انتخابات

«انتظار می‌رفت این شب با تراژدی همراه باشد»، یکی از هیجان‌انگیزترین کتاب‌های دلهره‌آور سال‌های اخیر با این جمله آغاز می‌شود.

انتشار کتابی در ژانر ترس، دلهره و معما/ اتفاقات میخکوب‌کننده در «شیفت شب»

رمان «شیفت شب» نوشته الکس فینلِی با ترجمه مریم رفیعی به تازگی توسط نشر آموت منتشر شده و به بازار کتاب آمده است.

داستان کتاب «شیفت شب»

شب سال نوی ۱۹۹۹ است. انتظار می‌رود  سال ۲۰۰۰ با هرج‌ومرج به پایان برسد: سقوط هواپیماها از آسمان، سقوط آسانسورها بر زمین، سقوط بازارهای جهانی. یک آخرالزمان دیجیتالی.  هیچ‌کدام از این اتفاقات نمی‌افتند. ولی در ویدئوکلوپ بلاک‌باستر در نیوجرسی، چهار نوجوان که تا دیروقت مشغول کار در فروشگاه هستند، مورد حمله قرار می‌گیرند. فقط یک نفر زنده می‌ماند. پلیس‌ها خیلی سریع مظنونی را شناسایی می‌کنند، ولی او غیبش می‌زند.

پانزده سال بعد، چند کارمند نوجوان دیگر در بستنی‌فروشی‌ای در همان شهر مورد حمله قرار می‌گیرند و باز هم فقط یک نفر جان سالم به در می‌برد.

پس از این جنایت، سه زندگی در هم گره می‌خورند: تنها بازمانده‌ قتل‌عام بلاک‌باستر که وحشت تراژدی آن شب دوباره برایش زنده شده است، برادر متهم فراری، که باور دارد برادرش بیگناه است و مأمور اف‌بی‌آی‌ای که باید در رازهای هر دو شب کندوکاو کند تا حقیقت قتل‌های شیفت شب فاش شود.

الکس فینلِی کیست؟

الکس فینلِی، نویسنده‌ آمریکایی رمان‌های پرفروش «تا آخرین ترس‌ها»و «ما چه کار کرده‌ایم» است. آثار او بارها در فهرست «بهترین‌های سال» قرار گرفته‌اند و به بیست‌ویک زبان ترجمه شده‌اند و در سراسر جهان  به فروش می‌رسند. علاوه بر آن همه‌ کتاب‌هایش برای ساخت فیلم و سریال انتخاب شده‌اند. الکس هم ساکن واشینگتن دی‌سی است و هم ویرجینیا. با این پیشینه آثار او ارزش خواندن دارد آن هم برای مخاطبی که ژانر دلهره، ترس و معمایی را دنبال می‌کند قطعا چنین مخاطبی نه تنها از خواندن «شیفت شب» لذت می‌برد که حتما آن را فراموش نخواهد کرد.

انتشار کتابی در ژانره ترس، دلهره و معما/ اتفاقات میخکوب‌کننده در «شیفت شب»

نظر رسانه‌ها درباره «شیفت شب»

خبرگزاری آسوشیتدپرس درباره این کتاب گفته است: «داستان پرتعلیقی از انتقام‌جویی، محبت برادرانه، عشق دوران نوجوانی و خطرات پیش‌داوری. فینلِی داستان را به سرعت پیش می‌برد، شخصیت‌هایش به خوبی ترسیم شده‌اند و درونمایهٔ پیچیده‌اش با مهارت پیش برده می‌شود.  پیچش‌های داستانی با سرعتی سرگیجه‌آور از راه می‌رسند و وقتی سرانجام قاتل فاش می‌شود، تعداد کمی از خوانندگان انتظارش را خواهند داشت.»

اما هفته نامه نیوویک گفته است: «فینلِی با جدیدترین کتابش از خودش هم پیشی گرفته است. او از همان سطر اول خواننده‌ها را مجذوب می‌کند و وادارشان می‌کند صفحات سرشار از اتفاقات میخکوب‌کننده را ورق بزنند.»

روزنامه پرفروش انگلیسی ساندی تایمز هم تعریف و تمجیدهایی از کتاب کرده و نوشته است: «سطر به سطر این کتاب دلهره‌آور و زیرکانه اهمیت دارد. الکس فینلِی استعداد این را دارد که صحنه‌های پرجنب‌وجوش را با احساسات قدرتمند ترکیب کند.»

جوایز «شیفت شب»

«شیفت شب» جوایز زیادی را از آنِ خود کرده است؛ از آن جمله نامزد بهترین کتاب رازآلود و دلهره‌آور به انتخاب گودریدز در سال ۲۰۲۲، بهترین کتاب از دیدگاه کتابدارها، یکی از «۲۲ کتابی که باید در سال ۲۰۲۲ منتظرش باشیم» هفته‌نامهٔ نیوزویک، یکی از «از کتاب‌های موردعلاقهٔ خوانندگان» وبسایت BookPage در سال ۲۰۲۲، یکی از «بهترین کتاب‌های داستانی» ریدرز دایجست در سال ۲۰۲۲، یکی از «بهترین کتاب داستانی جنایی مارس ۲۰۲۲» لندن تایمز و  یکی از «بی‌رحمانه‌ترین کتاب‌های تعلیقی سال ۲۰۲۲» مجلهٔ جی کیو.

خلاصه اینکه آقای فینلِی استادانه زندگی‌های پیچیده را در داستانی پرتعلیق با جرم‌وجنایت پیوند می‌زند. بی شک طرفداران ژانر دلهره‌آور با خواندن «شیفت شب» مشتاقانه منتظر کتاب بعدی فینلِی خواهند ماند.

این کتاب به تازگی با  ۳۹۶ صفحه و قیمت  ۳۳۶۰۰۰ تومان توسط نشر آموت به بازار کتاب آمده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.