انتخابات

از زمان ورود سینما به ایران مستندهای بسیاری با موضوع حرم امام رضا(ع) و زائرانش تولید شده که برخی از آن‌ها تبدیل به آثاری ماندگار شده‌اند. به همین بهانه به معرفی و بررسی مستندهایی با موضوعیت امام رضا(ع) پرداخته ایم.

معرفی ۸ مستند با محوریت امام رضا(ع) / از رضای رضوان تا آستان

مستند رضای رضوان

«رضای رضوان» ساخته مجید مجیدی یکی از معروف‌ترین مستندهای ساخته شده با موضوع زائران و خادمان بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) است. عشق کفش ‌داران حرم مطهر امام رضا ‏(ع) در خدمت رسانی به زوار و شرح لذت آن از زبان خودشان و همچنین عشقی که زوار به این امام همام (ع) دارند در این مستند به تصویر کشیده شده است.

مستند مهد خورشید

مستند «مهد خورشید» در چهار بخش داستانی رخدادها و اتفاقات مهم شهر توس و مشهد را از زمان پیش از هجرت تاریخی امام رضا (ع) از مدینه به مرو و ورود به مشهد تا عصر حاضر به نمایش می‌گذارد. تهیه محتوای این مستند ۱۶ دقیقه‌ای با تایید گروه تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد همراه بود و بیش از ۶ ماه به طول انجامید. تولید این مستند از طریق مراجعه به اداره اسناد آستان قدس رضوی، آرشیو صدا و سیمای خراسان رضوی، مرکز اسناد دانشگاه فردوسی و سایر منابع و مراجع موثق انجام شد.

مستند یا ضامن آهو

«یا ضامن آهو» نام مستندی است که پرویز کیمیاوی درباره امام رضا(ع) ساخته است. این اثر یکی از شاهکارهای مستند درباره امام هشتم(ع) است. کیمیاوی با این فیلم برای خودش باقیات الصالحات باقی گذاشته است. کیمیاوی یکی از فیلمسازان بزرگ سینمای ایران است و آثار شاخصی تولید کرده و فیلم یا ضامن آهو یک اثر بی بدیل بوده و خواهد بود.

مستند سلام بر علی پسر موسی

«سلام بر علی پسر موسی» به‌کارگردانی امین قدمی سال ۱۳۹۴ در گونه مستند و درام تولید شده است.

در خلاصه داستانی که از سوی تیم رسانه‌ای اثر درباره داستان سلام بر علی پسر موسی منتشر شده است، آمده: قصه این فیلم راجع به یک چوپان است که گله اش را به چوپانی دیگر سپرده و خود به زائران امام رضا علیه السلام خدمت می کند. این مستند در سه اپیزود روایت می شود که اپیزود اصلی آن مربوط به این چوپان است. دو اپیزود دیگر در فضایی خاص به موضوع زائران امام رضا علیه السلام می پردازد.

مستند در این بهشت بی پایان
مستند «در این بهشت بی پایان»، روایتی متفاوت از گنجینه هنری سترگ حرم مطهر رضوی، معنویت بی‌پایان و خدمت خادمان هنرمند این آستان مقدس است.
این فیلم مستند علاوه بر انتقال حس معنوی فضای حرم مطهر، روایتگر ثبت تاریخی گوشه‌ای از اقدامات عظیم بازپیرایی و مرمت فاخر حرم مطهر حضرت رضا(ع) در دوران توقف موقت حضور زائران در این آستان ملکوتی از زبان شیخ بهایی در اثری زیبا و هنری است.

مستند تا قدمگاه خورشید

این مستند که به مناسبت اجتماع عظیم سالانه و ده ها هزار نفری بهبهانی ها تا قدمگاه مقدس حضرت رضا(ع) تدوین شده است، عشق و دلدادگی مردم بهبهان به ساحت قدس هشتمین حجت خدا را روایت میکند. نسخه اصلی این مستند با همکاری جمعی از فعالان رسانه ای شهرستان بهبهان و خادمان رسانه ای امام رضا (ع) در حرم مطهر رضوی تدوین و در رسانه ملی و شبکه های اجتماعی اکران شد.
مستند قطار هشت
«قطار هشت» به کارگردانی محسن سخا طی سلسله نماهایی مسافران و خدمه قطاری را نشان می‌دهد که برای سفر آماده می‌شوند، مواد غذایی در قطار بارگیری می‌شود و واگن‌ها به هم متصل می‌شوند. شور و شوق سفر در رسیدن به مشهد تبدیل به آرامشی قلبی می‌شود.

مستند مطبخ معموره

«مطبخ معموره» ساخته سید مرتضی جذاب درباره‌ مهمانسرای حضرتی واقع در حرم امام‌رضا(ع) است با نگاهی به تاریخچه ۵۰۰ ساله‌ این محل به چگونگی اداره، طبخ غذا و پذیرایی.

نیایش احمدی _ خبرنگار تحریریه جوان قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.