داستان کوه‌های مریخی برمی‌گردد به زمان‌هایی که آب روی تمام زمین و سپس قسمت‌هایی از آن را گرفته بود. کوه‌های مریخی چابهار در اثر انباشت ترکیبی از ماسه، سنگ و بقایای آبزیان به‌وجود آمده است.

مریخ را در ایران به نظاره بنشینید

اگر شما هم مثل بیشتر افراد به دیدن مریخ علاقه‌مندید نیاز نیست به این سیاره سفر کنید. مریخ همین جاست کنار گوشتان در کشور عزیزمان ایران. برخی کوه‌ها، دره‌ها، تپه‌ها و روستاهای ایران به دلیل شرایط اقلیمی و گذراندن دوره‌های زمین‌شناسی شکلی خاص گرفته‌اند و به مریخ پهلو می‌زنند.

کوه‌های مریخی چابهار
داستان کوه‌های مریخی برمی‌گردد به زمان‌هایی که آب روی تمام زمین و سپس قسمت‌هایی از آن را گرفته بود. کوه‌های مریخی چابهار در اثر انباشت ترکیبی از ماسه، سنگ و بقایای آبزیان به‌وجود آمده است. 
این نوع ناهمواری همیشه به‌عنوان یکی از پدیده‌ها در زمین‌شناسی شناخته شده‌ که تشکیل شدنشان هزار سال زمان می‌برد. در فاصله‌ ۴۰ تا ۵۰ کیلومتری پس از چابهار می‌توان کوه‌های مریخی را پیدا کرد که تا کیلومترها امتداد دارند.

تبن در هرمزگان
تِبِن بندر کوچکی در نزدیکی شهر کوشکنار در جنوب غربی هرمزگان و نزدیک مرز هرمزگان و بوشهر است و ۲۰۰ متر از دریا فاصله دارد.
 ساحل تبن در بخش‌های صخره‌ای و باریکه‌های شنی چشم‌اندازهای زیبایی به وجود آورده‌ است. وجود کوه‌های زیبای مریخی در کرانه ساحل و تلاقی امواج خروشان خلیج فارس با سواحل صخره‌ای، ماسه‌ای و مرجانی، جلوه‌های زیبایی از خلیج فارس را به نمایش گذاشته است.

تپه‌های دامغان
در دو نقطه از دامغان در سمنان، مجموعه‌ای از تپه‌های عجیب و متفاوت وجود دارد که به نام تپه‌های مریخی مشهور شده‌اند. یکی از این تپه‌های مریخی در قسمت شمالی شهرستان، در دهستان تویه رودبار و در مسیر روستای نمکه قرار دارد. 
در جنوب دامغان نیز تپه‌های مریخی وجود دارند که در نزدیکی روستای رشم و در ۱۳۰ کیلومتری جنوب دامغان قرار دارند. نبود تنوع گیاهی نیز یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که این تپه‌ها را بیشتر شبیه به سطح مریخ کرده است.

روستای پاده در سمنان
روستای پاده  فراز و نشیب تپه مانندی دارد. نمای روستا همچون پستی بلندی‌های کره مریخ از رنگ‌های زرد، قرمز، نارنجی و قهوه‌ای در دل کویر تشکیل شده است. روستای پاده در ۴کیلومتری شمال شرقی شهرستان آرادان قرار دارد.
پاده بخش عمده‌ای از شهرت خود را به دلیل قرار گرفتن بر سر راه تاریخی ابریشم، بناهای تاریخی و سفرنامه‌های مختلف دارد.

کوه‌های رنگارنگ در زنجان
کوه‌های رنگی از شگفت انگیزترین پدیده‌های زمین‌شناسی در جهان محسوب می‌شوند. این کوه‌ها بر اثر رسوب مواد معدنی از جمله آهن و مس و همچنین تغییرات آب و هوایی و فرسایش زمین در حدود ۱۵ میلیون سال پیش پدید آمده است.
کوه‌های رنگارنگ در ۲۵ کیلومتری شمال شرق تبریز و در شهرستان ماهنشان زنجان قرار دارد. این کوه‌ها به سبب رنگی بودنشان به ویژه رنگ مسی و زرد در شرایط نور مناسب و هوای گرم سوژه مناسبی برای عکاسی طبیعت به شمار می‌روند.

کلوت شهداد در کرمان
به برجستگی‌های طبیعی به وجود آمده در بیابان‌ها و کویرها، کلوت (یا یاردانگ) می‌گویند.  باستان‌شناسان می‌گویند قدمت اشیای کشف شده در کلوت شهداد به ۵هزار سال پیش بازمی‌گردد. برج‌های کلوخی و خاکی کلوت شهداد کرمان آن را شبیه یک لوکیشن مریخی کرده‌ است. منظره اطراف نمکزارهای شهداد با آنچه در سایر نمکستان‌ها می‌بینید، متفاوت است.

دره‌های مریخی در اهر
دره‌های مریخی زگلیک اهر در استان آذربایجان شرقی در نزدیکی روستای قشلاقی زَگلیک واقع شده ‌است. این دره‌ها به زبان محلی، جیریخلار دره‌ سی نامیده می‌شود و با عمق حدود ۵۰ تا ۱۰۰ متر به عنوان جاذبه‌ای ژئوتوریستی میان گردشگران شناخته می‌شود. چشمه با آب سیاه رنگ تناقض بصری جالبی را با کوه‌های رسوبی زرد، قرمز و سفید این دره‌ها ایجاد می‌کند.

دره ستارگان در قشم
دره ستارگان قشم با یک بارندگی شدید، تغییر شکل می‌دهد و به‌دلیل سست ‌بودن لایه‌های ستون‌ها، دیواره‌ها و مخروط‌های نوک تیز دچار تغییرات جدی می‌شود و این تغییرات همیشگی توانسته نظر گردشگران را به خود جلب کند. این منطقه تنها ژئوفیزیک موجود در خاورمیانه است.
قدمت دره ستارگان قشم مثل تنگه چاهکوه حیرت‌آور بوده و به حدود ۲میلیون سال پیش برمی‌گردد. ‌

روستای ابیانه در اصفهان
روستای تاریخی ابیانه در ۴۰ کیلومتری شمال غربی نطنز در استان اصفهان به‌عنوان مرتفع‌ترین روستای مسکونی ایران شناخته می‌شود و روی دیواره کوهی به نام کرکس ساخته شده است.
در نزدیکی روستا معدنی وجود دارد که در قدیم از خاک سرخ آن برای ساخت نمای خانه‌ها استفاده می‌کردند و حالا شکل خاصی به روستا داده ‌است.
یکی از جالب‌ترین نکاتی که در ابیانه به چشم می‌خورد، آداب‌ و رسوم و فرهنگ ساکنان آن است. مردم سالخورده این روستای تاریخی هنوز به زبان فارسی میانه صحبت می‌کنند. فارسی میانه زبان پارسی متعلق به دوره ساسانی بوده که قرن‌ها پیش در سایر نقاط ایران به فراموشی سپرده شده است.
منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.