انتخابات

۱۰ تیر ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۸
کد خبر: 996954

اما و اگرهای سناریو گذر دموکرات‌ها از بایدن

مرتضی مکی، تحلیلگر مسائل آمریکا

نخستین مناظره انتخابات ۲۰۲۴، برای رئیس جمهور ایالات متحده یک افتضاح تمام‌عیار بود.

برپایه نظرسنجی سی‌ان‌ان، حدود ۶۷درصد شهروندان عملکرد ترامپ را در این شوِ تلویزیونی بهتر دانسته و فقط ۳۳ درصد از عملکرد جوبایدن راضی بودند. نمایش ضعیف جو هشتادویک ساله، ۱۲۵ روز مانده تا انتخابات ۵ نوامبر (۱۵ آبان) بیشتر آمریکایی‌ها را که پیش‌تر درباره توانایی‌ او برای ریاست‌جمهوری دوباره مردد بودند، مصمم کرد. اکنون جایگزینی فرد دیگری به‌جای بایدن به عنوان نامزد اصلی حزب دموکرات به یک مطالبه مهم تبدیل شده است. 

به نوشته تایم، حتی نزدیک‌ترین متحدان بایدن به‌طور خصوصی به «فاجعه بودن» عملکرد او در مناظره نخست اعتراف می‌کنند. مردم معتقدند او در همه چیز، انتقال پیام، محتوا، پاسخ‌گویی، ارائه و زبان بدن بد بود. پس از مناظره پرحرف‌وحدیث، کار تا جایی بیخ پیدا کرده که مایک جانسون، سخنگوی جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا با بهره‌برداری از این وضعیت، خواستار فعال شدن متمم ۲۵ قانون اساسی و کنار گذاشتن بایدن از جایگاه ریاست جمهوری به دلیل «ناتوانی جسمی» شده است. حامیان حزب دموکرات حالا معتقدند در صورتی که جایگزینی برای بایدن پیدا نشود، ترامپ حتماً در انتخابات ۲۰۲۴ پیروز خواهد شد.

با این تفاسیر سناریو کنار گذاشتن بایدن توسط دموکرات ها و جایگزینی مهره‌ای جدید به جد مطرح است. اما این ایده چقدر محتمل است؟

پیش از هر چیز باید توجه داشت در انتخابات پیش رو هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه با چالش‌هایی دست به گریبان هستند. سن بالای جوبایدن و پرونده قضایی دونالد ترامپ، مشکلاتی هستند که همچنان برای تخریب هر دوطرف در رسانه‌های مختلف به آن‌ها پرداخته می‌شود.

با وجود این در مسیر کنار گذاشتن بایدن چند مانع مهم وجود دارد. نخست نبود گزینه جدی برای تصدی این مقام در حزب دموکرات است. بایدن با همه تنگناها توانسته در تمامی ایالت‌ها بیشترین آرای مردمی را در میان نامزدهای دموکرات بدست آورد، بنابراین جایگزین کردن آن با شخص دیگری برای رقابت با دونالد ترامپ کار دشواری است. هرچند شخص کامالا هریس، معاون بایدن به عنوان یک گزینه مطلوب مطرح است اما وی مقبولیت لازم را در میان طرفداران حزب ندارد. اجماعی هم میان دموکرات‌ها بر سر هریس وجود ندارد؛ پس تا زمانی که رهبران به وفاق جمعی نرسند، نمی‌توان وی یا شخص دیگری را نامزد جدید و جایگزین بایدن تلقی کرد. شخص بایدن هم دارای یک وجه کاریزمای شخصیتی است که با استفاده از آن می‌تواند وحدتی را میان هم‌حزبی‌ها ایجاد کند. این مشخصه در دیگر نامزدها قابل مشاهده نیست.

از سوی دیگر فرصت زیادی هم تا ماراتن ۲۰۲۴ نمانده و با توجه به زمان کم باقیمانده، حذف بایدن بعید به نظر می‌رسد. بایدن همچنان به پشتوانه قاطبه اعضای حزب به حضور در مبارزات انتخاباتی پافشاری می‌کند و نباید فعلاً انتظار کنار کشیدن وی از رقابت‌های انتخاباتی را داشت. در نهایت با توجه به تجربه مناظره نخست، درباره افق پیش رو باید گفت اگر شخص بایدن نتواند در مدت باقیمانده تا برگزاری انتخابات وضعیت مناسبی از اداره درست کشور را به نمایش بگذارد قطعاً موجب کاهش آرای دموکرات‌ها خواهد شد. در این مسیر، مناظرات باقیمانده برای تغییر روند کنونی اهمیت بالایی دارد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.