تا مشکل امنیتی و گروگانگیری برطرف شود.

فروش و رکورد

علیرغم همه نقدها اما هر چهار فیلم اطیابی تا به اینجا جزو پرفروش‌ترین آثار سال‌های اکران خود بودند. تگزاس ۱ و ۲ به فاصله یک سال، به ترتیب ۱۴ و ۲۵ میلیارد فروختند که برای آن سال‌ها، رقم قابل توجهی در فروش سینما بود.

با آن‌که تگزاس ۱، در سال ۹۷ با ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار مخاطب در رده چهارم جدول قرار گرفت و در آن سال این هزارپا بود که پرمخاطب‌ترین شد اما اطیابی معطل نماند و تگزاس۲ را در سال ۹۸ در حالی روی پرده آورد که به تازگی ترمز فروش و مخاطب میلیونی رحمان ۱۴۰۰ کشیده شده بود. تگزاس۲ اما با حفظ سه کاراکتر اصلی خود با بازی پژمان جمشیدی، سام درخشانی و بازیگر زن خارجی، توانست دوباره مخاطبان را به سینماها بکشاند و این بار به عنوان سومین فیلم پرفروش سال ۹۸ معرفی شود.

نقد

فیلم سینمایی تگزاس ۳ با بازی زوج موفق کمدی‌های چند سال اخیر، پژمان جمشیدی و سام درخشانی، ژاله صامتی، مهدی هاشمی، سید جواد هاشمی و… چند هفته‌ای است در سینمای‌های کشور اکران شده و به نظر می‌رسد این قسمت از سری فیلم‌های تگزاس همانند دو قسمت قبلی به فروش خوبی دست یابد. اما آیا تگزاس ۳ کمدی موفقی است؟

مجموعه‌های سینمایی یکی از انواع رایج فیلمسازی در جهان به حساب می‌آید و از چند جهت هم برای فیلمسازان و سرمایه‌گذاران، هم برای کارشناسان فرهنگی و هم برای مخاطبان سینما جالب توجه است. مجموعه‌ها از این جهت برای فیلمسازان و سرمایه‌گذاران جذابیت دارد که کارگردان مانند یک فیلمنامه اورجینال دغدغه ارتباط برقرارکردن مخاطب با داستان و به‌خصوص کاراکترهای خود را ندارد و دستش برای عملی‌کردن ایده‌های مختلف و جدید باز است.

کمدی از نظر هدف به سه دسته تقسیم می‌شود. کمدی‌ای که قصدش فقط خنداندن است، کمدی‌ای که سعی دارد در قالب طنز از جامعه خود انتقاد ‌کند و طنزی که دو مورد قبلی را با هم ترکیب کرده و به مخاطب ارائه می‌دهد. تگزاس‌۳ از آن دست فیلم‌هایی است که در دسته اول قرار می‌گیرد، می‌داند هدفش چیست و برای رسیدن به این هدف با هر چیزی حتی با ضعف‌های داستانی خودش شوخی می‌کند.

رضا صدیق منتقد و تحلیل‌گر سینما گفت: تگزاس۳ فیلمی ضد ملی و سخیف است که مثل زالو از سابقه حرفه‌ای بازیگران صاحب نام ارتزاق می‌کند تا بتواند بفروشد. بازیگرانی حرفه‌ای نظیر ژاله صامتی، مهدی هاشمی و زوج کمدی پژمان جمشیدی و سام درخشانی. این فیلم هیچ آبرویی ندارد در حقیقت هیچ چیزی برای ارائه ندارد. ما زمانی فیلم‌های بهتر از این را صریح‌تر نقد می‌کردیم، اما چرا حالا انقدر مهربانانه و دست به عصا برخورد می‌کنیم! مخاطب ممکن است در سینما برای این فیلم و صحنه‌های آن دست هم بزند، اما این دلیل بر خوب یا موفق بودن یک کمدی نیست.

ضعیف ولی دور از ابتذال کلمات

داستان تگزاس ۳ داستان قوی‌ای نیست و کم ضعف ندارد اما در فیلم سکانسی را می‌بینیم که عملا مانند فیلم‌های اکشن هندی شده است و همان موقع هم یک آهنگ هندی پخش و عملا ضعف فیلم به یکی از موقعیت‌های کمدی آن تبدیل می‌شود. نکته مهم دیگر فیلم تگزاس ۳ شوخی این فیلم با یک پلیس است که سیدجواد هاشمی نقش آن را ایفا می‌کند. در نگاه اول شاید این شوخی‌ها خیلی چیز مهمی نباشد، اما در کشور همیشه نسبت به تصویری که در سینما از پلیس نشان داده می‌شود سختگیری‌هایی وجود دارد، سختگیری‌هایی نظیر این‌که پلیس نباید خود مجرم باشد یا در شوخی‌هایی که با کاراکتر یک پلیس می‌شود باید ملاحظاتی رعایت شود که دست نویسنده و کارگردان را می‌بندد. یکی از ویژگی‌های فیلم تگزاس ۳ این است که برخلاف کمدی‌های چند سال اخیر که از فرط بی‌مایگی به شوخی‌های جنسی روی می‌آورند و مخاطب ممکن است از روی شرم لبخندی بزند کاراکترهایش آن‌قدر دلیل برای خنداندن دارد که از این دست شوخی‌ها در این فیلم دیده نمی‌شود. هرچند که پایه اصلی داستان که حول محور مواد مخدر می‌چرخد و ناسزاهایی که در فیلم وجود دارد باعث می‌شود فیلم خیلی مناسب خانواده نباشد. اما ذکر این نکته ضروری است که نبود شوخی‌های جنسی در فیلم به این معنی نیست که با کمدی فاخری روبه‌رو هستیم.

فرمول تکراری

اطیابی با کمک فرمول موفق زوج جمشیدی ــ درخشانی و ساختن همان تصویر آشنایی که این دو در فیلم «خوب، بد جلف» داشتند توانست توجه مخاطب را جلب کند. چند سالی است که پژمان جمشیدی توانسته در عرصه بازیگری مخصوصا ژانر کمدی خوش بدرخشد و آغاز این راه برای او همراه بود با همبازی‌شدنش با سام درخشانی. زوجی که بازی‌های کمدی‌شان مکمل یکدیگر است.

نیایش احمدی _ خبرنگار تحریریه جوان قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.