انتخابات

۱۰ ژوئن (۲۱ خرداد) صنعا اعلام کرد با کشف یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های جاسوسی آمریکایی و اسرائیلی در یمن، به یک پیشرفت اطلاعاتی راهبردی دست یافته است.

مهر تأیید بر حاکمیت ملی و استقلال یمنی‌/ رمزگشایی از اقدام مهم انصارالله در انهدام شبکه گسترده جاسوسی آمریکا و رژیم‌صهیونیستی

صنعا در پی سال‌ها تلاش در این زمینه در نهایت موفق به رمزگشایی از «رمز» شبکه جاسوسی اطلاعات آمریکا شد که به دستگیری اعضای آن، رونمایی از روش‌های آن‌ها، وظایفی که انجام دادند و اهداف و فرایندهای استخدام آن‌ها انجامید.


به گزارش قدس آنلاین، پایگاه خبری «نبأ» یمن به نقل از مقامات یمنی اعلام کرد این گروه با سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) مرتبط است و سال‌ها در این کشور و در ابتدا از طریق سفارت آمریکا و پیش از آنکه واشنگتن فعالیت‌های خود را در فوریه ۲۰۱۵ به حالت تعلیق درآورد، فعالیت‌های جاسوسی انجام می‌داده است.

 ابعاد گسترده شبکه جاسوسی
به نوشته وبگاه خبری تحلیلی کرادل، برخی منابع محرمانه تأیید می‌کنند سرویس‌های امنیتی یمن فرایند دستگیری اعضای این شبکه را از اواخر سال ۲۰۲۱ و اوایل سال ۲۰۲۲ آغاز کرده‌اند و می‌گویند تعداد واقعی بازداشت‌شدگان به‌طور قابل توجهی بیشتر از ۱۰ نفری است که اعترافات آن‌ها در رسانه‌های یمن پخش شده است. اعترافات ویدئویی آماده برای پخش تاکنون به ۲۰۰ ساعت رسیده و این در حالی است که اعترافات دیگری هم برای تنویر افکار عمومی یمن و مجامع بین‌المللی در ردیف پخش قرار خواهند گرفت.

 سرویس‌های امنیتی یمن فاش کرده‌اند شبکه جاسوسی خارجی در طول دهه‌ها درگیر فعالیت‌های گسترده‌ای بوده که منجر به نقض قابل‌توجه دولت و تداوم تضعیف یمن در سطوح مختلف شده است. برپایه گزارش‌ها، اعضای این گروهک جاسوسی، تحرکات نظامی و توانایی‌های راهبردی نیروهای یمنی را زیر نظر داشتند و مختصاتی را در اختیار آمریکا و اسرائیل قرار دادند.

این شبکه جاسوسی با نفوذ در میان مقامات ایالتی درصدد تحت تأثیر قرار دادن تصمیم‌گیرندگان برآمده بود و تصمیمات و قوانینی را که برای دستور کار خودشان مناسب بود، پیش می‌برد. در میان افرادی که به خدمت گرفته شدند، نام اقتصاددانان و صاحبان شرکت‌های نفتی و تجاری به چشم می‌خورد که با سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل مرتبط بودند.

این شبکه جاسوسی در بخش کشاورزی، با کارشکنی نهادهای تحقیقاتی و مراکز تکثیر بذر و اجرای برنامه‌های زیانبار توسعه، به دنبال تضعیف بهره‌وری ملی و افزایش وابستگی به واردات بود؛ به‌طوری که  حتی آفات و آفت‌کش‌های سمی را معرفی کرد، به انواع بذرهای ناپایدار یارانه داد، از طریق برنامه‌های واکسن کشنده سبب شیوع بیماری‌های دام و کاهش کیفیت خاک با کودهای شیمیایی مضر شد. این حلقه جاسوسی در بخش بهداشت، پروژه‌ها و برنامه‌هایی را اجرا می‌کرد که به گسترش بیماری‌ها و بیماری‌های همه‌گیر در استان‌های مختلف یمن دامن می‌زد. 

جاسوسی تحت عنوان کمک‌های بشردوستانه
انعکاس پیشرفت اطلاعاتی صنعا و کشف این شبکه گسترده جاسوسی توسط دولت یمن به حدی بزرگ و شکوهمند بود که در بیانیه‌های سازمان ملل و کشورهای غربی به آن پرداخته شد و تا آنجا پیش رفت که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا مجبور شد با بدر البوسعیدی، وزیر خارجه عمان تماس بگیرد و درباره دستگیری به اصطلاح «کارکنان سازمان ملل و سایر عوامل دیپلماتیک!» گفت‌وگو کند.

