انتخابات

احیای عید غدیر خم، زنده نگاه داشتن اصل شیعه است.

حجت‌الاسلام فرحزاد در گفت‌وگو با قدس: احیای غدیر، زنده نگه داشتن اصل شیعه است

غدیر نه تنها ولایت امیرالمؤمنین علی(ع) بلکه قبول ولایت امام حاضر، حضرت مهدی(عج) نیز می‌باشد چرا که امامت و ولایت تنها راه دینداری و قرب به خداوند متعال است و خداوند بر اساس آنچه در آیه 67 سوره مائده آمده، امامت را ادامه رسالت و همتای آن می‌داند. به بیان حضرت آیت‌الله جوادی آملی؛ رسالت منهای امامت، معادل با رسالت منهای رسالت است زیرا آنچه اساس رسالت را حفظ می‌کند، همان امامت است. پس بیراه نیست که بگوییم احیای عید غدیر خم، زنده نگاه داشتن اصل شیعه است. حالا پرسش این است که هر کدام از ما، بعنوان یکی از شیعیان علی(ع) برای احیای این عید بزرگ چه کرده‌ایم و چه کاری باید انجام دهیم؟

حجت‌الاسلام حبیب‌الله فرحزاد، کارشناس و سخنران مذهبی در این خصوص توصیه‌هایی دارد. بخشی از گفت‌وگوی ما با ایشان را در ادامه می‌خوانید.

برای احیای غدیر قدمی برداریم

غدیر بزرگتر از تمام اعیاد

حجت‌الاسلام فرحزاد با اشاره به اینکه عید غدیر بالاترین عید و عید الله اکبر است، می‌گوید: یکی از مهمترین ایام سال، غدیر و مناسبت‌های قبل و بعد از آن در ماه ذی الحجه است. ذی‌الحجه را به دلیل مناسبت‌ها و رخدادهای فراوانی که در آن اتفاق افتاده و هر کدام به نوعی با امیرالمومنین(ع) ارتباط پیدا می‌کند، ماه حضرت علی(ع) می‌دانیم. البته در میان این روزها غدیر را بالاترین عید خدا گفته‌اند. در روایتی که در بحارالانوار آمده، از امام صادق(ع) داریم که فرمود «لَعَلَّکَ تَرَی أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَلَقَ یَوْماً أَعْظَمَ حُرْمَةً مِنْهُ لَا وَ اللَّهِ لَا وَ اللَّهِ لَا وَ اللَّه‏» یعنی آیا گمان می‌کنید خداوند عز و جل روزی با حرمت تر از روز غدیر خم دارد، نه به خدا قسم، نه به خدا قسم نه به خدا قسم. امام معصوم سه بار قسم خورده و فرموده است که غدیر از تمام مناسبت‌های سال بالاتر است. به زبانی دیگر غدیر از عاشورا مهم‌تر است، از اربعین مهمتر است. حتی از سیزده رجب و دهه کرامت و عید مبعث نیز مهم‌تر است زیرا غدیر ریشه و اساس امامت و ولایت و جانشینی پیغمبر خداست.

این کارشناس دینی به آیه 67 سوره مبارکه مائده نیز اشاره کرده و یادآور می‌شود: در این آیه که به آیه تبلیغ شهرت دارد آمده است «یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکافِرینَ» یعنی ای پیامبر! آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل‌ شده ‌است، به‌طور کامل به مردم ابلاغ‌ کن و اگر چنین نکنی، رسالت او را انجام نداده‌ای. خداوند تو را از خطرات احتمالی مردم، حفظ می‌کند و خداوند، گروه کافران را هدایت نمی‌کند. یا در آیه 3 سوره مائده آمده غدیر روزی است که در آن کافران مأیوس شدند،«الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذینَ کَفَرُوا مِنْ دینِکُمْ». دین خدا نیز در آن کامل شد «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُم‏» و اینکه نعمت خدا هم بر مردم اتمام یافت «وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی‏» و دیگر اینکه خداوند آیین اسلام را به عنوان آیین نهایی مردم جهان پذیرفته و به آن رضایت داده است «وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً». بیان این مطالب ارزشمند حکایت از اهمیت فوق‌العاده این روز دارد و اینکه اعتقاد به خداوند بدون ولایت امیر‏المؤمنین(ع) پذیرفتنی نیست.

