رهبر حزب راست ‌افراطی انگلیس پرده از متهم ردیف اول که مانع مذاکرات صلح اوکراین و روسیه شده بود، برداشت.

مشخص شدن متهم ردیف اول که مانع مذاکرات صلح اوکراین و روسیه شد/ پای یک انگلیسی وسط است

به گزارش قدس آنلاین، خبرگزاری تاس نوشت: نایجل فاراژ، رهبر حزب راست ‌افراطی «ریفرم» انگلیس بر این باور است که بوریس جانسون، نخست وزیر اسبق این کشور(حد فاصل سال ‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲) که مانع مذاکرات صلح اوکراین و روسیه شد، مقصر قربانیان زیادی است که روی دست اوکراین مانده است.

وی ادامه داد: کاری که جانسون خیلی آشکارا انجام داد و دلایل خودش را داشت، نمی‌دانم به‌خاطر این کار چند نفر تاکنون جان ‌شان را از دست داده ‌اند!، انگار دوست دارد که هر دو طرف تا سرحد مرگ بجنگند! باتوجه به اینکه حالا قربانیان جنگ به یک میلیون نفر رسیده است، کاری که (جانسون) کرد را خارق ‌العاده می ‌دانم!

بوریس جانسون، نخست وزیر اسبق انگلیس کیست؟

جانسون یکی از متحدان قدیمی و جدی بریتانیا در دنیا، ایالات متحده آمریکا است. آن طور که رسانه های انگلیسی گزارش دادند رابطه ترامپ و جانسون هم ویژگی‌های خاص خود را دارد. زمانیکه ترامپ در کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود و جانسون هم در رأس شهرداری لندن قرار داشت چندین بار به یکدیگر در رسانه‌ها پاسخ‌های تند و تیزی داده بودند. جانسون در آن زمان گفته بود تنها دلیلی که به نیویورک نمی‌ رود خطر دیدار احتمالی با دونالد ترامپ است. اما بعد از آن، رابطه این دو از نظر رسانه ها باهم خوب ارزیابی شده بود.

بوریس جانسون 6 سال پیش وقتی رأی‌ گیری نهایی که میان بیش از ۱۶۰ هزار عضو حزب محافظه ‌کار انجام شد، با کسب ۹۲ هزار ۱۵۳ رأی در مقابل ۴۶ هزار و ۶۵۶ رأی هانت، رهبر حزب و نخست‌وزیر جدید انگلیس لقب گرفت.

در این رای گیری ترزا می که با وجود تلاش‌ های مکرر نتوانست طرح خود را برای خروج از اتحادیه اروپا (برگزیت) در پارلمان به تصویب برساند ماه گذشته از رهبری حزب محافظه کار استعفا کرد

چرا بوریس جانسون مخالف صلح میان روسیه و اوکراین شد؟

شاید صحبت های رهبر حزب راست‌ افراطی انگلیس در حالی اعلام شده است که سال گذشته روسیه خواستار توضیح انگلیس درباره افشاگری قانونگذار اوکراینی در مورد اخلال آفرینی لندن در مذاکرات صلح کی‌یف و مسکو شد ه بود.

سفارت روسیه در لندن از دولت انگلیس درخواست کرد درباره صحبت‌های یک قانونگذار ارشد اوکراینی درباره اینکه «بوریس جانسون»، نخست وزیر اسبق این دولت، در سال 2022 با مداخله ‌جویی کی‌یف را از مذاکره با مسکو بازداشته و به ادامه جنگ ترغیب کرد، شفاف ‌سازی کند.

به دنبال صحبت‌های این قانونگذار اوکراینی، سفارت روسیه در انگلیس در بیانیه‌ای در حساب خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «این طور که واضح است، با تلاش موثر بریتانیا اوکراین راه خروج از بحران با راه‌حل حاصل از مذاکره را از دست داده و این تبعاتی غم انگیز را برای اقتصاد، جمعیت و کشور اوکراین  در پی داشت. آیا دولت بریتانیا درباره این ارزیابی‌های آراخامیا اظهار نظر می‌کند؟»

روسیه و اوکراین در مرحله اولیه جنگ بین دو کشور چند دور مذاکرات را برای خروج از بحران برگزار کردند اما مذاکرات آنها نهایتا به بن‌ بست خورد.

روسیه در فوریه ۲۰۲۲ بعد از تجربه چندین ماه پرتنش با ناتو به دنبال درخواست کمک جمهوری‌ های منطقه دونباس در شرق اوکراین عملیات نظامی ویژه‌ ای را با ماموریت غیرنظامی سازی و نازی‌ زدایی این کشور آغاز کرد.

اروپایی ها پیش از عملیات روسیه در فوریه ۲۰۲۲ در اوکراین، با خصومت نشان دادن علیه روسیه و نادیده گرفتن مطالبات و منافع امنیتی مسکو زمینه ساز بروز جنگ در اوکراین شده و در جریان این عملیات نیز حمایت های همه جانبه ای را از اوکراین به عمل آورده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.