انتخابات

رئیس کل دادگستری استان همدان از صلح و سازش ۱۶ فقره پرونده قتل در یک سال گذشته خبر داد.

 صلح وسازش ۱۶ فقره پرونده قتل در همدان

به گزارش قدس آنلاین، بهروز محمدی‌مهر در جمع خبرنگاران در سالن جلسات دادگستری اظهار کرد: از زمان ورود یک پرونده به سیستم قضایی تا صدور حکم نهایی مراحل کار در فرایندی دشوار پیش می‌رود چراکه  حق و حقوق مردم برای ما مهم است‌.

وی افزود: در حال حاضر ۲ هزار نیرو در دادگستری استان در سنگر تحقق عدالت مشغول فعالیت هستند تسهیل دسترسی مردم به مدیران و خدمتگزاران خود در مجموعه قضایی را یکی از اتفافات خوب است.

محمدی مهر ادامه داد: در همین راستا روزهای دوشنبه هر هفته زمینه ملاقات مردمی مهیا شده و در روزهای پنجشنبه یک هفته در میان؛ مسائل کیفری افرادی که مدعی هستند حکم صادره درست نبوده و حق آنها ایفا نشده مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رئیس کل دادگستری استان همدان از برقراری ملاقات‌های مردمی در قالب میز خدمت در مساجد و نماز جمعه خبر داد و از نتایج مطلوب این اتفاق سخن به میان آورد.

وی گفت: امسال به مناسبت عید قربان و غدیر ۲ هزار و ۶۵۴ زندانی مشمول عفو رهبر معظم انقلاب شدند که از این تعداد ۹۱۶ زندانی مربوط به استان همدان بود.

محمدی‌مهر در تشریح این مطلب عنوان کرد: اواخر سال گذشته هیات مرکزی عفو و تخفیف محکومان به دعوت دادگستری همدان چند روز در این استان مستقر شدند و پرونده محکومان برای عفو را مورد بررسی قرار دادند.

* ۹۱۶ زندانی مورد عفو رهبری

وی تصریح کرد: از بین ۹۱۶ زندانی مورد عفو رهبری ۳۸۸ نفر آزاد و بقیه افراد نیز مشمول یک تا دو درجه تخفیف مجازات در جرم شدند که این افراد دارای جرائم سبک و فاقد سابقه کیفری بودند.

رئیس کل دادگستری استان همدان از صلح و سازش ۱۶ فقره پرونده قتل در یک سال گذشته خبر داد و تاکید کرد: در حوزه سازش طلاق نیز موفقیت‌های خوبی حاصل شده است؛ از چند سال قبل طرح شمیم رضوی پیش‌بینی شده و درخواست طلاق ۱۲۶ نفر به سازش رسیده که البته برخی بعد از طی مدتی طلاق را گزینه نهایی دانستند اما ۷۸ زوج زندگی خود را ادامه دادند.

محمدی‌مهر با اشاره به اجرای قانون «الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول» آن را زمینه‌ساز کاهش پرونده‌های ورودی به دستگاه قضا دانست و گفت: این مهم باعث کاهش ۴۰ درصد از ورودی‌های پرونده به دستگاه قضا شود

وی با بیان اینکه در راستای پیشگیری از وقوع جرم قرارگاه مبارزه با سرقت در استان فعال شده است گفت: سرقت یکی از جرائم پرتکرار استان است که در این قرارگاه محله‌های جرم‌خیز مشخص و رصد شده و منجر به کاهش سرقت نیز شده است.

رئیس کل دادگستری استان همدان از دستگیری ۶۶ نفر از متواریان دارای حکم قطعی خبر داد و گفت: دستگاه قضا هیچ مماشاتی در احقاق حق مردم نخواهد کرد.

وی مهمترین چالش دستگاه قضا را اطاله دادرسی و انباشت پرونده‌ها در برخی شعب و برخی شهرستان‌ها عنوان کرد و افزود: کمبود کادر قاضی یکی از مشکلات ماست که در همین راستا دوره کارآموزی قضایی را با ۲۰ نفر آغاز کرده‌ایم که طی چند ماه دیگر به مجموعه اضافه خواهند شد.

