انتخابات

چای خوردن در ایران یکی از کارهای ثابت مردم در هر فصل است. با اینکه بیشتر افراد به دلیل علاقه به طعم آن مصرفش می‌کنند، اما نمی‌دانند که چای می‌تواند دمای بدنشان را در تابستان کاهش دهد.

چای داغ در تابستان خنکتان می‌کند!

گرمای تابستان گاهی انرژی‌بخش و گاهی بسیار نفسگیر است. مردم در این فصل برای رفع تشنگی و خستگی ناشی از گرمای هوا سراغ نوشیدنی‌های متفاوتی می‌روند. یکی از این نوشیدنی‌های پرطرفدار چای است که معمولا به جهت علاقه افراد مصرف می‌شود اما اخیرا تحقیقات اثبات کرده‌اند بر خلاف تفکر عموم مردم که نوشیدنی‌های خنک در تابستان موثرتر هستند، چای داغ و نوشیدنی‌های مشابه آن دمای بدن را بهتر تعدیل می‌کنند.

چند سال پیش پژوهشی بر ورزشکاران انجام شد؛ به این صورت که محققان بررسی کردند افرادی که حین ورزش آب سرد مصرف می‌کنند، دمای بدنشان پایین‌تر است یا آنها که آب گرم می‌نوشند؟

نتیجه این تحقیق نشان داد افرادی که همزمان با ورزش کردن آب گرم خوردند، دمای بدنشان پایین‌تر از گروه دیگر بوده است. ممکن است دور از ذهن و غیرمنطقی به نظر برسد اما تحقیقات علمی در شرایط متفاوت این موضوع را اثبات کرده‌اند. دانشمندان معتقدند دلیل این فرآیند، تحریک حسگرهای حرارتی در مری و معده توسط نوشیدنی‌های گرم است که موجب تعریق بیشتر هم می‌شود.

چای داغ، خنکای تابستان!

بسیاری از مردم در فرهنگ‌های مختلف جهان مثل کشورهای آسیایی و خاورمیانه، نوشیدن چای داغ را در فصول مختلف بر نوشیدنی‌های دیگر ترجیح می‌دهند. این ویژگی چای داغ در کشورهایی با آب و هوای گرم و خشک بیشتر بروز می‌کند؛ دلیل این ماجرا هم این است که در این آب و هوا، عرق دفع شده از بدن با سرعت بیشتری تبخیر شده و باعث می‌شود دمای بدن کاهش پیدا کند. به عبارتی می‌توان گفت چای نوشیدن در گرمای فصل تابستان ممکن است با هر نوع آب و هوایی اتفاق نیوفتد. به عبارت دیگر زمانی که هوا مرطوب باشد، احتمالا چای به کاهش دمای بدن در نتیجه تبخیر عرق کمک نخواهد کرد.

درست است که به ظاهر نوشیدن ‌چای داغ در گرمای تابستان باید دلیلی بر بالاتر رفتن دمای بدن باشد اما اگر شرایط آب و هوایی مناسب باشد، نتیجه نوشیدن یک فنجای چای، بسیار موثرتر از انواع نوشیدنی‌های خنک خواهد بود.

در جهان انواع مختلفی چای وجود دارد؛ از چای سیاه گرفته تا چای ارگانیک یا بدون کافئین که همه آنها در ایام گرم تابستان می‌توانند یک نوشیدنی خنک‌کننده باشند.

منبع: revolutiontea

ترجمه: تکتم شریفی نژاد خبرنگار تحریریه جوان قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.