انتخابات

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش گفت: طرح «بوم» به عنوان درس آزاد به آداب، رسوم، جغرافیای منطقه و محیط زیست منطقه می‌پردازد.

 اجرای طرح «بوم» در مدارس ابتدایی امکان پذیر است؟

با بیان اینکه طرح «بوم» طرحی ناظر به آموزش‌های مدرسه محور است گفت: این طرح متناسب با شرایط و نیازهای منطقه‌ای و سلایق دانش‌آموزان انجام می‌شود که طبق برنامه‌ریزی مدرسه، با مدیریت مدیر و تصویب در شورای مدرسه، در جهت تقویت و گسترش مفاهیم حوزه برنامه درسی رسمی، به محتواهای مختلف می‌پردازد.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح در مدارس متوسطه اول و دوم انجام شده است افزود: در مدارس متوسطه دوم به دلیل امتحانات کنکور، طرح نمود کمرنگ‌تری داشته زیرا به بحث‌های فعالیت علمی پرداخته شده است.

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه طرح بوم در سطح هنرستان‌ها می‌تواند به مشاغل خاص بپردازد ادامه داد: علاوه بر مقاطع اول و دوم متوسطه، در مدارس ابتدایی نیز این طرح قابل اجراست.

یزدانی با بیان اینکه این طرح به عنوان درس آزاد به آداب، رسوم، جغرافیای منطقه و محیط زیست منطقه می‌پردازد گفت: محوریت آن مباحث سیاسی، فرهنگی، ورزشی، علمی و اقتصادی در ساحتهای مختلف تربیتی است.

وی با بیان اینکه مشخصه اصلی طرح متناسب با نیاز منطقه و عمده‌ترین محور ناظر به نیازهای بومی هر منطقه است افزود: در یک منطقه مباحثی مورد توجه است که ممکن است در برنامه درسی به آن توجه نشده باشد، مثلا در رشته تربیت‌بدنی یک ورزش محلی در یک منطقه، یا دوخت سنتی، غذای سنتی، آداب و رسوم سنتی که می‌تواند در قالب این طرح به آن پرداخته شود.

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مدیران منطقه با توجه به سلایق، می‌توانند این طرح را اجرایی کنند افزود: طرح بوم به شرایط مختلفی از جمله قدرت برنامه‌ریزی مدیر، آشنایی با طرح، خواست اولیاء و دانش آموزان بستگی دارد که به دلیل موانع مادی و اجرایی در مدارس خیلی گسترده و موفق نبوده و باعث شده آن طور که باید در اهداف تعیین شده خود موفق نبوده باشد.

یزدانی با بیان اینکه بسیاری از فعالیت‌های این طرح در محیط یادگیری خارج از مدرسه انجام می‌شود اظهار کرد: برپایی اردو یا بازدید از منطقه‌ای نیازمند هزینه مادی و هماهنگی بیشتر اجرایی و مدیریتی است و این شاید یکی از دلایل موفق نبودن این طرح به خاطر بار مادی آن است.

بنا به این گزارش، از جمله طرح‌های مهارت پروری طرحی بوم است که از مدارس ابتدایی آغاز و تا دیپلم ادامه دارد. بوم سر واژه برنامه ویژه مدرسه است که بر مبنای آن در هر پایه ۵۰ ساعت از دروس مصوب آموزش و پرورش به صورت تدریس معکوس و ۱۰ ساعت فوق برنامه و در مجموع ۶۰ ساعت مهارتی را که مورد نیاز مدرسه بوده و با بوم آن مدرسه سازگاری دارد، آموزش داده می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.