رموز ماه ذی‌الحجه با فضائل امیرالمؤمنین(ع)

این استاد حوزه و دانشگاه به مناسبت‌های فرخنده این ماه اشاره کرده و توضیح می‌دهد: ابتدای این ماه با جشن ازدواج علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) آغاز می‌شود. 9 ذی‌الحجه یادآور سدالابواب است که به بستن در خانه‌هایی اشاره دارد که به مسجد پیامبر(ص) باز می‌شد و تنها دری که رسول خدا(ص) اجازه دادند همچنان به مسجد باز بماند، در خانه امیرالمومنین علی(ع) بود. روز 10 ذی الحجه سالروز ابلاغ سوره توبه نیز می‎باشد. حدیث ثقلین از ناحیه رسول خدا(ص) نیز در 10 ذی الحجه بیان شد. پیامبر(ص) فرمود: «من دو چیز گرانبها را بین شما می‌گذارم به آنها تمسک کنید» یعنی مرجعیت علمی تا قیام قیامت با قرآن و اهل بیت(ع) است. ماجرای بخشش فدک به حضرت فاطمه(س) در 14 ذی الحجه و نزول آیه مودت نیز در 17 ذی الحجه اتفاق افتاده است. آیه‌ای که پیامبر(ص) اجر و مزد رسالت خود را مودت اهل بیت(ع) عنوان می‌کند.

حجت‌الاسلام فرحزاد ادامه می‌دهد: آیه تبلیغ نیز در 17 و 18 ذی الحجه نازل شده و روز 18 ذی الحجه روز عید غدیر و نزول آیه اکمال دین است. خداوند می‌فرماید: «الْیوْم اکْملْت لکمْ دینکمْ واتْممْت علیْکمْ نعْمتی ورضیت لکم الْاسْلام دیناً». 21  ذی‌الحجه آیه اولوا الامر نازل شد که یکی از فضایل قطعی امیرالمومنین(ع) است.24 ذی الحجه نیز روز مباهله، روز نزول آیه ولایت، نزول آیه تطهیر و صدور حدیث کساء است که همه این رویدادها با حضرت علی(ع) ارتباط دارند و روز 25 ذی الحجه نیز روز نزول سوره انسان است. زمانی که ملاک‌های قرآنی در رابطه با حاکم جامعه اسلامی را بررسی می‌کنیم می‌بینیم هر یک از آنها با یکی از ابعاد شخصیتی حضرت امیرالمومنین(ع) مصداق پیدا می‌کند.

با هر عملی که می‌توانیم غدیر را احیا کنیم

نویسنده کتاب «غدیر برترین پیام آسمانی» که کتابی کامل برای بررسی غدیر، بیان عظمت و فضائل و اعمال و آداب و مسائل پیرامونی آن است، تصریح می‌کند: قله و اوج مناسبت‌ها در طول سال، عید بزرگ غدیر است. همچنان که پیغمبر خدا(ص) فرمود «روز غدیرخم برترین اعیاد امت من است». مناسک متعددی مانند اطعام کردن، عیدی دادن، جشن گرفتن، شادمانی کردن، شاد کردن دلها، دید و بازدید، لباس نو پوشیدن، عطر زدن، تبریک و تهنیت گفتن، عقد اخوت، نماز، دعا، زیارت غدیریه و... همه در این روز توصیه شده است.

حجت‌الاسلام فرحزاد در پاسخ به این پرسش که برای احیای غدیر چه کنیم، می‌گوید: غدیر را به یک شب و یک روز محدود نکنیم. از عید قربان تا عید مباهله، ایام شاد آسمانی را با جشن‌های باشکوه و موکب‌ها، ایستگاه‌های صلواتی، سفره‌ها و پذیرایی‌های کیلومتری که این سالها رونق بیشتری گرفته و با شکوه‌تر از سال‌های قبل در حال برگزاری است؛ قدر بدانیم و شادمانی کنیم تا موج بزرگی ایجاد شود. باید چند برابر مناسبت‌ها و ایام دیگر برای غدیر سرمایه گذاری کنیم و برای احیای آن بکوشیم. امام هشتم(ع) در خصوص ثواب این اعمال برای غدیر در روایتی فرموده است «خداوند در غدیر دو برابر آنچه که در ماه رمضان و شب قدر و شب عید فطر از جهنم آزاد کرده، آزاد می‌کند و بخشش یک درهم به مؤمن محتاج، برابر است با هزار درهم که در اوقات دیگر احسان شود». هر کسی با هر توانی که دارد حتی با نوشتار، گفتار، تبلیغ در فضای مجازی، دعا، زیارت، احسان، گره گشایی و... تلاش کند خدمتی به نیت مولا علی(ع) داشته باشد و برای احیای غدیر گامی بردارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.