انتخابات

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین با اشاره به انتخاب شعار «کربلا طریق‌الاقصی» برای اربعین ۱۴۰۳ «همه جهان در اربعین و اربعین در همه جهان» را راهبرد فعالیت‌های سال جاری اعلام کرد.

همه جهان در اربعین و اربعین در همه جهان
حجت‌الاسلام حمید احمدی، رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین در گفت‌وگو با ایکنا، به تشریح دلایل انتخاب شعار سال جاری پیاده‌روی اربعین حسینی با عنوان «کربلا طریق‌الاقصی» پرداخت و گفت: شعار اربعین، رویکرد و جهت‌گیری برنامه‌ها و اقدامات را در یک برنامه کلان نشان می‌دهد به همین جهت از ابتدای تشکیل ستاد مرکزی و کمیته فرهنگی اربعین انتخاب شعار مورد توجه قرار گرفت.

حجت‌الاسلام حمید احمدی، رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین

وی ادامه داد: هر سال با توجه به شرایط و اقتضاعاتی که وجود دارد با مشورت جمعی از فعالان و صاحب‌نظران داخلی و خارجی شعار اربعین انتخاب می‌شود که امسال نیز همین رویه طی شد. البته امسال زودتر شعار مراسم اربعین انتخاب شد تا افرادی که می‌خواهند محصولات فرهنگی و برنامه‌هایی در این زمینه تهیه کنند بتوانند زودتر فعالیت خود را آغاز کنند.

حجت‌الاسلام احمدی از برگزاری جلسات بررسی شعار اربعین طی فروردین و اردیبهشت سال جاری با مسئولان عراقی خبر داد و گفت: مسئله مهمی که نه فقط در منطقه بلکه در جهان مورد توجه قرار گرفته، ظلم بی‌حدی است که رژیم صهیونیستی نسبت به مردم فلسطین و غزه روا داشته است. 

وی تصریح کرد: طبیعی بود که باید در حرکت بزرگ فرهنگی اربعین که یک جریان ضد ظلم، ضد تجاوز و علیه ظالمان است و ارزش‌های اصلی آن دفاع از مظلوم، ارزش‌های انسانی و الهی است مسئله فلسطین و غزه مورد توجه قرار می‌گرفت والا حرکت امام حسین(ع) به تعبیر شهید مطهری حرکت بی‌روحی خواهد بود.

دلیل انتخاب شعار «کربلا طریق‌الاقصی»

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین ادامه داد: به همین دلیل با توجه به شرایط منطقه و جهان گفت‌وگوهایی صورت گرفت؛ مسئولان عراقی اربعین اصرار داشتند و پیشنهاد کردند که مسئله غزه و فلسطین را محور شعار اربعین قرار دهیم. ما نیز با توجه به اینکه طوفان الاقصی رخ داده و مسجدالاقصی در قرآن بیان شده و پایگاه مقدس و مهمی برای مسلمان است و کربلا مولّد ارزش‌هایی برای بسیج، همبستگی و رهایی قدس است، شعار «کربلا طریق‌الاقصی» به عنوان شعار و سمبل رهایی و آزادی قدس از تجاوز و حضور صهیونیست‌ها انتخاب شد تا نشان دهیم که کربلا، نهضت عاشورا و راه و مقصد حضرت سیدالشهدا(ع) می‌تواند راه، طریق و راهبردی برای آزادی و رهایی فلسطین باشد. برنامه‌ها و اقدامات کمیته فرهنگی اربعین نیز با محور این شعار در حال هماهنگی است.

حجت‌الاسلام احمدی با اشاره به اینکه از هشتم ذی‌الحجه که آغاز حرکت امام حسین(ع) به سمت کربلاست، برنامه‌های فرهنگی اربعین ۱۴۰۳ آغاز شده است، گفت: امسال هم پویش‌های فرهنگی برگزار می‌کنیم، هماهنگی خوبی نیز با فعالان اربعینی کشورهای اروپایی انجام داده‌ایم و برنامه‌هایی را به صورت مجازی و حضوری در کشورهای مختلف اروپایی، ترکیه و ... شاهد خواهیم بود تا بازتاب جهانی این شعار و مراسم اربعین را شاهد باشیم.

وی در تشریح راهبرد اربعین ۱۴۰۳، گفت: راهبرد محوری «همه جهان در اربعین و اربعین در همه جهان» است و تلاش داریم همه جهانیان با اربعین آشنا شوند و نمایندگان مختلف از سرتاسر جهان در این مراسم شرکت کنند.

وی اظهار کرد: اربعین اکنون دیگر مختص مسیر نجف تا کربلا نیست و در سرتاسر جهان مراسم باشکوهی برای عرض ارادت به امام حسین(ع) و بزرگداشت مراسم اربعین برگزار می‌شود که این مسئله جهانی شدن آن را تسریع می‌کند.

دانشجویان به اربعین جهانی بنگرند

حجت‌الاسلام احمدی از فعال شدن دوباره ستاد ملی دانشگاهیان اربعین خبر داد و گفت: بعد از وقفه‌ای که پیش آمد، این ستاد دوباره با نیروهای خوب، فعال شده و یکی از اهداف و برنامه‌های ما این است که دانشجویان از سطح محلی و ملی فراتر بروند و به مسئله اربعین جهانی نگاه کنند.

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.