انتخابات

با آغاز نخستین مناظره میان جو بایدن و دونالد ترامپ، رؤسای جمهور کنونی و پیشین ایالات متحده که بامداد جمعه (ساعت ۴:۳۰ به وقت ایران) در شهر آتلانتا و به میزبانی شبکه سی‌ان‌ان برگزار خواهد شد، تنور مبارزه‌های انتخاباتی آمریکا آرام آرام داغ می‌شود.

دوئل تکراری پیرمردها / با برگزاری نخستین مناظره انتخاباتی بایدن و ترامپ تنور انتخابات آمریکا داغ می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، دو رقیب سیاسی، در چالشی زودهنگام در حالی در مناظره‌ای تلویزیونی به مصاف یکدیگر می‌روند که این اتفاق سه ماه زودتر از موعد همیشگی چنین مناظره‌هایی برگزار می‌شود.

برای اینکه بفهمیم چرا این اتفاق افتاده، باید به چهار سال پیش بازگردیم. در رقابت سال ۲۰۲۰، جو بایدن و دونالد ترامپ دو بار با یکدیگر روی صحنه مناظره روبه‌رو شدند. آن دو مناظره، بسیار تند و زننده بودند و با انتقاد گروه بزرگی از بینندگان روبه‌رو شد. حالا در سال ۲۰۲۴، ماه‌هاست رقابت طرفین اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد. نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد آمریکایی‌ها از اینکه دوباره بایدن و ترامپ نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری‌اند، راضی نیستند. به همین دلیل، چه جو ۸۱ساله و چه رقیب ۷۸ ساله‌اش، بسیار مشتاق هستند به هر ترتیبی شده رأی‌دهندگان خسته را به هیجان بیاورند و شور و حرارت لازم را برای کارزارهای انتخاباتی‌شان ایجاد کنند. 

اهمیت جذب آرای خاکستری

دوئل تکراری پیرمردها/ با برگزاری نخستین مناظره انتخاباتی میان بایدن و ترامپ تنور انتخابات آمریکا داغ می شود


اما امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با قدس درباره دلایل اهمیت نخستین مناظره انتخاباتی میان بایدن و ترامپ معتقد است این اتفاق بیشتر از نظر تسلط به جزئیات قابل اهمیت است، به این معنی که توانمندی و میزان اشراف نامزدان به موضوعات و مباحث مطرح شده از سوی رأی‌دهندگان مورد توجه قرار خواهد گرفت. بنابراین جزئیاتی که به عنوان برنامه کاری آینده خودشان در زمینه سیاست داخلی، اقتصاد، تأمین اجتماعی، مهاجران غیرقانونی، سقط جنین و... قرار است ارائه دهند برای رأی‌دهندگان آمریکایی حائز اهمیت خواهد بود.

ابوالفتح افزود: از نظر سیاست خارجی نیز از این جهت قابل اهمیت خواهد بود که مشخص شود نامزدهای حزب‌های جمهوری‌خواه و دموکرات چه رویکردی در قبال مسائل مهم جهانی همچون آینده جنگ اوکراین، جنگ غزه و رویکرد آمریکا در مناسبات آتی در قبال کشورهایی همچون چین، روسیه و ایران دارند.

کارشناس مسائل آمریکا تأکید کرد: در مناظرات ریاست جمهوری آمریکا  مهم‌ترین موضوعات مورد توجه افکار عمومی به‌خصوص مسائلی خواهد بود که برای مرددان یعنی همان قشر خاکستری اهمیت دارد و تلاش‌ها نیز بر این خواهد بود بیشتر این موضوعات مطرح شود و نامزدها هم تلاش کنند به این ابهامات پاسخ شفافی دهند.

دلیل برگزاری زودهنگام مناظرات
ابوالفتح در پاسخ به اینکه چرا این مناظره زودتر از موعد معمول اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: به نظر می‌رسد برگزاری زودهنگام مناظرات به این دلیل است که نظرسنجی‌ها و ارزیابی‌ها حاکی از آن است میزان مرددان و مشارکت‌کنندگان در این دوره از انتخابات کاهش یافته است و از این رو قرار بر این شده با آغاز زودتر از موعد این مناظرات و دادن فرصت بیشتری برای فعالیت کمپین‌های انتخاباتی و تزریق شور و هیجان انتخاباتی و گرم کردن تنور انتخابات،  شرایط را برای جلب نظر افراد مردد که تعداد قابل توجهی هم هستند فراهم کنند.

