انتخابات

خبرگزاری رویترز گزارش داد: وزارت خارجه کره شمالی بامداد امروز رزمایش «تحریک‌آمیز» آمریکا، ژاپن و کره جنوبی را محکوم و اعلام کرد که مناسبات این کشورها به «نسخه آسیایی ناتو» تبدیل شده است.

نسخه آسیایی ناتو؛ محصول مشترک آمریکا، کره جنوبی و ژاپن

به گزارش قدس آنلاین، وزارت خارجه کره شمالی در واکنش به رزمایش سه‌جانبه «لبه آزادی» که از ۲۷ تا ۲۹ ژوئن (هفتم تا نهم تیر ماه) برگزار شد، اعلام کرد که پیونگ یانگ تقویت اقدامات نظامی آمریکا و متحدانش در منطقه را نادیده نمی‌گیرد و با پاسخی کوبنده و تهاجمی از صلح منطقه‌ای دفاع خواهد کرد.

چندی پیش نیز یک مقام ارشد دفاعی چین درحالیکه ایالات متحده نیم نگاهی به افزایش همکاری‌های نظامی با آسیایی‌ها دارد، اعلام کرد که آمریکا به دنبال ایجاد یک نسخه از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در منطقه آسیا و اقیانوس آرام است تا هژمونی (تسلط) خود را در این منطقه حفظ کند.

اوایل خرداد ماه امسال لوید آستین وزیر دفاع آمریکا در نشست شانگری-لا در سنگاپور مدعی شده است که «همگرایی جدیدی در مورد تقریباً تمام جنبه های امنیتی» در منطقه آسیا و اقیانوس آرام وجود داشته است؛ جایی که درک مشترکی از «قدرت مشارکت» وجود دارد.

وی در این نشست ابراز داشت: همگرایی جدید شبکه‌ای قوی تر، انعطاف پذیرتر و توانمندتر از مشارکت‌ها را ایجاد می‌کند و این دوره جدیدی از امنیت را در هند و اقیانوس آرام تعریف خواهد کرد.

در واکنش به صحبت های وزیر دفاع آمریکا، معاون رئیس ستاد مشترک کمیسیون مرکزی نظامی چین در سنگاپور به خبرنگاران گفت: این راهبرد فقط در خدمت منافع ژئوپلیتیکی خودخواهانه ایالات متحده است و در تضاد با روند تاریخ و آرمان‌های مشترک کشورهای منطقه برای صلح، توسعه و همکاری برد-برد است.

جینگ با تاکید بر اینکه این اتحادها فقط منجر به بی ثباتی در منطقه می‌شود، تصریح کرد: طبیعی است که همسایه‌ها گاهی اوقات دعوا کنند، اما ما باید به جای دعوت گرگ‌ها به خانه خود و بازی با آتش، اختلافات را از طریق گفت وگو و مشورت حل کنیم.

این مقام ارشد دفاعی چین ادامه داد: ایالات متحده به ایجاد هرج و مرج ادامه می‌دهد و به منبع خطر و همچنین ویرانگر صلح و ثبات در منطقه آسیا و اقیانوسیه تبدیل شده است.

اما نسخه آسیایی ناتو چیست که کشورهایی مانند کره شمالی و چین به تشکیل آن اعتراض دارند؟ در پاسخ به این سئوال باید گفت، آنچه که این کشورها از آن به عنوان نسخه آسیایی ناتو یاد کرده اند در واقع برگزاری رزمایش سه‌جانبه «لبه آزادی» در ۲۷ تا ۲۹ ژوئن (هفتم تا نهم تیر ماه) بود، این رزمایش مشترک با حضور ناوشکن‌ ها، جنگنده‌ ها و ناو هواپیمابر «یواس‌ اس  تئودور روزولت» برگزار شد و این کشورها با انجام این رزمایش قصد داشتند اتحاد خود را در مقابل کشورهای مخالف شان به نمایش بگذارند، در بیانیه ستاد مشترک ارتش کره‌جنوبی آمده است: این رزمایش بیانگر اراده جمهوری کره (کره‌جنوبی)، ایالات متحده و ژاپن برای ارتقای قابلیت همکاری سه‌جانبه و حفاظت از آزادی برای صلح و ثبات در اقیانوس هند و اقیانوس آرام، از جمله شبه‌جزیره کره است.

سه‌شنبه هفته گذشته یک تجمع بزرگ ضد آمریکایی به همین مناسبت در کره شمالی با حضور نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر در ورزشگاه پیونگ یانگ برگزار شد.

این تحولات در حالی است که هفته گذشته ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی با امضای توافق مشارکت راهبردی جامع، روابط نظامی خود را بیش از پیش تقویت کردند. این توافق آنها را متعهد می‌کند تا در صورت وقوع جنگ علیه یکی، دیگری به کمک بیاید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.