رئیس سازمان انرژی اتمی به اظهارات اخیر رافائل گروسی در خصوص ضرورت رفتن به سمت دیپلماسی با ایران برای نوشتن یک توافق جدید واکنش نشان داد و تأکید کرد: وظایف و حوزه اختیارات آژانس و روابط ما با این سازمان روشن است و آنها نمی‌توانند خارج از این حوزه چیزی بخواهند.

واکنش اسلامی به اظهارات اخیر گروسی؛ آژانس نمی‌تواند فراتر از اختیاراتش چیزی از ما بخواهد

محمد اسلامی با بیان اینکه اگر پیشرفتی در حوزه صنعت هسته‌ای در سه سال گذشته داریم، به واسطه تلاش و اهتمام ویژه شهید رئیسی بوده، گفت: در فرایند تبدیل علم به صنعت اولین گامی که دولت سیزدهم در راستای سند تحول برداشته شد، این بود که سازمان انرژی اتمی برنامه سند خودش را تهیه کرد که توسط رئیس جمهور ابلاغ شد که در نتیجه آن در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بیش از ۳۰۰ دست‌آورد دانشی و فناورانه ثبت کردیم یعنی هر یک ونیم روز یک دست‌آورد ثبت شده و این چرخه کاملا کارا است.

رئیس سازمان انرژی اتمی که در نشست خبری همراه با سخنگوی دولت سخن می‌گفت اضافه کرد: رویکرد تحقیقات محور سازمان انرژی اتمی در دولت سیزدهم توانسته این تحولات را بوجود آورد و ما در این مدت توانستیم از فاز تحقیقات به سمت صنعتی شدن حرکت کنیم به نحوی که فناوری هسته‌ای تاثیرات خودش را بر زندگی مردم پدیدار کند که در حول ۲ محور انرژی و غیر انرژی تعریف می‌شود. 

اسلامی خاطرنشان کرد: در محور انرژی رسیدن به ۲۰ هزار مگاوات برق است، دنیا با سرعت بسیار متفاوتی به دنبال گسترش نیروگاه‌های هسته‌ای برای تولید برق پاک و پایدار است و کشورهای جهان در اجلاس کاپ تصمیم گرفتند سهم برق هسته‌ای را به ۲۵ درصد افزایش دهند و ما نیز تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای را در دستور کار قرار دادیم که با تکمیل این پروژه ها سهم برق هسته‌ای ما نیز به همین نسبت ۲۵ درصد خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه ما برای تحقق این برنامه در این شرکت‌ها تلاش کردیم، طراحی و تحقیقات آنها انجام شده و در بخش‌های دیگر نیز پروژه‌های اجرایی آن آغاز شده است، گفت: در سال ۱۴۰۰ حداکثر ۳۰۰ نفر مشغول بودند و امروز بیش از ۵ هزار نفر نیروی انسانی در این پروژه‌ها مشغول به کار هستند. ما قابلیت صنعت ملی خود را برای کسب قابلیت در جهت ساخت نیروگاه هسته‌ای گسترش دادیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: مهمترین وعده‌ای که ما در سازمان دادیم مباحث مربوط به پرتودهی بود که در زندگی مردم هم تاثیرگذار است، ما اراده کردیم که سامانه‌های مولد پرتو را فراهم آوریم. سامانه‌های پرتودهی با مشارکت بخش خصوصی ساخته شد. در سه ماه اول سال جاری ۳ سایت جدید پرتودهی را ساختیم که در راستای تأمین امنیت غذایی گام بسیار مهمی به حساب می‌آید.

اسلامی بیان کرد: امروز بالای ۶۵ محصول رادیو دارو داریم که ۱ میلیون بیمار در سراسر کشور از آن استفاده می‌کنند و به دنبال گسترش بازارهای مصرفی خود در کشورهای دیگر هستیم. امروز ۲۰ محصول رادیو دارو داریم که فاز بالینی خود را طی می‌کنند و برخی محصولات دیگر نیز گام‌های تحقیقاتی را سپری می‌کنند.

استفاده از ظرفیت داخلی برای تجهیز فاز ۲ و۳ نیروگاه بوشهر

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه این سازمان پشتوانه فنی برای تکمیل پروژه های ۲ هزار مگاوات برق هسته‌ای و تامین سوخت آن را دارد؟ با یادآوری اینکه تامین سوخت این قراردادها با کشور طرف قرارداد و سازنده نیروگاه ها است، گفت: ما از صفر پروژه که معدن است زیر ساخت‌ها را توسعه داده‌ایم و هیچ نگرانی برای تامین سوخت ۲۰ هزار مگاوات نیروگاه نداریم.

