روانشناس بالینی و استاد دانشگاه تهران به قدس آنلاین می گوید: ترس از گربه یا همان فوبیای گربه، یک واکنش رایج است که با تدابیر و درمان های صحیح می تواند به راحتی درمان شود.

مادرانی که از گربه می ترسند، بخوانند/ راه های درمان فوبیای گربه

دکتر حسین روزبهانی می افزاید: در واقع اختلال اضطرابی که به آن فوبیای خاص یا هراس اختصاصی نیز گفته می شود واکنش ترس پایدار است که هیچ تناسبی با واقعیت ندارد. از جمله ترس از گربه که غیرمنطقی است.

وی ادامه می دهد:  فوبیای حیوانات از جمله فوبیای گربه سبب اختلال عملکرد می شود به اندازه ای که فرد یک سری پاسخ های اجتنابی از خود نشان داده و برای مثال از دیدن گربه وحشت زده شده و فرار می کند. البته چنانچه این رفتارها حداقل شش ماه طول بکشد فرد دچار فوبیا شده است در غیر این صورت فوبیا به حساب نمی آید.

این دکترای روانشناسی بالینی درباره ترس برخی مادران از گربه می گوید: فرزندان آن چیزی را که در رفتار ما می بینند یاد می گیرند نه آنچه می گوییم. بنابراین اگر کودکی می بیند مادرش از گربه می ترسد قطعا او نیز از گربه خواهد ترسید.

پنهان کردن ترس مادر

 این استاد دانشگاه بیان می کند: به غیر از ویژگی های ارثی، هر فرد دارای ویژگی های اکتسابی  و قابل تغییر است. بنابراین بهتر است به جای پاک کردن صورت مسئله به دنبال حل آن باشیم چراکه ما قادر نخواهیم بود همه مسائل را از بچه ها پنهان کنیم بلکه باید قبل از فرزند آوری ایرادات درونی خود را درمان کنیم چراکه اگر مادری ترس های غیرمنطقی خود را درمان نکند ناخواسته به فرزند خویش آسیب خواهد زد.

فوبیای گربه در مردان بیشتر است یا زنان؟

روزبهانی می گوید: اختلالات درونی سازی شده مانند افسردگی، اضطراب، فوبیای حیوانات در زنان شایع تر از مردان است و اما اختلالات برون سازی شده که ریشه در کنترل تکانه افراد دارد در مردان بیش از زنان است از جمله مصرف مواد مخدر و مشکلاتی که از بیرون و در گروه های اجتماعی مردان درگیر آن می شوند.  فوبیای گربه نیز در زنان شایع تر از مردان است.

راه های درمان فوبیای گربه

این دکترای روانشناسی بالینی می گوید: برای درمان فوبیای گربه از تکنیک ها و درمان های رفتاری گوناگون استفاده می شود که از آن جمله می توان به این موارد اشاره کرد:

یک: مواجه درمانی: که در این روش فرد به تدریج و آهسته با نمایش تصاویر گربه، گوش دادن به صدای گربه و در نهایت مواجهه مستقیم با گربه پیدا می کند.

دو: درمان دارویی: در مواقعی که ترس به حدی شدید است که زندگی روزمره را تحت تأثیر قرار می دهد ممکن است از داروهای ضد اضطراب با مشاوره پزشک استفاده شود.

سه: آموزش تکنیک های مدیریت استرس: یادگیری تکنیک های تنفس و آرامش می تواند در کنترل و کاهش ترس مؤثر باشد.

چهار: درمان شناختی- رفتاری: این روش شامل شناخت الگوهای فکری ناصحیح و تغییر آن ها به الگوهای مثبت است که درمانگر تلاش می کند تا تفکرات منفی درباره گربه ها را در فرد تغییر دهد و تصویری مثبت از گربه در ذهن فرد ایجاد کند.

پنج: آشنایی با رفتار گربه: کسب اطلاعات درست درباره رفتارهای گربه و شناخت آن می تواند به فرد کمک کند تا ترسش را کاهش دهد.

بنابراین ترکیبی از این روش ها ممکن است برای درمان فوبیای گربه مؤثر باشد اما آن چه مهم است این است که این روش ها تحت نظارت و راهنمایی متخصصان به کار گرفته و با صبر انجام شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.