محمد علی الحوثی، یکی از اعضای شورای عالی سیاسی با انتقاد از سوءاستفاده غرب از فعالیت‌های بشردوستانه برای جاسوسی، به‌صراحت گفت: ما هیچ موضعی علیه کارمندان سازمان ملل نداریم، اما آمریکا را به دلیل به‌کارگیری جاسوسان خود تحت عنوان کارهای بشردوستانه و دیپلماتیک محکوم می کنیم. ما آماده‌ایم مدارک و اسناد را به شخص سومی تحویل دهیم که نقض حاکمیت کشورها را رد می‌کند. نقض حاکمیت یمن با این‌گونه اقدامات جاسوسی و اظهارات آمریکا در زمینه نفی حقایق آشکار مانند انکار خورشید در روز روشن است.

الحوثی تصریح کرد: یمن یک دهه تجاوز شدید را تحمل کرده است، ازجمله جنگ ۹ساله توسط متحدان منطقه‌ای آمریکا مانند عربستان سعودی و امارات، محاصره اقتصادی و مالی، محرومیت از منابع ملی حیاتی مانند نفت. با وجود این سختی‌ها، سرویس‌های امنیتی یمن در سالیان متمادی شبکه‌های مختلف جاسوسی، خرابکاری و فتنه را کشف و متلاشی کرده‌اند. این تلاش‌ها به حفظ ثبات ارز در مناطق تحت کنترل صنعا، برخلاف مناطق تحت اشغال نیروهای خارجی و نیروهای نیابتی آن‌ها، در این کشور کمک کرده است و برنامه‌هایی مانند جهاد کشاورزی را برای کاهش کمبود موادغذایی ناشی از طراحی خارجی در دستور کار قرار داده است.

تلاش برای ساختن یک یمن قوی‌تر 
صنعا می‌تواند با اقدامات بیشتر برای پنهان کردن صنایع نظامی خود، رسیدگی به کمبودهای دولتی به‌ویژه در بخش‌های حیاتی مانند حوزه کشاورزی، تقویت برنامه‌های آموزشی، تقویت بخش بهداشت داخلی و تعامل محتاطانه با سازمان‌های بین‌المللی همچون سازمان ملل و سازمان‌های غیردولتی خارجی، با اثرات نفوذ جاسوسی غرب مقابله کند.

شکی نیست دستگیری شبکه جاسوسی کنونی، بر اساس موفقیت‌های امنیتی پیشین، نقطه عطف مهمی برای یمن به حساب می‌آید. این اقدام دولت صنعا می‌تواند در نقش یک کاتالیزور برای مراحل آینده عمل کند و هم بر رویارویی نظامی منطقه‌ای کنونی و هم بر بحران گسترده یمن تأثیر بگذارد.صنعا عنوان می‌کند رویارویی با آمریکا و متحدانش ادامه‌دار و غیرقابل برگشت است، به‌ویژه که به دنبال اصلاح نقاط ضعف و بقایای دولت پیش از انقلاب یمن است، چندین دهه پس از تصدی علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور پیشین که دروازه‌های یمن را به روی آژانس‌های اطلاعاتی و عاملان غربی گشود و با تنزل دادن جایگاه سیاسی و منطقه‌ای این کشور و تبدیل کردن آن به حیاط خلوت عربستان سعودی و فرو بردن آن در فقر با وجود منابع فراوان این کشور، عملاً استقلال این کشور را از آن سلب کرد.به‌طور قطع انهدام این شبکه جاسوسی فقط یکی از جنبه‌های تلاش صنعا برای محافظت از دولت و جامعه یمن در برابر نفوذ است و به این کشور امکان می‌دهد به رویارویی در آبراه‌های خود با متجاوزان آمریکایی و انگلیسی و کشتی‌های در حال تردد به مقصد سرزمین‌های اشغالی ادامه دهد؛ این تلاش‌ها به صنعا اجازه داده نقش منطقه‌ای مهمی را  که هم متحدان و هم دشمنان، امروز آن را به رسمیت می‌شناسند، ایفا کند؛ این واقعیت به وضوح در مداخله جسورانه یمن در جنگ غزه در حمایت از مقاومت فلسطین قابل مشاهده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.