رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: از هر ۲۰ مبتلا به تب دنگی یک نفر دارای علائم شدید است.

از هر ۲۰ مبتلا به تب دنگی یک نفر دارای علائم شدید است

به گزارش قدس خراسان، چند وقتی است اخباری درباره ابتلا به تب دنگی در ایران و سایر کشورها به‌ ویژه کشورهای گرمسیری و حاشیه خلیج فارس شنیده شده و این اخبار سبب نگرانی مردم شده به همین دلیل ضروری است با اطلاع‌رسانی درست، آگاهی مردم را درباره این بیماری افزایش دهیم.

به سراغ رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد رفتیم تا از او درباره جزئیات ابتلا به این بیماری بپرسیم.

زهرا نهبندانی در این باره گفت: عامل بیماری تب دنگی (Dengue) یک ویروس است، این ویروس توسط پشه‌های آئدس مهاجم که ناقل بیماری هستند از طریق نیش زدن به انسان منتقل می‌شود، به این ترتیب که پشه با نیش زدن فرد مبتلا به عنوان ناقل عمل می‌کند و بعد ویروس وارد بدن پشه می‌شود و بخشی از زندگی خودش را داخل بدن پشه طی می‌کند و آن پشه با نیش زدن بقیه افراد، آن‌ها را آلوده می‌کند.

رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره راه‌های انتقال این بیماری  گفت: این بیماری از طریق نیش زدن پشه آئدس آلوده، پیوند اعضا، انتقال خون و از طریق مادر مبتلا به ویروس به جنین منتقل می‌شود.

وی درباره سرعت انتقال این ویروس متذکر شد: به دلیل اینکه این بیماری بیشتر از طریق پشه آئدس آلوده منتقل می‌شود، خطر شیوع و همه‌گیری آن به نسبت بیماری‌های تنفسی مانند کرونا کمتر است، اما چون کنترل پشه‌ها خیلی سخت و امکان هجوم آن‌ها بالاست، ممکن است کشور دچار طغیان‌های انفجاری شود.

نهبندانی خاطرنشان کرد: دوران نقاهت این بیماری سه مرحله دارد؛ مرحله نخست تب‌دار است که معمولاً چهار تا هفت روز طول می‌کشد، مرحله بعدی بحرانی است که یک یا دو روز طول می‌کشد و در انتها مرحله بهبود است که دو تا سه روز طول می‌کشد. همچنین پیش از اینکه علائمی در بیمار بروز کند چهار تا ۱۰ روز دوره نهفتگی است، یعنی فرد آلوده شده اما علائمی ندارد.

رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه ۸۰ درصد موارد ابتلا به تب دنگی بدون علامت است و تنها ۲۰ درصد موارد دارای علامت هستند، متذکر شد: به‌ طور معمول از هر چهار نفر مبتلا، یک نفر دارای علامت است و از هر ۲۰ نفر مبتلا به تب دنگی تنها در یک نفر نوع شدید این بیماری بروز می‌کند.

وی گفت: همه ۱۱۱ نفری که در ایران شناسایی شده‌اند، کسانی هستند که در کشورهای آلوده به‌ویژه امارات دچار گزش پشه آئدس شدند و تنها علائم این بیماری در ایران بروز کرده است.

نهبندانی افزود: تا زمانی که پشه در کشور وجود نداشته باشد، موارد ابتلا تنها مواردی است که در کشورهای آلوده مبتلا شده‌اند و اکنون در ایران شناسایی می‌شوند، بنابراین ما هنوز در خیلی از نقاط کشور پشه ناقل بیماری تب دنگی نداریم.

رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: پشه آئدس در بنادر جنوب کشور همچون بندر چابهار در استان سیستان و بلوچستان، کنگان و عسلویه در استان بوشهر و تقریباً تمام استان هرمزگان و در شمال کشور استان گیلان شناسایی شده و در بقیه استان‌های کشور این پشه هنوز شناسایی نشده است.

وی درباره گروه‌های پرخطر و حساس‌ نسبت به ابتلا به تب دنگی گفت: نوزادان، مادران باردار، سالمندان، افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن و کسانی که به هر دلیلی داروهای تضعیف‌کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند، جزو افراد پرخطر ابتلا به بیماری تب دنگی هستند و باید بیشتر از همه مراقب خودشان باشند.

نهبندانی درباره شناسایی فردی در مشهد مبتلا به بیماری تب دنگی نیز بیان کرد: فرد مبتلا به تب دنگی که در مشهد شناسایی شد، مقیم امارات و بین ایران و امارات در رفت و آمد بود، این بیمار با علائم تب و خونریزی زیرجلدی مراجعه کرده بود که بستری شد، پس از درمان نیز مرخص شده و اکنون حال عمومی این بیمار خوب است.

رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: دو مورد مشکوک دیگر ابتلا به تب دنگی نیز در مشهد شناسایی شده که آزمایش‌های لازم را انجام داده‌ایم و اگر ابتلا قطعی شود، اعلام می‌کنیم.

با توجه به اینکه این بیماری از طریق پشه آئدس منتقل می‌شود، ضروری است برای جلوگیری از انتشار این بیماری تمهیدات لازم در بنادر کشور به عمل بیاید تا مانع از ورود این پشه به سایر استان‌های کشور شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.