انتخابات

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در سخنان امروز خود تاکید کرد: ما آماده گسترش روابط خود با سوریه هستیم همان طور که در گذشته این کار را انجام دادیم

نگرانی از بابت کردها، «اردوغان» را به فکر «اسد» انداخت

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در سخنان امروز خود تاکید کرد: ما آماده گسترش روابط خود با سوریه هستیم همان طور که در گذشته این کار را انجام دادیم. وی در ادامه گفت: ترکیه آماده است برای گسترش روابط خود با سوریه اقدام کند و دلیلی برای برقراری این روابط وجود ندارد.

اردوغان تصریح کرد: همان طور که پیشتر با بشار اسد رئیس جمهور سوریه دیدار کردم آماده‌ام دوباره با وی دیدار کنم. این در حالی است که سخنان مقامات ترکیه طی ماه‌های گذشته درباره بهبود روابط با سوریه در حد موضع گیری باقی مانده و اقدام عملی در این خصوص انجام نشده است.

ترکیه طی جنگ ده ساله داخلی سوریه به یکی از آتش بیاران اصلی معرکه تبدیل شده و حمایت کاملی از ترویست ها داشت. هم اکنون هم این کشور بخشی از نوار شمالی همسایه جنوبی را در تصرف غیرقانونی خود داشته و از ترویست های حاکم بر استان ادلب نیز حمایت می کند. با این حال سخنان اخیر اردوغان را باید به معنایی عقب نشینی کامل وی از رویاپردازی گذشته او برای خواندن نماز در مسجد اموی دمشق تعبیر کرد. البته این اظهارات وی در حالی بیان می شود که این روزها کردهای حاکم در شرق سوریه به دنبال برگزاری انتخابات بوده و همین مسئله و نگرانی آنکارا از این بابت هم می تواند سبب نزدیکی ترکیه به دمشق شود. شبه‌نظامیان مسلح کرد سوریه موسوم به قسد در شمال شرق سوریه برای مشروعیت‌بخشی به خودمختاری غیرقانونی‌شان در شرق فرات به دنبال برگزاری انتخابات در این منطقه هستند. شاخه سوری گروهک کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) که در ائتلاف با برخی عشایر عرب و آشوری در شمال شرق سوریه ائتلافی موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه «قوات سوریا الدموقراطیه» که به اختصار قسد نامیده می‌شود، تشکیل داده و از سال 2015 در حال شکل‌دهی به یک ساختار اداری و اجرایی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.