*شاخص های سند تحول ، در ۴ فصل طراحی شد

عباس نجفی داستان استان همدان با توجه به اینکه دستگاه قضایی در این سند برنامه‌دار و هدفمند ترسیم شد، ادامه داد: در دستگاه قضایی استان شاخص های سند تحول ، در ۴ فصل طراحی شد کاهش اطاله دادرسی مهمترین مبحث بوده و مبحث دیگر اتقان آرا ، که نیازمند تلاش وافر است و باید اذعان کرد که استان از حیث اتقان جز دو استان برتر کشور محسوب می شود.

وی پیشگیری از حقوق دعاوی را یکی دیگر از شاخص های سند تحول اعلام کرد و افزود: معاونت پیشگیری از وقوع جرم به عنوان یکی از معاونت ها با رویکرد شناسایی چالش ها و مطالبه از دستگاههای متولی را در دستور کار قرار داده است.

وی تثبیت مالکیت را از دیگر شاخص ها معرفی کرد و افزود: اسناد عادی در جایی ثبت نمی شود که در این راستا سامانه ثبت راه‌اندازی شد که افراد دارای سند عادی در این سامانه اسناد مورد نیاز را بارگزاری کنند و مزیت این سامانه این است که مشاورین املاک دیگر قرارداد تنظیم نمی‌کنند.

* دادسراها پیشانی کار دستگاه قضایی هستند

نجفی با اعلام اینکه دادسراها به عنوان پیشانی کار دستگاه قضایی هستند، تصریح کرد: دادسراهای استان، به ۱۰۲ هزار و ۳۰۰ فقره پرونده در سال گذشته رسیدگی کردند.

وی با بیان اینکه دادسرا ها در کنار رسیدگی به جرایم وظایف دیگری نیز دارند، اضافه کرد: حمایت از مهجورین و افراد کم توان نیازمند حمایت، احقاق حقوق عامه و…از دیگر موارد است که هر هفته در نماز جمعه پیگیری می شود.

وی در ادامه به بحث کیفیت آب شرب همدان و پیگیری و ورود به این قضیه اشاره کرد و ادامه داد: آب شرب همدان از سال ۱۴۰۱ به خاطر ضعف مدیریت چالش اساسی ایجاد شد امسال بخش عمده آب همدان توسط سد اکباتان تامین می شود و کیفیت آب مطلوب تر شده است.

*نداشتن استاندارد لازم در کشتارگاههای استان

وی در خصوص کیفیت مرغ کشتار شده در همدان اشاره کرد که مطلوب نیست و تصریح کرد: کشتارگاههای استان به دلیل عدم رعایت ظرفیت اسمی، استاندارد لازم را ندارند و این مهم سبب شد تا بوی نامطبوع داشته و طعم مطلوب نداشته باشد.

نجفی ادامه داد: از ابتدای سالجاری در حال اصلاح هستند که در صورت عدم اصلاح فرایند، اجازه فعالیت به کشتارگاه نمی دهیم .

وی به ایستگاه راه آهن همدان و راههای دسترسی آن اشاره کرد و با بیان اینکه این وضعیت مطلوب نیست ،افزود: بحث نبود پارکینگ و مسایل امنیتی آن مهم است که متاسفانه انگونه که باید مدیران امر توجه نکرده‌اند و در هفته اتی بحث راه اهن همدان به جد دنبال می شود.

وی امنیت روانی مردم در فضای مجازی را از دیگر موارد رعایت حقوق عامه عنوان کرد و افزود: به واسطه پیام رسان خارجی، کنترل و نظارت بر آنها نداشتیم که مقرر شد ، کارگروهی در بحث فضای مجازی تشکیل شود تا فضا را رصد کرده در صورت فعل مجرمانه برخورد قاطع خواهد شد.

وی با توجه به معادن استان همدان گفت: تمامی بهره برداران معادن باید اگر خسارت به زیر ساخت جاده، محیط زیست ، رودخانه و.. وارد شود تا یک درصد فروش درآمد ناخالص باید بابت خسارت پرداخت کنند.

دادستان به گلخانه گنبد ملایر اشاره کرد که متاسفانه با صرف هزینه زیاد متولیان امر به نتیجه رسیدند که فضای گلخانه مطلوب نیست و در جهت حمایت از اقتصاد به این قضیه ورود کردیم چرا باید تا اینجا کار پیش برود و حال مدعی شوند که گلخانه در جای مطلوب تعبیه نشده؟!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.