وی افزود: در مورد تجهیزات نیروگاه هم اظهار نظر ذهنی از سوی برخی کارشناسان می‌شود ولی ما هر جزء از اجزا را با شناسایی مواد و فرآیند و شرکتها و ظرفیت هایی که در داخل وجود دارند در قالب نقشه راه نیروگاه‌های کشور بازیابی کرده‌ایم و در دسترس است و در حال حاضر نیروگاه‌هایی که مراحل ساختشان پیشرفت داشته قراردادهای ساخت تجهیزات آن هم منعقد شده است.

وی درباره وضعیت پیشرفت فاز دوم و سوم نیورگاه بوشهر هم تصریح کرد: واحد دو و سه نیروگاه بوشهر در ۱۴۰۰ به دلایلی در وضعیت رکود قرار گرفته بود ولی امروز همه جبهه‌های کار در این دو سایت فعال است و همزمان در کارخانجات ایرانی و کشور طرف قرار داد  نیز اقلام و تجهیزان نیروگاه‌ها در حال ساخت و تولید هستند و امیدواریم از امروز بیشتر از ۵ سال تا ورود به مدار واحد ۲ و ۷ سال و تا ورود واحد ۳ به مدار طول نکشد

گروسی نمی‌تواند فراتر از پادمان و ان‌پی‌تی چیزی بخواهد

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین درباره اظهارات اخیر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفتگو با ریانوستی و تاکید او بر لزوم بازکشت به دیپلماسی با ایران برای نوشتن یک توافق جدید، گفت: روابط ایران و آژآنس مبنای قانونی دارد و آن پادمان و معاهده ان‌پی‌تی است و آژانس وظیفه نظارت و تشویق و توزیع عادلانه فناوری هسته ای ا دارد این تکلیف قانونی است و در همین چارچوب هم باید مطالبه و پیگیری کند و غیر از این مطلبی نیست که آژانس مطرح کند.

کیفیت برتر رادیوداروهای ایرانی

اسلامی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به اینکه در بحث پلاسما هم ظرفیت‌های زیادی داریم، در این راستا و در بخش پزشکی برای راه اندازی کلینیک‌های زخم اقدامات خوبی انجام شده است. پلاسما توانسته به داد بیماران برسد و خدمت خوبی ارائه داده است. ما آمادگی داریم که کلینیک‌های زخم را گسترش دهیم و در حال رایزنی با بخش‌های مختلف پزشکی هستیم و بیمارانی که با این شیوه درمان شدند معجزه این موضوع را دیده‌اند، اظهار داشت: ما دو هدف کلی را در بحث رادیو داروها داشتیم یکی اینکه در بخش رادیو داروهای تشخیصی ضریب دقت را افزایش دهیم و در بخش درمانی اثربخشی را افزایش دهیم. رادیو داروهای تولیدی ما امروز هر دو هدف را تامین می‌کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: در بحث ابزار دقیق هسته‌ای، تعداد زیادی از مجتمع‌های بزرگ صنعتی را داشتیم که برای تعمیر ابزار دقیق صنعتی خود مشکلاتی داشتند ولی امروز بیس از ۱۵۰ مجتمع بزرگ صنعتی از امکانات سازمان انرژی اتمی در خصوص تعمیرات آن تجهیزات بهره‌مند شده‌اند. باید به این مهم اشاره شود که در سال ۱۴۰۲ شرکت‌های سازمان انرژی اتمی رتبه اول را در بهره وری داشتند که این نیز موضوعات مورد تاکید رئیس جمهور شهید بود.

اسلامی تصریح کرد: پرتودهی آفت‌زدایی از محصولات غذایی و کشاورزی را انجام می‌دهد و عمر محصولات افزایش پیدا می‌کند که می‌تواند در معیشت خانوار، اقتصاد کسانی که در این حوزه ها مشغول به فعالیت هستند و البته در اقتصاد ملی تاثیرگذار است.

وی گفت: افتتاح مرکز علوم و فنون هسته‌ای قرار بود فردا (دوشنبه) انجام شود ولی باتوجه به فضای انتخاباتی موجود در کشور، امیدواریم این مهم چند روز پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات انجام شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.