انتخابات

گفته می‌شود سالانه ۱۰ میلیون نفر به تعداد افراد مبتلا به زوال عقل اضافه می‌شود. کارشناسان حوزه خانواده و سالمندی برای پیشگیری از زوال عقل و جلوگیری از آسیب‌های بیشتر ناشی از آن ۷ راهکار موثر ارائه کرده‌اند که در این مطلب به ‌آناشاره خواهیم کرد.

از زوال عقل در امان بمانید / ۷ راهکار توصیه شده برای جلوگیری از اختلال زوال عقل

سلامت مغز فاکتور کلیدی در انجام فعالیت‌های روزانه به شکل صحیح و هدفمند است. اگر به هر دلیلی مهارت مغز در فکر یا تحلیل کردن با خطر مواجه شود، باید با روتین معمول زندگی برای همیشه خداحافظی کرد. سازمان بهداشت جهانی می‌گوید؛ بیش از ۵۵ میلیون نفر در سراسر جهان به زوال عقل مبتلا هستند.

از دست دادن حافظه، اختلال شناختی، تغییرات روانی و شرایط خاص آن یعنی بیماری آلزایمر از مجموعه درگیری‌هایی هستند که زوال عقل به همراه دارد. هشدار این سازمان مبنی بر رشد فزاینده مبتلایان جدی است؛ به طوری که گفته می‌شود سالانه ۱۰ میلیون نفر به تعداد افراد مبتلا اضافه می‌شود. کارشناسان حوزه خانواده و سالمندی برای پیشگیری از زوال عقل و جلوگیری از آسیب‌های بیشتر ناشی از آن ۷ راهکار موثر ارائه کرده‌اند که در ادامه به ‌آنها اشاره خواهیم کرد.

 ورزش هفتگی منظم داشته باشید

تقریبا محال است صحبت سلامت مطرح شود و شماره اول بایدهای حفظ سلامت، ورزش کردن وتحرک بدنی مناسب نباشد. تحقیقات ثابت کرده است نقش ورزش در بهبود عملکرد شناختی مغز، کاهش ترشح هورمون‌های محرک استرس و افزایش قدرت حافظه کاملا جدی است. ورزش حرکت خون به سمت مغز را بهبود می‌بخشد و با ارتقاء تعادل بدن خطر زمین خوردن‌های احتمالی را که معمولا باعث ضربه دیدن سر می‌شود کاهش می‌دهد. البته نیازی نیست هر روز به باشگاه بروید، راه‌هایی در دسترس تری برای تحرک در طول روز مثل پیاده رفتن تا محل خرید روزانه،  باغبانی و.. وجود دارد، اما نکته مهم حفظ ثبات و نظم در انجام روتین ورزشی است.

مغزتان را به چالش بکشید

مغز انسان می‌تواند شبیه یک عضله تقویت شود، اما لازم است با آن مثل یک عضله رفتار کنید. یعنی با انجام تمرین‌های مغزی قدرت انعطاف پذیری مغز را تا حد ممکن  بهبود ببخشید. یک مهارت جدید را به‌عنوان چالش مغزی انتخاب کنید و با ممارست در آن، مغز را به سازگار شدن با این فعالیت تازه تشویق کنید. یادگیری یک زبان جدید، خریدن یک ساز ساده و کار کردن با آن، شرکت در کلاس‌های که مراکز اجتماعی برای سالمندان برگزار می‌کنند، می ‌توانند تمرین‌های مغزی مناسبی به‌حساب آید.

هدفمند بخوابید

خواب در نقش یک ترمیم کننده برای بهبود عملکرد مغز بسیار موثر است. وقتی خواب هستید مغز سمومی را دفع می‌کند که ارتباط مستقیمی بین حضورشان در مغز و زوال عقل وجود دارد. یک خواب ۷ساعته با کیفیت علاوه بر بهبود حافظه در تقویت پردازش‌های هیجانی و حل مساله هم نقش دارد. اگر با هر اختلالی در خوابیدن مواجه هستید،مثلا چند بار در طی شب از خواب بیدار می‌شوید یا خروپف یا دندان قروچه می‌کنید و در طول روز مدام در حال چرت زدن های بریده بریده هستید، حتما با یک متخصص مشورت کنید.

فضای خالی در طول روز داشته باشید

اگر برنامه کاری شلوغ یا زندگی شخصی پر استرسی دارید، سعی کنید فرصت‌هایی هرچند کوتاه به استراحت‌های مغزی اختصاص دهید. به مغز هم مثل سایر اندام‎‌های بدن خستگی را تجربه می‌کند و نیاز به زمانی برای استراحت دارد.

استرس مزمن و فشار خون بالا را برطرف کنید 

استرس زیاد منجر به بالا رفتن فشار خون و فشار خون بالا در تشدید استرس مزمن نقش دارد و هر دو در نهایت بر سلامت قلب و مغز اثر منفی می‌گذارند. مطالعات پزشکی نشان می‌دهد سکته مغزی ،از دست دادن حافظه، کاهش هوشیاری و عدم موفقیت در مهارت‌های اجتماعی از جمله اثراتی است که استرس  و فشار خون به انسان تحمیل می‌کند. درمان فشار خون هم نیازمند اصلاح رژیم غذایی و استفاده از داروهای تجویز شده توسط متخصص است.

از انزوای اجتماعی بپرهیزید

مغز انسان در تعامل با جامعه رشد می‌کند، دوری از اجتماع به مرور مهارت‌های شناختی و قدرت فهم مسائل را کاهش می‌دهد. اگر انسان درون‌گرایی هستید لازم نیست برای ارتباط با جامعه به خودتان بیش از حد فشار بیاورید، اما داشتن حداقل سه رابطه معنادار اجتماعی، مثل حضور در یک تیم ورزشی در پارک نزدیک خانه، فعالیت در گروه‌های معنوی یا داوطلب شدن برای انجام یک فعالیت اجتماعی می‌تواند مفید باشد.

سیگار را دشمن درجه یک مغز بدانید

احتمالا درباره پیری مغز و تاثیر آن در کاهش حافظه شنیده‌اید. بهتر است این را هم بدانید که سیگار نقش انکار نشدنی در پیر شدن مغز دارد. ترک کردن سیگار برای افرادی که شدیدا به آن وابسته هستند کار ساده ای نیست. برای همین محققان توصیه کردند از نوع کم خطرتری از تنباکو استفاده کنید تا اثرات منفی آن تا حدی کاهش پیدا کند. پیری مغز روندی نیست که بتوان کاملا مانع آن شد اما قطعا می‌توان از سرعت گرفتن آن جلوگیری کرد.

منبع: بازفید/buzzfeed

مترجم: لیلا شرفی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.