به گفته ابوالفتح، مسائلی همچون سلامت جسمی بایدن یا پرونده‌های حقوقی و کیفری بازی که علیه ترامپ در جریان است در میزان رأی‌دهی جامعه آمریکا تأثیر چندانی ندارد و آنچه برای مردم این کشور حائز اهمیت خواهد بود مسائلی همچون اقتصاد و معیشت آن‌هاست. در واقع باید گفت آن میزان که مسائل مربوط به تورم، اشتغال و قیمت بنزین برای جامعه آمریکا مهم و قابل‌اعتناست موضوعاتی مثل سن رئیس‌جمهور یا سوابق حقوقی آن‌ها مهم نیست، چون همان‌طور که می‌دانیم در آمریکا نه یک فرد بلکه یک سیستم است که حکومت می‌کند، چنان‌که در تاریخ آمریکا شاهد حضور چهار دوره‌ای فرانکلین روزولت بودیم که روی ویلچر می‌نشست.

اتفاقی کم‌سابقه

دوئل تکراری پیرمردها/ با برگزاری نخستین مناظره انتخاباتی میان بایدن و ترامپ تنور انتخابات آمریکا داغ می شود


محمد مهدی عباسی، پژوهشگر مسائل آمریکا نیز در گفت‌وگو با قدس با اشاره به اینکه از سال ۱۹۶۰ میلادی تاکنون، این زودهنگام‌ترین مناظره تلویزیونی است که پیش از یک انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود و  همچنین نخستین باری است که مناظره توسط میزبان سنتی آن، کمیسیون دو حزبی مناظرات ریاست جمهوری سازماندهی نشده و دو طرف هنوز از سوی کمیسیون‌های حزبی به شکل رسمی نامزد حزب متبوع خود معرفی نشده‌اند، گفت: همان‌طور که می‌دانید هیچ‌گاه مرسوم نبوده مناظرات تا این حد زود برگزار شود، حتی کنوانسیون مربوط به احزاب تشکیل نشده که به شکل رسمی نامزدی این دو را به عنوان نامزدهای نهایی دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات تأیید کند و از این حیث شاهد رخ دادن یک اتفاق بی‌سابقه در این زمینه هستیم. اما درواقع به خاطر اصرار و درخواست ترامپ و موافقت بایدن شاهد برگزاری نخستین مناظره میان ترامپ و بایدن در تاریخ اعلام شده هستیم.

موضوعات مورد بحث در مناظرات انتخاباتی 
عباسی درباره جزئیاتی که احتمالاً در مناظرات مورد بحث قرار خواهد گرفت نیز اظهار کرد: احتمالاً چند موضوع مهم از سوی ترامپ و بایدن در این مناظره مدنظر قرار خواهد گرفت؛ به احتمال زیاد موضوع سلامت جسمی و روانی بایدن از سوی ترامپ به چالش کشیده خواهد شد و ترامپ بار دیگر این مسئله را مطرح خواهد کرد؛ قطعاً نوع واکنش بایدن محک جدی برای رئیس‌جمهور و مشخصه‌ای مهم برای جذب رأی‌دهندگان آمریکایی خواهد بود.

وی افزود: موضوع دوم بحث سیاست خارجی خواهد بود که ترامپ در این زمینه بایدن را به در پیش گرفتن سیاست مماشات در سیاست خارجی آمریکا متهم کرده است  و معتقد است سیاست‌های کاخ سفید در دوره تصدی‌گری بایدن در برابر چین، روسیه و ایران ضعیف بوده و صد البته رویکرد بایدن را در زمینه تضعیف جایگاه کنونی رژیم اسرائیل به چالش خواهد کشید. بحث سوم موضوع اقتصادی خواهد بود؛ بایدن در شرایطی قدرت را در اختیار گرفت که جهان و آمریکا از آسیب‌های کرونا رنج می‌برد و این در حالی بود که در همان زمان، جنگ اوکراین و روسیه رخ داد و آمریکا بحران‌هایی را در زمینه بنزین و تورم ۱۰درصدی تجربه کرد، اما ترامپ مدعی است در زمینه اقتصادی عملکرد بهتری از بایدن داشته است. موضوعی که می‌تواند مورد استفاده بایدن قرار گیرد بحث پرونده‌های حقوقی و کیفری ترامپ خواهد بود؛ همان‌طور که می‌دانید ترامپ چهار پرونده کیفری و سه پرونده حقوقی باز دارد.

عباسی با اشاره به اینکه بحران کنونی مهاجران غیرقانونی در آمریکا نیز از مسائل مهمی خواهد بود که در مناظرات به آن اشاره خواهد شد، تأکید کرد: از طرفی یکی از موضوعات جدی، بحث بحران مرزی است که دولت بایدن با آن مواجه بوده است؛ ترامپ به واسطه ایده کشیدن دیوار و اعتقاد به اینکه در دوره بایدن مهاجران غیرقانونی بسیاری از مرزهای جنوبی آمریکا وارد این کشور شده‌اند، رویکرد بایدن در این زمینه را به چالش خواهد کشید. موارد دیگری همچون بحث سقط جنین و تأمین اجتماعی نیز از موضوعات مهم دیگری خواهد بود که احتمالاً شاهد اظهارنظر دو نامزد انتخابات آمریکا درباره آن خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.